Január végétől február közepéig a BKV három járatán teszteli a Nabi Sirius városi autóbuszt, amelyen az utasok nemcsak ingyen utazhatnak, de még internetezhetnek is. A közösségi oldalakon publikált bejegyzések szerint az okostelefont használók pozitívan fogadták az új szolgáltatást, de vajon a wifivel tényleg lehet-e utasokat csábítani a tömegközlekedésre?

A Nabi Sirius buszon működő ingyenes internetet nem a BKV, hanem a gyártó üzemelteti, amelynek képviselője az [origo]-nak úgy nyilatkozott, az internetszolgáltatás elsősorban távolsági járatokon hasznos, ahol hosszú a menetidő, az utasok pedig ülnek a helyükön, így akár ölbe vehetik a laptopjukat is. Ezzel szemben egy zsúfoltabb fővárosi vonalon főként egy wifis mobilt lehet elővenni, de egy térképet, menetrendet vagy a friss Facebook-bejegyzéseket ezeken is meg lehet nézni. Kollégánk az autóbuszon négy megabites sebességgel tudott böngészni a telefonján, igaz, nem csúcsidőben, hanem hétfő délben szállt fel rá, és láthatóan senki más nem élt a járművön a lehetőséggel.

A Nabi értékesítési és marketingvezetője, Héjj Demeter szerint sok - főként távolsági - autóbuszt a flottamenedzselő rendszer miatt eleve felszerelnek mobilinternettel. Ha pedig a közlekedési cégek valamelyik mobiltársasággal nagyvállalati mobilflotta-megállapodást kötnek, rendkívül alacsony díjért cserébe tudják használni a mobilinternetet, így akár az utasok számára is elérhetővé tehetik azt.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Matrica jelzi a Nabi Siriuson az ingyenes wifit

Távolsági buszon lesz a wifi forradalma

A Volánbusz tavaly ősz óta kínál nyolcvan autóbuszán internetet: a járműveken havi három-ötezer utas - vagyis naponta száz-százötven ember -  használja a wifit, amely a Vodafone hálózatán éri el a világhálót. Bár a rendszer üzemeltetési költségeiről a társaságok nem árultak el részleteket, a Volánbusz közlése szerint is ez elhanyagolható a járatok teljes üzemeltetési költségéhez képest, ezért is kínálhatják ingyen az utasoknak.

A vállalatnál ugyan nem készült statisztika arról, hogy a wifi bevezetése óta emelkedett-e az utasok száma, a Volánbusz egy ahhoz hasonló vevőcsalogató kényelmi szolgáltatásnak tartja az internetet, mint amikor a bécsi járaton filmeket kezdtek vetíteni az utasoknak. Nyilván senki sem a mozizás miatt ült a járműre, de a két alternatíva közül lehet, hogy az extra szórakozási lehetőség miatt tette le voksát a busz mellett. Egy, Budapest és Gyöngyös között gyakran buszozó kollégánk eddigi tapasztalatai szerint a rendszer egyébként meglepően jól használható a nagyobb városok területén, és az M3-as autópályán haladva - arról letérve azonban már gyakran szakadozik a kapcsolat.

Buszon nem lehet fájlcserélni

Egy másik, távolsági járatokat működtető társaság, a Kisalföld Volán Budapest, Pécs és Szeged között közlekedő tizenhat autóbuszán a Telenor mobilinternetjét használhatják az utasok ingyen. A távközlési szolgáltatónál kérdésünkre elmondták, hogy egy standard, a társaság üzleteiben bárki által megvásárolható wifi routerrel szerelték fel a buszokat. Ez a hardver elméletileg egyszerre legfeljebb 32 felhasználót képes kiszolgálni, de a mobilinternetes kapcsolat sebessége miatt a gyakorlatban ez a szám jóval alacsonyabb, hiszen a mozgó járművön nem mindig tökéletes a térerő. A rendszer stabilitása érdekében egyébként sávszélességigényes alkalmazásokat, például a fájlcserélők használatát a buszos wifin blokkolja a Telenor.

Forrás: [origo]
A Volánbusz járművén is ott a jól ismert logó

Hív a wifi, vár a MÁV!

