Vágólapra másolva!
Nem csak saját táskát igénylő, többkilós gépekkel lehet profi szinten fotózni, ugyanakkor a ma divatos kompakt kategória csak a legalapvetőbb fényképezési helyzetekben nyújt elfogadható teljesítményt. Sokáig nem kínáltak kompromisszumos megoldást a gyártók, azonban egyre több vevő követelte a megapixel-háború helyett a kicsi, de jó objektívet és magas képminőséget kínáló kompaktok megjelenését.
Vágólapra másolva!

A fotózás kényelmetlen velejárója, hogy mindenhová magunkkal kell vinni a fényképezőgépet, ha művelni akarjuk. Kattingatni ugyan lehet az okostelefonunkkal is, de annak kamerája legfeljebb a pillanat dokumentálására alkalmas, minőségi fotózásra semmiképpen. Az olcsó kompakt gépek sem képminőségben, sem képességekben nem felelnek meg az igényesebb fényképésznek. A legjobb képminőséget és a cserélhető objektívek miatt az elérhető legnagyobb rugalmasságot a digitális tükörreflexes (DLSR) gépek biztosítják, ám ezek vagy külön szett-táskát igényelnek, vagy a mindennapi hátizsákunk, oldaltáskánk nagy részét foglalják el.

Ha a méreten és súlyon felül tudunk emelkedni, a DSLR a legigényesebb megoldás. Csupán arra kell figyelni, hogy magunkkal is cipeljük a gépet; dühítő kihagyni egy jó képet, mert aznap otthon maradt a kamera. Aki beletörődik, hogy valóban jó fotókat legfeljebb nappali fényben készíthet, talál megfelelő megoldást az olcsóbb kompaktok között is, ám azt, aki a kettő között keres zsebrevágható megoldást, az utóbbi évekig nem kényeztették el a gyártók. 2009-ben azonban megszületett egy új kategória, az igényes amatőröknek és profik második gépének szánt prémium kompakt.

Kinek való a drága kompakt?

Ezek a gépek azoknak szólnak, akik az átlagosnál jobb fényképeket akarnak csinálni, hajlandóak vele bíbelődni, viszont nem akarnak magukkal fotóstáskát cipelni. Az igényes amatőrök mellett sok profi fotós is hord a zsebében egyet az alábbi modellek közül, mert ezek a gépek a megapixel- és zoomértékekre épülő marketingharcot kikerülve a fotózásban valóban fontos képességekre koncentrálnak. Az átlag fölötti fényerejű és látószögű objektívek, a kompaktoknál szokásosnál némileg nagyobb méretű (emiatt kevésbé zajos) képérzékelők felvonultatása mellett lényegesen több maunális beállítási lehetőséget kínálnak, az utómunkától sem megrettenő fotós pedig digitális negatívba is mentheti a fényképeit, hogy otthon még igazíthasson rajtuk. A vázra külső vaku is illeszthető, amivel sokkal jobb beltéri képek készíthetők, mint a beépített villanókkal.

Forrás: Olympus
A kategória legolcsóbb tagja is százezer forintba kerül

A profi kompakt gépek árai nem kedvezőbbek a tükörreflexesekénél. A legolcsóbb típusért is százezer forintot kell kifizetni, a legdrágább pedig 140 ezer forint körüli áron kapható. A spórolást segíti azonban, hogy a gépekhez nem kell, mert nem is lehet drága objektíveket venni - bár konverterlencsék elérhetőek néhány típushoz - így a tökéletes objektív keresésének pénzt felemésztő folyamatából kimaradnak a kompaktot választók.

Sok a közös pont

A profi kompakt mezőnyben maréknyi kamera található, de ma már minden fontosabb gyártó elkészítette ide szánt modelljét. Ide számítjuk a mellényzsebbe is beférő Canon S95-öst, és a cég kompakt féltégláját, a PowerShot G12-t; a G12 közvetlen konkurrensének szánt Nikon Coolpix P7000-es gépét, a vadonatúj Olympus XZ-1-et, a kategóriát megteremtő Panasonic Lumix LX-5-ösét és a mezőnyben legolcsóbb Samsung EX1-et. A gépek között sok hasonlóság, közös pont találtó. Az összes kamera maximum tíz megapixeles képeket tud készíteni, képérzékelőik mérete 1/1,7 inch körüli, van bennük képstabilizátor és a kompaktoknál megszokottnál több kezelőszerv, azaz több olyan beállításra van lehetőség, amelyhez nem kell a készülék menüjében barangolni.

Forrás: Panasonic
A stabilizátor és a magas érzékenység mellett sötétben is jó velük fotózni

A mezőny legolcsóbb gépének számító Samsung EX1-en kívül mindegyik készülék 720p-s videót készít. Eltérés csupán abban van, hogy vesz-e fel hozzá sztereó hangot a gép, illetve, hogy felvétel közben használható-e az optikai zoom. A képstabilizálónak, és a nagy érzékenységű szenzoroknak hála a gépekkel szerényebb fényviszonyok között - katedrálisok belsejében vagy szürkületben - is lehet értékelhető, éles képeket csinálni.

