Sárkányok az íróasztalon: kipróbáltuk a térhatású Nintendót

2011.03.02. 18:58

A Nintendo legújabb kézi videojátéka digitális kameráival akár az ebédlőasztalból is képes előcsalogatni egy tűzokádó sárkányt, 3D-s képernyőjén pedig speciális szemüveg nélkül is térben látni a virtuális teret. Kipróbáltuk a gyerekek kívánságlistájára kívánkozó Nintendo 3DS zsebkonzolt.

A tévéhez kapcsolható Wii után most a hordozható játékgépek világát akarja reformálni a Nintendo: a cég legújabb modellje, a 3DS is tartalmaz mozgásérzékelőt a természetesebb irányítás eléréséhez, legfontosabb újítása azonban a szemüveg nélkül is térhatású képernyő. A 3DS-t kézbe véve már maga a menü is térben jelenik meg, ha a felső kijelző melletti csúszkát a megfelelő irányba csúsztatjuk: a térhatás ugyanis akár menet közben is kikapcsolható, illetve kis mértékben a kép mélységét is szabályozni lehet.

Figyelni kell, honnan nézzük

Az illúzió hibátlan, egyedül arra kell figyelni, hogy a megfelelő szögből bámuljuk a konzolt: a 3D illúziója már akkor sem érvényesül, ha egy kicsit oldalról nézzük a konzolt, ilyenkor kissé szellemképes lesz a látvány. A készülék reklámjaival ellentétben egyébként a játékok virtuális tájképe nem emelkedik ki a képernyőből, hanem olyan hatást kelt, mintha egy dobozba néznénk be - azaz a kijelző mögött van mélysége a térnek.

Forrás: Szedlák Ádám, [origo]
Új elem a kamerát és a játékteret forgató, kör alakú analóg irányító

A premier előtt csupán a 3DS beépített alapjátékait próbálhattuk ki, de már abből is kiderült, hogy a térhatás elég látványos extra még akkor is, ha a grafika felbontása nem túl nagy. A japán premier után az [origo] is beszámolt arról, hogy egyes vásárlók fejfájásra panaszkodtak a 3D mód használata után. Egyikünk sem tapasztalt hasonlót, bár az igaz, hogy a szokásosnál jobban fárasztja a szemet az új Nintendo, nagyjából óránként érdemes szünetet tartani a játékban. Az aggódó szülők miatt egyébként a gyártó be is építette a gépbe, hogy beállíthassák, fél vagy egy óránként a 3D-mód mindenképpen kapcsoljon ki. Persze az, hogy ki miként reagál a térhatású képre, személyenként eltérő lehet, így aki hányingert kap egy IMAX-moziban, annak vásárlás előtt érdemes lesz kipróbálnia a 3DS-t is az üzletben.

Szétrobban az asztal, sárkányfej bújik ki belőle

A 3D-s konzollal kapcsolatban eddig leginkább a térhatású látványra fókuszáltak a beszámolók, pedig a játékgép egy másik nagyon ötletes funkciója a kibővített valóságot használó játékok lehetősége. Ez azt a megoldást jelenti, amikor a kamerán keresztül a háttérben látható valós térbe helyez a konzol virtuális karaktereket. Próbánk során ez a megoldás rettenetően jól működött, segítségével akár az íróasztal vagy a parketta közepéből is előtörhet egy virtuális szörny, vagy akár a Nintendo híres kreálmánya, maga Super Mario is.

Pályák nyílnak ki az asztallapból a kibővített valóság játékban

Mivel a teszthez a konzol prototípusát használtuk, a gyártó nem engedélyezte, hogy videót vagy fotót készíthessünk a játékgépről, holott a látvány magáért beszélne. Az egyik beépített programot úgy lehet aktiválni, ha a hozzá kapott papírkártyát az asztalra helyezzük, és a készülék sztereokameráját a lapra irányítjuk: ekkor virtuális karakterek kezdtek ugrálni a képen. Egy másik minijátékban az asztal hirtelen szétnyílt, egy tűzokádó sárkány jelent meg rajta, akit nyilakkal kellett lelőni, de olyan programot is láttunk, amelyben a pilótakekszek között az asztal hirtelen vízként kezdett hullámzani, és horgászni lehetett rajta. Persze ez a fantáziavilág csak a 3DS képernyőjén jelent meg, a valóságban az asztallap ugyanúgy üresen tátongott, mint előtte.

Forrás: [origo]
Bizarr élmény ismerősök lebegő fejére lövöldözni

Alaposan megmozgatja a játékost Face Raiders című játék, amelyben akár az ismerősök arcát is felhasználhatjuk: ők repülő űrrobotok arcaként bukkannak fel, akiket csak úgy lehet lepuffantani, ha feléjük fordítjuk a kütyü kameráját, majd lenyomjuk a tűzgombot. A célt tévesztett lövésekkel és a véletlenül eltalált lebegő bombákkal hatalmas darabokat robbanthatunk ki - virtuálisan - akár a valódi nappali falából is.

Tamagocsi 2011-es kiadásban

A 3DS tulajdonosok nem csak akkor játszhatnak, amikor a gombokat nyomkodják. A készülék alvó módban is szondázza a környezetét, és ha olyan ember jön szembe, akinek a táskájában szintén lapul egy kézikonzol, azzal meg is küzd helyettünk. Az emberi játékosokat nélkülöző küzdelmek a megszerzett pontszámok és képességek alapján zajlanak, és a konzolok automatikusan futtatják le, és döntik el a küzdelmek kimenetelét. Az így épülő közösségi játéktér izgalmas kísérlet a közösségi szolgáltatások megújítására.

Forrás: [origo]
Két különböző szögből készült képet küld a szemeknek a 3DS

A készülékkel a Nintendo nemcsak a gyerekeket akarja megnyerni, hanem a felnőtteknek is tartogat nézni- és játszanivalót. A 3DS-tulajdonosok exkluzív eurosportos összefoglalókat, valamint a Shaun, the Sheep révén ismert Aardman animációs stúdió rövidfilmjeit is letölthetik a készülékre - ezek a tartalmak a hazai felhasználók számára is elérhetőek lesznek. A tapasztalt játékosokat térhatású lövöldözős programok várják majd, a tévézni vágyók pedig abban reménykedhetnek, hogy a cég tárgyalásai sikerrel zárulnak, és magyar nyelvű anyagokat is le lehet majd tölteni a készülékre a Nintendo online boltjából.

Március végén kerül a hazai boltokba

A Nintendo 3DS március 25-étől kerül a boltokba 65-75 ezer forint közötti áron. A csomagban az augmentált valóságra épülő játékok papírkártyái, a készülék és kiegészítői lesznek megtalálhatóak. Teljes játékot nem tartalmaz az alapcsomag, ezeket 11-12 ezer forint körüli összegért lehet majd megvenni hozzá, bár a cég online boltjában a régebbi Nintendókra kiadott - nem 3D-s - játékok ennél olcsóbban is beszerezhetők lesznek.