Napok óta alig lehet használni a Blackberry mobilokat

2011.10.12. 10:26

Hétfő este óta nem tudják problémamentesen használni a Blackberry készülékek internetes funkcióit, mert az okostelefonok gyártójának online szolgáltatásai egy hiba miatt leálltak. Hazai felhasználók szerint a Blackberryről elküldött e-mailek többórás késéssel érkeznek meg címzetteiknek, és nem működnek a chatszoftverek és a böngésző sem.

A Blackberry mobiltelefonokat gyártó kanadai Research in Motion (RIM) kedden ugyan úgy nyilatkozott a BBC-nek és a Reuters hírügynökségnek, hogy sikerült elhárítania a hibát, amely miatt az európai, afrikai és közel-keleti felhasználók mobilinternetes szolgáltatásai elérhetetlenek voltak, világszerte arról számolnak be a felhasználók, hogy továbbra sem tudják rendesen használni készülékeiket, bár telefonálni továbbra is lehet azokkal.

A rivális gyártók készülékeivel ellentétben ugyanis a kimondottan mobilinternetes funkciókra kihegyezett Blackberry okostelefonok nem csupán a helyi mobilszolgáltatók hálózatait használják, az adatok a RIM szerverein keresztül továbbítódnak a készülékekre. Ez biztosítja az adatok titkosítását, és normál üzem esetén az e-mailek rendkívül gyors kézbesítését is.

A mobilhálózat működik, a Blackberryk nem

Ugyanakkor a mostani leállás arra is felhívta a figyelmet, hogy az egyedi hálózati szolgáltatások leállása nyomán a felhasználók akkor sem tudják használni az elektronikus levelezést, böngészést vagy a chatet Blackberryjükön, ha mobilszolgáltatójuk adathálózata tökéletesen üzemel.

Forrás: [origo]
Hiába működik tökéletesen a mobilnet, a Blackberryk online funkciói alig döcögnek

A RIM tájékoztatása szerint a cég brit adatközpontjában keletkezett hiba az európai, közel-keleti, afrikai, indiai, brazil, chilei és argentin blackberryseket érinti, az amerikai felhasználókat viszont nem, szerdán azonban már japán, hongkongi és szingapúri felhasználóktól is érkeztek panaszok. A Guardian című brit napilap értesülései szerint a hibát egy alapvető hálózati eszköz meghibásodása okozta a gyártó rendszereiben, amelyet követően nem volt képes megfelelően átállni a tartalékhardverre a rendszer.

A Wall Street Journal szerdai cikke szerint nem vált teljesen elérhetetlenné a Blackberry-szolgáltatás Európában, bár a felhasználók jelentős része tapasztalja, hogy levelei sok órás késéssel érkeznek meg, a chat vagy a böngészés pedig nem működik a telefonon. A BBC beszámolója szerint mintegy két és fél napja nem tudják használni az internetet az Egyesült Államokban élő blackberrysek.

Szerdán újra leállt

A gyártó kedd délután már arról tájékoztatta a sajtót, hogy elhárította a hibát, de szerda reggel felhasználói újból hibákat tapasztaltak. Magyar blackberrysek az [origo]-nak elmondták, hogy szerdán hajnalban ugyan számos levél megérkezett telefonjukra sok órányi késéssel, de délelőtt megint elérhetetlenné vált az elektronikus levelezés.

Az e-mail mellett nem működik a Blackberryken a csevegőszolgáltatás és a böngészés sem sok hazai és külföldi felhasználó számára. A leállás azért nagyon kínos a Research in Motion számára, mert a cég a rivális iPhone és Android okostelefonok sikere nyomán rengeteg ügyfelét veszítette el: a Guardiannak nyilatkozó elemző szerint mintegy 4,3 millió ügyfél cserélte le tavaly Blackberryjét más készülékre, ráadásul a cég nemrég bemutatott táblagépe sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.