Hasznos extrákból nincs hiány

Fontos választási szempont lehet, hogy melyik gépbe milyen fényerejű, azaz mennyire gyors objektívet szereltek. A választás befolyásolja a későbbi fotózásunkat, nem mindegy, hogy egy homályosabb sarokban egy másodpercig kell mozdulatlanul tartani a kamerát vagy fél, negyed másodperc alatt elkészül a kép. Ebből a szempontból a mezőny legolcsóbbja, a Samsung EX1-ese és az Olympus gépe a legjobb ajánlat, 1,8-as lencséje a legfényerősebb. A mini Canon S95 és a Panasonic Lumix DMC-LX5 f2-es lencsét tartalmaz, ami pont feleannyi fényt enged be teljesen nyitott állapotban, a többi gépen pedig f2,8-as lencse található.

A koncert- és a turistafotózást megkönnyítő kihajtható LCD-kijelző a másik olyan extra, amelyet csak két gyártó tervezett bele a gépbe. A Canon G12-es típusjelű gépe és a Samsung EX1-es rendelkezik forgatható kijelzővel, a Panasonic, az Olympus és a Nikon inkább a kevéssé sérülékeny, fixen beszerelt kijelző mellett döntöttek.

Forrás: Samsung
A markolat kényelmessége és az apró különbségek segítenek dönteni

Végül érdemes figyelembe venni vásárlás előtt, hogy a kikapcsolásnál lamellásan záródó lencsevédőjű gépeket jóval kényelmesebb kezelni, mint a külön lepattintható lencsesapkával rendelkezőket. A gépről csüngő objektívfedő útban van fotózás közben, ha viszont nem kötjük hozzá a vázhoz, akkor a fotózás a zsebek végigkutatásával ér véget, hogy megtaláljuk a hiányzó műanyag korongot.

Tökéletes turistagépek

Zoomátfogásukban jelentős különbség van a profi kompaktok között. Míg a nagyon gyors (1,8-as) objektívvel felszerelt Samsung EX1 csupán háromszoros zoommal rendelkezik, addig a piacra frissen belépő Nikon P7000-ese hétszeres zoomot ad. Ez utóbbi extrém érték ebben a kategóriában (és a gép relatív nagy méretéért is felelős), itt inkább a 3-4-szeres zoomok tekinthetők elfogadottnak. Az átfogás azonban nem minden, aki igazán nagy látószögű lencsére (24 mm-es gyújtótávolság) vágyik, annak csak a Panasonic vagy a Samsung gépe felel meg.

Forrás: Nikon
A méretbeli különbségek jelentősek

Akár a 24, akár a 28 milliméteres nagylátószöget választjuk, tökéletes turistagépet kapunk. A jó szenzor és a képstabilizátor remek beltéri masinává teszi a profi kompaktokat, legyen szó a görög Meteorákról vagy a kölni dómról, nem fognak bemozdulni az épületek belsejéről készült fotóink. A makró mód a digitális virágokat gyűjtő túrázóknak, a 80-200 milliméteres teleobjektívek pedig az épületek feliratait is elolvasni vágyó kíváncsi turistáknak tesznek a kedvére. A mezőny legkönnyebb gépe ráadásul nem nehezebb két tábla csokinál, és még a féltéglának tűnő G12 sem nyom többet 400 grammnál. Ennyi súlyt akár egy napon át is cipelhetünk magunkkal, úgy sem zavaró.

Forrás: Canon
A kisebb kompaktok elférnek az ingzsebben vagy az öltöny zsebében is

A tárcánk és az ergonómia dönt

Óvakodnánk attól, hogy kijelentsük az egyik vagy másik profi kompaktról, hogy az a tökéletes választás. Óriási tudásbeli eltérés nincs a gépek között, így bármelyik megfelelő lehet. A legolcsóbb, százezer forintért megvehető S95 és EX1 ugyanannyi örömet tud szerezni, mint a mezőny harmincezer forinttal drágább fele. Súlyban ráadásul az olcsóbb gépek nyernek, az S95 annyira kicsi, hogy akár ingzsebben is lehet hordani.

Forrás: Canon
Bármelyiket választjuk, jóval okosabb gépet kapunk az átlagos kompaktnál

Mindegyik szereplő mellett szólnak érvek: az S95 méretével, az EX-1 alacsony árával, az XZ-1 remek paramétereivel, az LX-5 gyors élességállításával és jó makróképességeivel, a G12 és P7000 pedig - éppen nagyobb mérete miatt - a legjobb kezelhetőséggel és nagyobb zoommal csábítja leendő vevőit. Nem szabad ezektől a gépektől csodát várni, de aki profi vagy azzá szeretne válni, miközben nem akar mindig együtt élni a fotóstáskájával, ebből a kategóriából válasszon.