"Szigorúbb a szoftver az edzőnél" - fitneszguruk a sportjátékokról

katus attila fitneszprogram
Vágólapra másolva!
A mostanában divatos mozgásérzékelős játékvezérlők igyekeznek kimozdítani a játékosokat a fotelből. A fitneszjátékok hatékonyságát arra Katus Attila hatszoros világbajnok és Hegyi Dóra Európa-bajnoki döntős aerobikosokkal vizsgáltuk meg.
Vágólapra másolva!

A konzolgyártók is felismerték, hogy sokak az élettől elidegenítő, a sportra szánt időt felemésztő eszöznek látják a játékgépeket és a televíziót, a mozgásérzékelős irányítók és a fitneszprogramok azonban komolyan változtatják ezt a felfogást. A Sony, a Nintendo és a Microsoft konzoljaihoz is kaphatóak olyan szoftverek, amelyek a fotelben tespedve történő joystick-babrálás helyett megmozgatják a játékost. Azt, hogy a sportjátékokkal valós eredményt is el lehet érni, a Your Shape: Fitness Evolved 2012 című szoftverrel vizsgáltuk meg két bajnok aerobikossal, Katus Attilával és Hegyi Dórával.

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=trKyCrdbkMiVHmgD
Videónkból megtudhatja, pótolja-e a valódi edzést a fitneszjáték

Katus Attila szerint a legfontosabb, hogy az emberek mozogjanak. "A fiteszprogram azoknak lehet megoldás, akik nem tehetik meg, hogy konditerembe járjanak, mert nincs idejük, nincs a közelben terem, vagy egyszerűen szégyenlősek. A konzol megvásárlása mellett csak helyet kell teremteni a gyakorlatokhoz. Természetesen nincs szükség focipálya méretű szabad placcra, de egy panellakásban biztosan arrébb kell majd tolni néhány bútort."

A különböző edzésprogramok testreszabhatóak, így a nagy helyigényű mozgásokat ki is lehet építeni a gyakorlatok közül. Az edzéstervet több szempont mentén testre lehet szabni: testsúly, magasság, és nem szerint állítható össze az alapprogram, ami tovább finomítható az alapján, hogy heti hány edzést szeretne a játékos, és melyik testrészét formálná. A programot nem lehet átverni azzal, hogy egy élsportoló adatait tápláljuk be neki, az első kalibráció során ugyanis egy húsz perces gyorsfelmérő feladatot hajtat végre a játékossal, felmérve annak erőnlétét.

Nem kell melegíteni a konzol bekapcsolása előtt

Hegyi Dóra szerint a játék rigorózusan betartatja a gyakorlatok ritmusát, az egyes edzésrészek között viszont elég szünet van pihegni. "A program csak egy embert figyel, így sokszor annyira szigorúan bírálja a mozdulatokat, ahogy egy edző nem tudja. Gyakran levont pontokat az értékelésnél, mert nem emeltem elég magasra a térdemet, vagy kiestem a ritmusból."

A szoftver nem beszél magyarul, minden utasítás angolul hangzik el, ám nyelvvizsga nem kell az edző tanácsainak megértéséhez, mert a tévén megjelenő virtuális tréner minden mozdulatsort bemutat, és be is gyakoroltat. A gyakorlatok leginkább egyszerű és a kevésbé terhelő feladatokkal indulnak, majd folyamatosan nehezednek, így nem kell bemelegítenie sem a játékosnak. A hagyományos, monoton fitneszgyakorlatoknál a virtuális edzésprogram azért izgalmasabb, mert minijátékokat is beépítettek készítői: ezek egyikében például Tetris-alakzatokat kell pofoznia.

Egy Xbox 360 konzol ára Kinect mozgásérzékelős kontrollerrel 75 ezer forint, egy Playstation 3-hoz a cég Move nevű vezérlőjével együtt 85 ezer forintért lehet hozzájutni. Egy átlagos finteszprogramot konzoltípustól függően 10-12 ezer forint között lehet megvásárolni.