Vegyük a Top Gear autós tévéműsort, mixeljük össze a The Sims emberszimulátorral, és helyezzük az egészet a Google Földbe, de spékeljük meg nyálas amerikai történettel: így szól a legújabb autós szuperjáték, a Test Drive Unlimited 2 készítőinek receptje. Vajon lehet-e egyáltalán jó egy autós játék akkor, ha a  főszereplőnek ruhájával, frizurájával és orrplasztikájával kell törődnie?

Legutóbb a  sikeresen megújított Need for Speedet mutattuk be, öt év várakozás után azonban egy újabb ismert autós játék futott be: a pénteken megjelent Test Drive Unlimited 2 (TDU2), a kötetlen városi száguldozós játékok egyik királyának folytatása.

 A Test Drive még a nyolcvanas évek végéről, azaz C64-esekről és 286-os PC-kről eredeztethető, bár a kilencvenes években megjelent darabjai felejthetőek voltak, az első valamirevaló folytatás a 2006-ban megjelent Test Drive Unlimited. Utódlására öt évet kellett várni, a Need for Speeddel ellentétben nem készült hozzá minden évben új epizód, így jóval kevesebben ismerik a PC-re, PlayStation 3-ra és Xbox 360-ra kiadott játékot.

Ilyen lenne a Google Földben autóversenyezni

Mit kell tudni a TDU2-ről? Profi szimulátornak ugyan nem nevezhető, de kikapcsolhatóak benne a vezetési segédek, így nagyjából élethűen viselkednek az autók, ám ahhoz azért nem kell órákat gyakorolni, hogy sikeresen bevegyünk egy kanyart. A program helyszíne Ibiza szigete, később azonban az első részben megismert Hawaii-ra is eljuthat a luxuskörnyezetben tevékenykedő játékos.

 

 

A helyszínek virtuális mását műholdképek és digitális fotók felhasználásával élethűen reprodukálták: ha az épületek, parkok a valóságban nem is feltétlenül néznek ki úgy mint a játékban, elhelyezkedésük mindig stimmel, és a mintegy háromezer mérföldes úthálózat is nagyban megegyezik a valósággal. Sajnos a részletes kidolgozottság nem terjedt ki a lakosságra, egyetlen emberrel sem lehet találkozni az utcákon, ami miatt olyan érzése lehet a játékosnak, mintha Csernobilban indult volna a gyorsulási versenyen, bár az utakon legalább más közlekedő járművek is felbukkannak.

Mintha csak a Top Geart néznénk...

Persze ez a technikai bravúr önmagában csak a földrajztanárokat hatná meg, a játékosok többsége inkább a járművekre kíváncsi. Az új Test Drive-ban ezen a téren nem kell csalódniuk: kizárólag szuper sportautók és luxusterepjárók kaptak benne helyet (az első rész nehezen vezethető motorkerékpárjai eltűntek), ráadásul nem csak külsejük, hanem a beltér is rendkívüli részletességgel van kidolgozva, még az ablakokat is le lehet húzni. Ütközés esetén a karosszéria valamelyest roncsolódik, sárba hajtva pedig a jármű mocskos lesz, ezek azonban semmilyen hatással nincsenek a menetteljesítményre. A horpadások a menetek után maguktól kisimulnak, a koszfoltok eltűnnnek, és felborulni is csak nagyon nehezen lehet, az pedig elég bizarr látvány, hogy háromszáz kilométeres frontális karambolnál sem történik több, mint egy parkolóbeli koccanásnál.

A programban összesen 101 jármű kapott helyet a Ford Mustangtól kezdve a Koenigseggig, és szerencsére nincsenek nagyon felülreprezentálva az amerikai járgányok, a Corvette mellett jól megfér például a Range Rover, vagy az Audi TT is, bár licencelési problémák miatt a Lamborghini kimaradt a programból. A teljes listát ezen a linken lehet átböngészni.

Forrás: [origo]
Az autók részletezettségére nem lehet panasz

A TDU2-ben kétféle versenyben vehetünk részt, aszfalton vagy földúton zajlóban: az előbbi esetben egy alacsony felfüggesztésű sportautó a jó választás, a rázós utakon azonban kizárólag SUV-kkel lehet normálisan haladni. A két kategóriával az egymás után következő kihívások monotóniáját valamelyest fel tudták oldani a készítők, akik egyéb extrákat is bevetnek ennek érdekében: például van olyan futam, ahol minél hosszabb ideig kell 90 km/óránál gyorsabban haladni, egyszer pedig ezzel ellentétben egy érzékeny gyomrú hölgyet kell csigalassúsággal fuvarozni, nehogy kidobja a taccsot a műszerfalra. A terepjárós versenyek alatt az irányítás stratégiája döntően más, de azért ezek alatt is elsősorban a száguldáson van a hangsúly - nem érdemes sárdagasztáson alapuló profi offroad-szimulációra számítani.

