Dollármilliókat kalapoztak össze egy új kalandjátékra

2012.03.14. 8:58

Rekordméretű összeget, több mint 3,3 millió dollát kalapozott össze  a Kickstarter ötletportálon a világ egyik ismert videojáték-fejlesztője, Tim Schafer. A többek közt a Day of the Tentacle-t is jegyző szakember kalandjátékot fog készíteni a pénzből, a kilencvenes években népszerű stílus ugyanis mára csaknem teljesen visszaszorult.

Tim Schafer adománygyűjtésének nyolcadik órájában lehetett tudni, hogy a tervező újabb játékon fog dolgozni 2012-ben. Csupán ennyi időre volt szükség ugyanis ahhoz, hogy az internetezők összedobják a Schafer által kért négyszázezer dollárt. A gyűjtés végére azonban jóval nagyobb büdzsé áll a játékfejlesztő rendelkezésére: 3,3 millió dollárból, vagyis mintegy 740 millió forintnak megfelelő összegből készítheti el álmai legújabb játékát.

Feltámasztásra kell a pénz

Schafer adománygyűjtése nem csupán egy játék elkészítése miatt fontos, a játéktervező ugyanis a rajongók pénzéből megkísérli feltámasztani a videojátékgyártás aranykorának egyik eltűnőben lévő műfaját, a kalandjátékot. A rekordnak számító összeg körülbeül tíz százalékát fogja kifizetni Schafer és a Double Fine a Kickstarter ötletoldalnak és a gyűjtést lehetővé tevő fizetési szolgáltatónak. A több mint hárommillió dolláros büdzsé egyébként a videojátékok világában nem számít kiugróan nagy összegnek, a hollywoodi filmek sztoriját és küllemét idéző Call of Duty: Modern Warfare 3 című lövöldözős játék reklámkampányába több tízmillió dollárt ölt bele a kiadó. Igaz, ebből a játékból több mint 15 millió példányt adtak el világszerte mintegy tizenötezer forintos darabáron.

Forrás: Double Fine Productions
Psychonauts: kultsiker lett, de nem hozott elég pénzt

A kickstarteres adománygyűjtés előnye, hogy Schafernek nem kell a marketinggel törődnie, a program akkor is ismert lesz, ha egyetlen fillért sem költ reklámra. A legtöbb adakozó nem csak a projektet akarta támogatni, hanem a játékot is szeretné megkapni, lehetőleg dedikált, limitált kiadásban, a támogatóknak járó pólóval egyetemben - ezek a kiadások egyébként már elővételben elfogytak. Az olyan extrák, mint a játék figuráinak festményei ötezer dollár értékben, gyárlátogatás a Double Fine Studiónál tízezer dollár értékben, nem volt olyan felajánálás, amit valaki ne akart volna megszerezni. Egyedül azt nem tudni, hogy a cég honlapján levő meghökkentő ajánlatokkal élt-e bárki, például azzal, hogy ötvenezer dollárért bekerülhet szereplőként a játékba.

Nehéz évek után jött a siker

Tim Schafer a videojátékgyártás egyik nagy veteránjának számít :a kilencvenes években, a kattintgatós kalandjátékok fénykorában a Lucasarts stúdióban dolgozott. Művei közé tartozik a legendás Monkey Island 2 és a Day of the Tentacle, amelyek valószínűleg a magyar játékosokat is több teljes napra kivonták a forgalomból vicces fejtörőikkel.

Forrás: Double Fine Games
A játékosok egy részét elriasztotta a Jack Black főszereplésével készült Brütal Legend

A játéktervező Lucasarts utáni projektjei azonban már kevésbé voltak sikeresek. Psychonauts nevű ugrálós kalandjátéka ugyan a kétezres évek egyik legszórakoztatóbb programja, nem hozott pénzügyi sikert. A Jack Black főszereplésével készült 2009-es Brütal Legend akciójáték pedig a kritikusok lelkesedése ellenére sem teljesített jól. A bukások óta kisebb és olcsóbb játékokon dolgozott Schafer stúdiója, amelyek kivétel nélkül sikeresek is voltak. Az adománygyűjtés pedig rávilágít arra, hogy játékosok tízezreinek - egészen pontosan 87 ezernek - még mindig szükségük van azokra a játékokra, amiket Schafer igazán szeret csinálni. És ha arra van szükség, hajlandóak mélyen a zsebükbe nyúlni érte.

Forrás: Wadjet Eye Games
Nem halott teljesen a kalandjáték, de a nagy stúdiók ritkán nyúlnak a műfajhoz

Független, kis játékfejlesztő cégek manapság is készítenek kalandjátékokat, de az ipar legnagyobb óriáscégei már nem látnak fantáziát ezekben. Néhány éve a brit Size Five stúdió jelent meg két őrült kattingatós játékkal, tavaly a Wadjet Eye Games adott ki egy sci-fi világban játszódó nyomozós kalandjátékot, a nagyobb kiadók azonban többnyire lemondtak a műfajról. Látványosabb, filmszerűbb és egyszerűbb játékok készülnek, a jellemzően frusztrálóan nehéz, furcsa humorra építő 2D-s kalandjátékok helyett.