Kattintásra törli az elvtársakat az új Photoshop

2012.03.26. 17:23

A filmes fotográfia korában még aprómunkának, pepecselésnek számított a retusálás. A szovjet államhatóság fotósainak több napnyi munkájuk volt abban, hogy egy Sztálinnal közösen készült csoportképről eltüntessék a nemkívánatos személlyé vált Trockijt.

A digitális technika megjelenésével a fotók manipulálása egyszerűbbé vált, de még mindig iszonyú türelmet és komoly technikai tudást igényelt. A legújabb Photoshop azonban leveszi a felhasználó válláról a terhet. A szoftver automata funkciói is elég pontosak ahhoz, hogy bármely, az egérrel bánni tudó ember retusálóművész lehessen. Az [origo] fotósainak segítségével kipróbáltuk, hogy hány kattintás szükséges ma egy elvtárs eltüntetéséhez.

Bárki félreállítható

Bárki letöltheti a Photoshop képszerkesztő program készülő CS6 verziójának béta verzióját, amelynek legnagyobb újdonsága a Content Aware Move nevű funkció, amivel a képen szereplő tárgyakat lehet átrendezni néhány kattintással. Az eszköz nem egyszerű kivágást és beillesztést végez: a háttér és a kijelölés környezetének vizsgálatával feltölti a keletkezett lyukat. Kisebb tárgyak arrébb ráncigálása esetén, egy tiszta, egyszerű hátterű képnél nem is kell utólag igazgatni az eredményen: sok esetben néhány kattintással eltüntethető a képről a belógó kar, láb vagy a háttérbe besétáló turista.

Forrás: [origo]
Szellemkép maradt a félreállított elvtársak után

Az Adobe által kiadott tesztképeken és bemutatóvideókon rendre virágos mezőben álló nőkön, elmosott háttér előtt található könnyen kijelölhető tárgyakon mutatták be az új funkciót. Mi Anippov, Sztálin, Kirov és Svernyik közös képén próbálgattuk a Photoshop CS6 tudását. A kép azért különleges, mert az évek során több verziót készítettek belőle a szovjet retusálók. Az utolsón már csak Sztálin látható, mindenki más eltűnt mellőle.

A fenti képen csupán az automatizmusok munkája látható, két percre sem volt szükségünk a "kitisztított" kép létrehozásához. A Content Aware funkció tuningolásával alig foglalkoztunk, ha nem jelentek meg a képen maradók fejei az feltöltött területen, akkor elfogadtuk az eredményt. Utómunkának bőven lenne helye, ám a megmaradt nyomok eltüntetéséhez sem kell tíz percnél több idő.

Gyorsan megy az állomány feltöltése

A fotószerkesztő előző verziójában jelent meg a Content Aware Fill nevű eszköz, ami a tárgyak arrébb helyezése helyett a törlésükre szolgál. A feltöltő mechanizmus hasonló, mint a mozgatós eszköznél, ám az algoritmus az első pár próbálkozás alapján pontosabbnak érződik. A tesztet Lenin és Trockij egy közös képén végeztük el, amely 1919-ben készült, és amelynek festékszóróval durván retusált verzióját 1967-ben hozták nyilvánosságra. Az utóbbi képen már nyoma sincs Trockijnak, Lenin mellett van egy embernyi hely a tömegben.

Forrás: [origo]
Rosszul dolgozik tömegben az új retuseszköz (jobbra a szovjet retus látható)

Az új mozgatás eszköz nem igazán tudott mit kezdeni a tömeggel. Trockij helyén havas kabátdarabok, egy könyök és a férfi kabátjának egy darabja található. Nem kiemelésnek hat a művelet, inkább úgy tűnik, mintha csak elmaszatoltuk volna Trockijt. A feltöltés funkció már jóval jobb eredményeket hozott: egy kis utómunkára itt is szükség van, de a magunknak felállított negyedórás határon belül maradtunk.

A feltöltés funkció előnyére vált, hogy a Photoshop CS5.5 kiadása óta csiszoltak rajta az Adobe mérnökei. Ha ilyen mérvű fejlődésen fog átmenni a mozgató eszköz is, akkor a közeli jövőben gond nélkül lehet majd átrendezni a családi fotókat. Amit ma csak a Photoshop mesterei tudnak, mindenki számára elérhetővé válik, aki a végleges változatban borsos áron debütáló grafikai szoftver elé leül.

Divatos funkciók, elvtársak nélkül

A profiknak és a hobbifotósoknak is fontos lehet, hogy az új Photoshoppal együtt frissül az Adobe Camera Raw nevű segédprogram is, amely a mindenféle utómunkát nélkülöző digitális negatívok kezeléséért felel. Ezek a nagyméretű fájlok minden információt tartalmaznak, amit a fényképezőgép szenzora rögzített a fotózáskor. Kezelésük nehézkesebb, ám az utólagos PC-s állítgatás során jobb képeket lehet belőlük "előhívni", mint a kamera saját JPG-motora előállítani képes.

Új módokkal bővül az elkenés nevű filter is, amivel a túlzottan éles, a fotó fő témáját is háttérbe szorító részeket lehet kevéssé hangsúlyossá tenni. A három új mód legizgalmasabbja a tilt-shift objektíveket leutánzó funkció, amivel makettvárossá, terepasztallá lehet torzítani minden fényképet. Esélyes, hogy ezzel a tilt-shift 2012 legunalmasabb effektjévé is fog válni, ám néha hasznos lehet, hogy az utcán parkoló autókat Matchbox-kocsivá változtathatja a fotós.