Egy autós játéknál nagyon fontos a grafika: a TDU2 érezhetően szebb elődjénél, de a mostanában megjelent autós játékok közül már nem képes kiemelkedni. Az általunk tesztelt Xbox 360-as verziónál elég lehangoló, hogy sokszor látszik, ahogy a program kirajzolja elénk a horizontot, vagy a semmiből hirtelen tócsákat helyez el az aszfalton, bokrokat az út mellett, mintha csak egy futószalagon haladnánk. PC-n lehet, hogy többet ki lehet hozni a játékból, de már ahhoz is egy erős videokártya szükséges, hogy a programot egyáltalán normál minőségben, szaggatás nélkül futtatni lehessen.

...és Simset játszanánk

Csóró melósként először csak egy használt járgánnyal szállhatunk be a versengésbe, de ez nem probléma, hiszen ki ne akarna jól meghajtani mondjuk egy Lancia Delta Integralét? Az alaptörténet szerint egyszerű lótifuti sofőrként egy tévében közvetített autóversenybe kerülünk be, ahol mindenkinek menő autója van, és úgy öltözködik, mint a hollywoodi sztárok. Ahhoz, hogy menők legyünk, nekünk is igazodni kell a trendekhez, és divatos ruhákat, sérót csináltatni, később pedig még a plasztikai sebészhez is ellátogathatunk, hogy a nagyobb pontszám érdekében szebb orrot, szemöldököt csináltassunk magunknak.

A külső és a kocsik mellett a játékban ingatlanokat is lehet vásárolni: a lakókocsiból induló játékos a versenyeken, illetve az úton produkált farolásokért és más extra manőverekért jutalmul kapott pénzekből pazar módon berendezett lakásokat, vagy a sikerek csúcsán akár hat autó raktározására alkalmas jachtot is vásárolhat magának.

 


A The Sims rajongói imádni fogják

Ahhoz, hogy még menőbbek legyünk, a tapétát, a padlót vagy a bútorok kárpitját is lecserélhetjük. Nemrég a Need for Speed Hot Pursuitet éppen azért dicsértük meg, mert nem volt alaptörténete: egy autós játék esetében ez teljesen feleslegesnek tűnik. Sajnos a TDU2-nek van, de a sztorijában nem érdemes túl sok meghökkentő fordulatra számítani: egyértelmű, hogy mindenki az autókra kíváncsi, a magas "kúlság faktor" eléréséhez szükséges divathajhászás vagy a lakberendezés elég izzadságszagúnak tűnik, az pedig kifejezetten béna, hogy a karakterrel csak fps-nézőpontban lehet mozogni. A játék virtuális rádióján csupán két csatorna fogható, egy popzenét és egy rockosabb dallamokat sugárzó, de ezek a - teljesen más stílusú - GTA vagy a Mafia II játékok zseniális állomásainak nyomába sem érnek.

Szembe jön az őrült spanyol

Nem esett még szó arról, hogy az első részhez hasonlóan a TDU2 is fejlett multiplayer szolgáltatásokat nyújt, akár harminckét ismerőssel is lehet egyszerre versenyezni. Headset birtokában társalogni is lehet a játékostársakkal, sőt némi korlátozással a járgányok is adhatok és vehetők egymást közt.

Forrás: [origo]
A Lamborghinin kívül minden szuperkocsi benne van

Ha Xbox 360-on a Live Gold szolgáltatásra is előfizettünk, a játék pályáin alapesetben is megjelennek más emberek által irányított autók, ez PC-n és PlayStation 3-on ingyen is lehetséges. Tapasztalataink szerint inkább ismerősökkel érdemes versenyezni, az ugyanis kifejezetten idegesítő, amikor egy interneten felbukkanó, csalinkázva haladó őrült miatt borulunk az árokba. Szerencsére menüből le lehet kapcsolni az online funkciókat.

Kocagamereknek kevés lesz az adrenalin

A Test Drive Unlimited 2-ből egyáltalán nem készült demó verzió, így vásárlás előtt senki sem tudja kipróbálni a programot. Ez azért baj, mert a nyitott világban játszódó autóversenyes program nagyon megosztja közönségét. Akinek az előző rész tetszett, az jó vásárt csinál a második résszel, aki viszont nem játszott azzal, lehet, hogy unalmasnak, sablonosnak találja majd a néptelen városokban való száguldozást, nekik inkább az új Need for Speedhez hasonló, akciódúsabb játékot érdemes választaniuk.

Grafikailag szebb elődjénél a TDU2, de annyira azért nem, hogy az ember egy kirakat előtt elhaladva megálljon megnézni: talán a legújabb szimulátorok kényeztettek el minket, talán a grafikai motor nem elég fejlett a mai elvárásokhoz viszonyítva, de az előzetes videókon sokkal látványosabbnak ígérkezett a program. Autóőrültek bizonyára kiválóan szórakoznak majd ezzel a játékkal, és ők minden bizonnyal megvásárolják majd a később fizetős tartalomként kiadott új pályákat, autókat. Az első csomag egy virtuális kaszinó lesz, ahol a szerzett virtuális pénzt veszíthetik vagy sokszorozhatják meg a játékosok, de ezt szombaton még nem sikerült megvásárolnunk az Xbox Live-ról.

A Test Drive Unlimited 2 PC-re 9 ezer forintért, Xbox 360 és Playstation 3 konzolokra pedig 12-14 ezer forintos áron vehető meg.