A Magyar Államvasutaknál is kísérleteznek azzal, hogy elérhetővé tegyék az utasok számára az internetet: várhatóan már az idén forgalomba áll majd tíz darab erre alkalmas intercitykocsi, amelyek a Budapest-Miskolc és a Budapest-Debrecen-Nyíregyháza vonalon közlekednek majd. A MÁV Startnál az [origo] kérdésére elmondták, hogy a legnagyobb problémát az jelenti, hogy a mobilszolgáltatók elsősorban a nagyobb autóutakra, városokra koncentrálva fejlesztették hálózataikat, a vasútvonalakon a mobilinternetes térerő általában alacsony.

Ennek érdekében ahhoz, hogy a szolgáltatást ne csak a nagyobb településeken való áthaladás alatt lehessen használni, a MÁV személyfuvarozással foglalkozó leányvállalata a szükséges infrastruktúra kiépítésére külön megállapodásra készül egy hazai szolgáltatóval. Egyelőre a rendszer üzleti modelljét sem dolgozták ki, így azt sem tudni, hogy a szolgáltatást ingyen vagy díj ellenében vehetik majd igénybe az utasok. Egy vasúti szerelvény internetképessé tétele sokkal bonyolultabb feladat az autóbuszokénál, ami kocsinként több százezer forintba is kerülhet. A hosszú szerelvények belsejében ugyanis belső antennákat is fel kell szerelni, a jóval nagyobb utaslétszám miatt pedig egyetlen hagyományos mobilnetes kapcsolat nem is elegendő egy-egy járat kiszolgálására.

Forrás: Bombardier
Internet még nincs, de konnektorok már minden ülés mellett vannak a legújabb IC-kocsikon

A vasúti társaságnál tervezik még az intercitykocsik ülései mellett lévő konnektorok számának növelését is, de ez is komoly és drága műszaki beavatkozást igényel. Jelenleg a külföldre közlekedő railjetszerelvényeken, illetve a legtöbb első osztályú intercitykocsiban, valamint a harmadik generációs kupék mindegyikében tudják tölteni az utazók a mobiltelefonjaikat és a laptopjaikat.

Ferihegyet még elkerülik a wifis repülők

A Malév repülőgépein nem tervezik az internetszolgáltatás beindítását, tudta meg az [origo] a légitársaságtól. A vállalat elsősorban azért nem lát fantáziát a szolgáltatásban, mert flottája jelenleg csak a kontinensen belüli járatokon közlekedik, a csupán néhány órás utakat pedig internetezés nélkül is különösebb nehézség nélkül végigülik az utasok.

Forrás: AFP
A magyar légi utasok zöme egyelőre nem tud internetezni

A külföldi légitársaságok wifis járatai is elkerülik egyelőre Ferihegyet, ennek valószínűleg az az oka, hogy főként amerikai vállalatok nyújtanak ilyen szolgáltatásokat gépeiken, bár egyes transzatlanti járatokon európai társaságok is kínálnak internetet, de nem túl nagy számban. Drága kiépítése és üzemeltetése mellett ugyanis biztonsági kockázatot is rejt a légi internet, hiszen valós idejű kapcsolatot biztosít a földön tartózkodók és a repülőgépek között.

Utazó laptoposok és spórolós okosmobil-használók a célkeresztben

Sokan vannak, akik elsősorban wifin használják a készülékeit, mert nem akarnak külön pénzt kiadni az internetre, vagy nincs is erre szükségük - hiszen életük legfontosabb szinterein van elérhető wifikapcsolat. Azok számára, akik internetképes készüléket igen, ám mobilinternet-előfizetést nem használnak, sokszor jöhet jól az utazással töltött idő hasznos eltöltésében a tömegközlekedés behálózása.

Már az olcsóbb mobiltelefonok közül is sok támogatja a wifit, ezek tulajdonosai pedig akár menetrendet, térképet hívhatnak le a vezeték nélküli hálózaton keresztül, vagy ellenőrizhetik, hogy jött-e e-mailjük. A technikai korlátok miatt a buszon és a vasúton nyújtott internet esetében nem érdemes az otthoni szélessávhoz hasonló élményre számítani, de nem is ez a cél: e-mailezésre, hírek olvasgatására, chatelésre, közösségi oldalak böngészésére a keskeny sáv is alkalmas, ha online rádiózásra vagy videók nézegetésére nem is annyira - de az LTE nevű új mobiltelefonos technológia térhódításával néhány év múlva már a multimédiás használatnak sem lesz akadálya.