Bochkor Gábor a Top Gear tesztpályáján

forza motorsport 4
Vágólapra másolva!
Több száz régi és új, egzotikus és hétköznapi autó közül választhat a játékos a legismertebb xboxos autószimulátor, a Forza nemrég megjelent negyedik részében. A csodaszép látványt és tökéletesen szaggatásmentes száguldást kínáló játékot Bochkor Gáborral, a Bumeráng műsorvezetőjével közösen próbáltuk ki, aki nagy rajongója az összes autós játéknak.
Vágólapra másolva!

A legújabb Forza-játék készítői nagyjából sikeresen oldották meg azt a kihívást, hogy játékuk a komoly versenyre vágyó és a teljesen amatőr felhasználók számára egyaránt megfelelő legyen. A beállítások közt igény szerint állítható a szimuláció élethűsége és az ellenfelek tudása, az elrontott kanyarok után pedig egyszerűen vissza lehet tekerni az időt. A Forza 4 egyértelműen a vezetés élvezetéről, nem pedig a dögunalmas gyakorlásról szól.

Ez az első xboxos autós játék, amely támogatja a konzolhoz kapcsolható Kinect-kamerát, így a kocsiból való kitekintést a fej jobbra vagy balra forgatásával is lehet benne aktiválni. Az új Forzához egy kinectes kormányt is kiadott a Microsoft, amely jóval kisebb a korábbi, asztalra csavarozható kormány-pedál párosnál. Mivel ezt a játékos maga tartja a levegőbe, elég bizarr érzés vele vezetni, ráadásul a gáz-, és fékpedált is kézzel meghúzható ravaszok helyettesítik rajta.

A PlayStation óta játszik autós játékokkal Bochkor Gábor

Az autóversenyzős játékok rajongójának számító műsorvezető tesztpartnerünket is ez idegesítette a leginkább: "Nagyon érzékeny az irányítás, az viszont zavaró, hogy ha az ember ül az autóban, a kormány és a keze valahol van a szélvédőhöz képest, itt pedig ide-oda vándorol. A kézi gáz és fék kevésbé okoz problémát. A fix pont viszont nagyon hiányzik, mert így néha még el is felejti az ember eltekerni a kormányt, inkább csak jobbra-balra tologatja a levegőben" - vélekedett Bochkor Gábor azt követően, hogy tett pár kört a Forza 4-ben a Speed Wheellel.

Ízléses menü és bestiális autók

Az Xbox 360 konzolra két lemezen megjelenő programnak már a külseje is gyönyörű. A menü ízléses, hiányoznak a tuningolós játékok csillogó effektjei, csak néhány beállított fotó mutatja a rendelkezésre álló lehetőségeket. A versenymódok mellett egy Autovista nevű pont vonhatja magára a játékos figyelmét: ez egy virtuális autószalont rejt, ahol körbejárhatjuk az autócsodákat, miközben Jeremy Clarkson, a Top Gear brit autósműsor vezetője mesél a járgányokról. Clarkson hangja több helyen hallható a játékban, a pályák és játékmódok bemutatását is a brit médiaszemélyiség végzi el. A műsorvezető nem az egyetlen kapcsolat a világ legismertebb autós tévéműsorával, a választható időfutamú versenyek között feltűnik a műsor legendás dunsfordi tesztpályája is, amelyen ki lehet próbálni a több száz elérhető virtuális autó mindegyikét.

Forrás: [origo]
Semmi sem támasztja meg az új Xbox-kormányt, bizarr vele vezetni

A környezet annyira szépre és valósághűre sikerült, hogy el tudja vonni a játékos figyelmét a még a veszélyes kanyarokról is. Az autóknak sincs szégyenkeznivalójuk, csak szuperlatívuszokban lehet beszélni a járgányokról. A játékos rengeteg, remekül kidolgozott kocsi közül válogathat. Még azok sem csalódnak, akik egy ismerős autó műszerfalát vizsgálják át: minden jelzőlámpa, minden kapcsoló a helyén lesz.

Még a motor is úgy morog, mint egy igazi autóban

A játékban tökéletesen érezhetőek az autók teljesítménybeli különbségei. Egy 300 lóerős hátsókerék-hajtású BMW pályán tartása sokkal nagyobb kihívást jelent, mint egy nem éppen sportos Suzuki Lianáé, míg a hátsó motorral szerelt Toyota MR2-essel remekül lehet farolni a kanyarokban. A több mint ötszáz autót teljesítmény szerint osztályokba sorolták, a karrier mód versenyei előtt pedig csak bizonyos kategóriákból választhat a játékos. Még véletlenül sem indulhatnak egy versenyen a rendszámmal épp hogy rendelkező versenyautók és az utcai kocsik.

Forrás: Microsoft
Nem lehet panasz a játék valósághűségére, minden csavar a helyén van

Az egyes kocsikat a versenyjátékos trendnek megfelelően tuningolni is lehet. A sofőr cserélheti a motor alkatrészeit, a futóművet, a hajtásláncot, sőt még a karosszériához is hozzányúlhat. A komolyabb teljesítménynövelés hatására a gép akár másik versenyosztályba is átkerülhet. Az egyetlen dolog, ami valahogy hibázik, az autók súlya és az ütközések fizikája. Pont ugyanolyan érzés egy kis kocsival nekimenni egy nagyobb gépnek, mint fordítva. A kisebb horpadások, karcolások és a nagyobb törések ugyan megjelennek autóinkon, de ezeknek semmilyen hatásuk nincs a gép vezethetőségére.

Kiveszi a kormányt a kezdő sofőr kezéből a játék

Nem csak a Kinect miatt barátja a kezdő játékosnak a Forza 4. A legkönnyebb fokozaton a sofőr nemigen tudja befolyásolni az autó viselkedését, ha elengedné a kormányt, a kocsi talán úgy is begurulna a célba. A keményebb fokozatok már több kihívást tartogatnak, de hiába állítja az ember szakértői fokozatra a nehézséget, még így is elég sokat kell a karrier módban játszani, hogy megfelelő ellenfeleket osszon a gép.

Forrás: [origo]
A kezdő és a tapasztalt pilótának is tartogat kihívásokat a Forza 4

A gépi versenyzők kellően okosan vezetnek: győzelemre törnek, de ha tehetik kerülik az ütközéseket. Az igazi ellenfeleket persze az Xbox Live rendszeren keresztül működő többjátékos módban lehet megtalálni. Az online futamokba egyszerre tizenhat versenyző csatlakozhat, és a fair küzdelmek érdekében csak azonos versenyosztályba sorolt autókkal állhatnak rajthoz. A baráti versenyek érdekében a Forza 4 tud osztott képernyős módot is, így két sofőr küzdhet meg egymással.

A Forza Motorsport 4 jelenleg az egyik legjobb autós játék Xboxra. Hatalmas autóválasztékával, az izgalmas karrier móddal egyedül játszva is hosszú időre leköti a játékost, Xbox 360 konzollal rendelkező fiúgyereknek tökéletes karácsonyi választás lehet.

A Forza Motorsport 4 Xbox 360 konzolra érhető el 13 ezer forintos áron, játékgéppel együtt 65-70 ezer forintért vehető meg, a kinectes kormánnyal pedig húszezer forintba kerül.