A Google régi-új vezérének a Facebook akadhat a torkán

Google cégügyek, Larry Page, 2010.02.24.
Vágólapra másolva!
A Szilícium-völgyben akkor szoktak visszatérni cégük operatív vezetésébe az alapítók, ha az bajba került, jövője bizonytalanná vált, elvesztette fókuszát. A Google esetében erről nincs szó, a jövőre irányuló fejlesztései azonban rendre sikertelenek voltak. A cég vezetését április elsejével átvevő Larry Page-nek meg kell harcolnia a Facebookkal, fel kell készítenie az Androidot a Nokiával és a Microsofttal való ütközetre, és ki kell találnia, merre menjen tovább a Google.
Vágólapra másolva!

A Google élén történt vezércsere nagyszabásúbb, mint az elmúlt években a Yahoo! vagy a Microsoft élén történt hasonló változások. Az időnként furcsa, népszerűtlen véleményeknek is hangot adó Eric Schmidt ízig-vérig üzletember, aki tisztában volt a marketing és a PR szerepével. Larry Page-ről viszont köztudott, hogy nem tartja sokra a cég imázsát építő intézkedéseket. "[Larry] valószínűleg alábecsüli azt, hogy mennyire fontos a nyilvános szerepe, és az, hogy ő a kapcsolat az emberek és a részvényesek felé" - mondta Eric Jackson, az Ironfire Capital befektetőcég elnöke a Reutersnek.

Jackson szerint Page első néhány megnyilatkozása biztos kiábránduláshoz vezet. Az új vezető iránti érdeklődés, a befektetők várakozásai annyira nagyok, hogy azokat nem lehet teljesíteni. Hasonló bizalomvesztés követte a 2007-ben a Yahoo! élére kinevezett Jerry Yang első megnyilvánulásait, pedig ő jóval magabiztosabban érezte magát a netes cég élén, mint Page.

Gyorsabb szoftverek jönnek?

A befektetők és elemzők vágyaihoz való alkalmazkodás mellett a termékfejlesztésben is lesznek eltérések. Page a gyorsabban meghozott döntések és a nagyobb tétek embere, aki várhatóan a Google-szoftverek által nyújtott felhasználói élményre fog leginkább fókuszálni. Az új igazgatóról készült Wired portréban Paul Bichheit, a Gmail megteremtője emlékezett vissza arra, mi volt az első kritika az épp megszülető levelezőrendszerrel szemben: nem elég gyors. Page még azt is pontosan tippelte meg, hogy a net azonnaliságához szokott felhasználók számára már túl hosszú, hatszáz milliszekundumnyi idő szükséges egy Gmail-oldal frissítéséhez.

Forrás: AFP/Chris Hondros
A lendület visszanyerését várják a régi-új Google-vezértől

Az elsején végrehajtott vezércsere nagy kérdése, visszahozza-e a Google-höz a startupokra, kezdő cégekre jellemző lendületet. Rossz jelnek tűnhet, hogy a hasonló feladatokkal rendelkező, termékmenedzsmenttel foglalkozó igazgató, Jonathan Rosenberg ugyanazon a napon lépett ki a cégtől, amelyiken Page átvette a vezetést.

A Facebook az igazi vetélytárs

Az új vezérigazgató legkeményebb feladata az lesz, hogy megküzdjön a Facebookkal. Míg korábban a Google volt az internet jövőjének legfontosabb formálója, mára második helyre szorult vissza a Mark Zuckerberg vezette közösségi oldal mögé. A Wave bukásával biztossá vált, hogy a Google helyett a Facebook próbálkozhat meg az internet alapintézményének számító e-mailezés reformálásával. Ha ez sikerül neki, úgy a világháló egyik legfontosabb szolgáltatását formálhatja a saját képére.

A Facebook médiamegosztásban is legyőzte a Google-t: ha egy linket minden barátunkhoz el akarunk juttatni, akkor a közösségi oldal falára küldjük be azt, nem valamelyik Google-szolgáltatásba. Ez a trend megjelenik a statisztikákban is: a hír, cikk jellegű tartalmak az elmúlt évben kevesebb látogatót kaptak a keresőből, a Facebook részesedése ellenben nőtt ebben a szegmensben.

Forrás: AFP/Justin Sullivan
Innovációban kell megelőznie a Facebookot a Google-nek

A változás azonban csak a médiára igaz - a kereskedelmi, utazási, pénzügyi, egészségügyi és autós lapokra éppen hogy egyre több látogatót terel a kereső. A változás mégis kényelmetlen fejlemény a Google számára, hiszen bevételeinek több mint kilencven százaléka hirdetésekből származik. Ezen a területen a Facebook közvetlen versenytárs, hiszen hasonlóan egyszerűen használható hirdetési rendszerrel rendelkezik, amely az emberek kreatívabb elérését is lehetővé teszi. Nem az a kérdés, hogy a felhasználók "lájkolni" vagy "plusz egyezni" fogják a híreket, hanem hogy a hirdetők hol találják meg a fogyasztókat, kinek a reklámfelületéért fizetnek szívesebben.

