Dollármilliókat lehet keresni a Facebook árnyékában

2012.04.10. 14:24

A több mint nyolcszázmilliós Facebook mellett is találnak teret a kisebb közösségi szolgáltatások. A lassan változó óriás árnyékában fotómegosztó, gps-alapú helymegosztó és képek lájkolására kitalált oldalak virágoznak. Az Instagram felvásárlása kapcsán a közösségi szolgáltatásokat szemléztük.

Rekordokat döntő eredményeket hoznak idén a technológiai cégek. A világ egyik legértékesebb vállalata az Apple, a Facebooknak több felhasználója van, mint ahányan Európát lakják, és már néhány hónapos cégekkel is dollármilliárdokat lehet szerezni. Pár év kihagyás, lanyhulás után újra fényes jövő előtt állnak a technológiai cégek.

A szféra legutóbbi nagy üzlete a több mint harmincmillió aktív okostelefon-felhasználóval rendelkező Instagram fotós közösségi szolgáltatás felvásárlása volt. A Facebook egymilliárd dollárt fizetett készpénzben és részvényekben azért a cégért, amelynek okostelefonos applikációja a felhasználók fotóit egyszerűen használható retróeffektusokkal teszi egyedivé, illetve néhány kattintással biztosítja ezek megosztását is. A felvásárlás különlegessége, hogy az Instagram nem olvad be a közösségi oldalba, önállóan fejlődik tovább a Facebook szárnyai alatt, így az Instagramból a továbbiakban is lehet képeket küldeni például a rivális Twitterre is.

Forrás: instagram
Instagram: jól tud fotózni, és a tinik imádják

Lenne még kivel hírbe hozni a közösségi oldalt

Az Instagram nem az első olyan erős közösségi fókusszal rendelkező szolgáltatás, amelyre a Facebook rátette a kezét. A Gowalla nevű bejelentkezős helymegosztó szolgáltatást azután vásárolta meg, hogy a Facebook saját Places nevű próbálkozása kudarcot vallott. A két szolgáltatás nagyon hasonló: a felhasználók azt oszthatják meg ismerőseikkel, hogy melyik kocsmában ülnek, melyik étteremben ebédeltek, vagy éppen melyik megállóban várják a hetes buszt. A 2011. decemberében bejelentett felvásárlás után nem sokkal az önálló Gowalla oldalt és a mobilalkalmazásokat leállították: a szolgáltatás nyomai még nem jelentek meg a Facebookon.

A Gowallával a Facebook nem a piacvezető helymegosztó szolgáltatást szerezte meg. Lényegesen jobban működik a Foursquare nevű cég, amely csupa olyasmivel rendelkezik, amire a közösségi oldalak óriása vágyhat: jó mobilos kliensekkel, aktív felhasználókkal, partnerekkel, helyhez kötött vagy csak a telefon kijelzőjén létező játékokkal. A több mint tizenöt millió felhasználóval rendelkező szolgáltatás akkor lenne igazán vonzó felvásárlási célpont a Facebooknak, ha komolyabban venné a helyfüggő fejlesztéseit a cég.

Forrás: [origo]
 Pinterest: a közösségi oldalak új sztárja nem a tinik játszótere


Valószínűleg a Pinterest nevű, alig kétéves oldal is okoz álmatlan éjszakákat Mark Zuckerbergnek. A leggyorsabban növekedő közösségi szolgáltatás címét megszerző oldal azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy a Facebook egyik alapfunkcióját - a képek megosztását - valósította meg jobban, mint a Facebook. A képek és videók megosztásánál (pinelés), továbbosztásánál és kommentálásánál többet nem kínál a Pinterest, van azonban egy különlegessége: a hirdetők egyik fontos célcsoportját jelentő középkorú nők körében igazán népszerű az Egyesült Államokban. Ezért, és a növekedési rátája miatt a befektetők egymással versenyezve próbálnak pénzt tömni a Pinterest zsebébe.

A mobilban van az üzlet

Nem csak az Instagram felvásárlása hívja fel arra a figyelmet, hogy a jövő a mobilok képernyőjén történik. 2012 márciusában már volt egy másik felvásárlás is, amely ugyan kisebb összegről szólt, ám hasonló tanulsággal szolgált. A Draw Something nevű játékot, amelyet öt héttel a kiadása után húszmillió felhasználó telepített fel, 180 millió dollárért, az Instagram árának ötödéért vette meg a Zynga játékgyártó. A mobilos felhasználóknak és a mobilos ötleteknek most nagyon jó ára van, egészen biztos, hogy nem az Instagram az utolsó nagy okostelefonos üzlet, amelyet tavasszal látunk.

Az is elképzelhető, hogy a felvásárló maga a Facebook lesz. A cég évek óta kísérletezik különböző mobilos kliensekkel, mobilweboldalakkal, de egyik próbálkozását sem övezte teljes siker. Az okostelefonok terjedése mellett viszont a cég nem engedheti meg magának, hogy tovább szerencsétlenkedjen. Felhasználók milliói hajlandóak új alkalmazásokat telepíteni, új szolgáltatásokra regisztrálni, ha kényelmetlennek érzik, amit a Facebook nyújt.