Elindítja ipades újságját Rupert Murdoch

Vágólapra másolva!
Az ausztrál származású médiamágnás vállalata, a News Corporation ma délután leplezi le a The Daily nevű, teljes egészében iPadre tervezett, fizetős napilapját New Yorkban.
Vágólapra másolva!

Az újfajta napilap bemutatójára február másodikán, hazai idő szerint délután öt órakor kerül sor egy nagyszabású esemény keretében a Guggenheim Múzeumban - írja az AFP. Murdoch már korábban bejelentette, hogy február másodikán indul el a hagyományos sajtó megmentőjének szánt virtuális napilap, amit heti vagy havi előfizetési díjért kaphatnak majd meg a felhasználók.

Újfajta előfizetési rendszert hoz

A The Daily elindítását eredetileg január közepére tervezte a cég, de mivel a lap megjelentetéséhez újfajta előfizetési technológiát kellett kidolgoznia az Apple-nek, a premier csúszott. Az App Store-ban letöltött szoftverekbe ugyanis mindeddig csak lapszámonként lehetett vásárolni virtuális magazinokat, a The Daily előfizetési díját viszont automatikusan számlázzák majd ki a felhasználóknak.

A nyomtatott napilap érintőképernyőre szabott változatának megtervezésével a Forbes magazin 150 fős stábja foglalkozott, a News Corp. pedig 30 millió dolláros költségvetést különített el erre az évre a kiadványnak. Azt még nem lehet tudni, hogy mennyibe kerül majd a napilap az előfizetőknek.

Murdoch régóta hangoztatja, hogy a jelenlegi, online hirdetésekre alapozott üzleti modell nem életképes, és a fizetős online sajtóé, illetve az ipades kiadványoké a jövő. A News Corp. tulajdonában lévő Wall Street Journal teljes webes felülete a WSJ.com webcímen csak előfizetési díjért érhető el, a brit Times és Sunday Times pedig tavaly vált fizetőssé a neten.

Jobs nem lesz ott a premieren

A fizetős ipades formátummal már sok kiadvány kísérletezik, főleg magazinok, de például a New York Timesból is készült letölthető változat, amely egyelőre ingyenes. Az újfajta kiadványok megjelenését kezdetben nagy lelkesedés kísérte, de mostanra a kiadók elégedetlenek a virtuális példányok eladási számaival. Az eddigi kiadványok kritikusai szerint eddig pont a rugalmas előfizetési opciók hiányoztak ahhoz, hogy a formátum széles körben elterjedjen.

A The Daily premierjét az eredeti tervek szerint Kaliforniában, a San Franciscó-i Modern Művészetek Múzeumában tartották volna, és részt vett volna rajta Steve Jobs, az Apple vezérigazgatója is, de miután ő kiújult betegsége miatt bejelentette, hogy egy időre ismét visszavonul a cég ügyeitől, a bemutatót áthelyezték a News Corp. főhadiszállásának is otthont adó New Yorkba.