Harcolni kell az Android sikeréért

Az Android védelmének kiépítéséhez már nekilátott a Google. A két éve csődbe ment távközlési és hálózati eszközöket gyártó Nortel által birtokolt szabadalmakból komoly bevásárlásba fogott a cég, hogy a mobilgyártók közti szabadalmi perekre legyen muníciója. Ha ezeket a próbálkozásokat ki tudja védeni, akkor lehet ereje felkészülni a fejlesztők százezreit maga mögött tudó Microsoft és az olcsó, csinos, a világ minden piacán eladható telefonok gyártásában nagy gyakorlattal rendelkező Nokia közös termékeinek megjelenésére.

Még komolyabb hatással lehet a felhasználók életére, ha a Google szorosabban fogja az Android operációs rendszert. A szoftver ugyan átvette a vezetést az okostelefonok világában, de azon az áron, hogy közben szinte a felismerhetetlenségig fragmentálódott a különböző gyártók eltérő szoftverfrissítési üteme, hajlandósága és testreszabási politikája során. A felhasználóknál vannak olyan készülékek, amelyek még az operációs rendszer őskori, 1.6-os verzióját futtatják, és nincs is kilátásuk a frissítésre, a Google saját fejlesztői készülékét pedig már a 2.3-as verzió működteti, miközben a tableteken már a 3.0-s verzió fut. A kialakult helyzet a felhasználók számára csak nehezen átlátható, és rontja a Page számára rendkívül fontos, egységes felhasználói élményt.

Biztos, hogy szélerőműveket kell vennie a Google-nek?

A MarketWatch pénzügyi szaklap szerint a befektetők a pénzügyi fegyelem megteremtését várják a Google új vezetőjétől. A keresőóriás az elmúlt években tucatjával vásárolta fel a kisebb cégeket. A pénzügyi szakemberek szerint a felvásárlások egy részével teljesen elégedettek voltak a befektetők, a kisebb, hasznos technológiákat hozó hirdetési cégek megvétele például erősítette a Google pozícióit.

Forrás: AFP/Justin Sullivan
Összevissza vásárolt kisebb cégeket a Google Schmidt alatt

A YouTube látványos felvásárlása, amely 1,65 milliárd dollárral terhelte meg a cég kasszáját, azonban már a vadabb ötletek közé tartozott. A videómegosztóval pereket, rendezésre váró kérdéseket is kapott a cég, az pedig sokáig nem volt nyilvánvaló, hogyan lehet pénzt csinálni a szolgáltatásból. Hasonlóan rizikósak az önműködő autók kifejlesztését célzó vagy a megújuló energiaforrások kiaknázására irányuló startupokba fektetett összegek. A befektetői bizalom visszanyeréséhez a Google-nek átláthatóbb elvek mentén kell válogatnia a technológiai cégek között, vagy sokkal jobban kell kommunikálnia beszerzéseit a befektetők felé.

Új vadászmezőt kell keresni

A Larry Page vezette Google utolsó és legnagyobb feladata pedig az, hogy a kereséshez hasonló nagy, meghódítható területet találjon. A nappaliba, az otthoni szórakoztató termékek piacára való betörés egyelőre nem sikerült, a Google TV mögül lassan kihátráltak az ötlettel kezdetben szimpatizáló tévécsatornák. Ezen a piacon ráadásul komoly vetélytársakkal is kell számolni, hiszen az okostévékre átálló gyártók mellett arra is lehet számítani, hogy az iTunes zene- és sorozatboltot sikerre vivő Apple kidolgozza az Apple TV következő, vonzóbb megoldását. Rosszul veszi ki magát az is, hogy a Facebook elhódította a közösségi funkciókat, illetve a médiamegosztást is a Google elől. Bár a cégnek van hírolvasó, hírmegosztó, sőt közösségi beszélgető (Zümm) szolgáltatása is, a linkek megosztására mégis a Facebookot használják az emberek.

Page feladatát nehezíti, hogy a Google a világháló legnagyobb növekedési, üzletivé válási periódusában született meg. Az elmúlt tizenhárom évben azonban megritkultak a fehér foltok az internet térképén. Kevés - talán nincs is - olyan, az egész világon létező igény, amelyet ne elégítettek volna ki valamilyen módon az interneten. Bár a feladat közel lehetetlennek tűnik, innovatív cégek időről időre képesek egy telített piacon is újítani, elég csak az iPadre vagy az Androidra gondolni.