Túlértékeltnek érzik a Facebookot

Vágólapra másolva!
Az amerikaiak mintegy fele csupán múló szeszélynek tartja a Facebookot, és nagyjából ugyanennyien vélik úgy, hogy a részvényeinek első nyilvános kibocsátására készülő internetvállalat várható piaci értékét jelentősen túlbecsülik - derült ki a legutóbbi Associated Press hírügynökség és a CNBC tévécsatorna közös felmérésből.  
Vágólapra másolva!

A vállalat, amelyet nyolc évvel ezelőtt harvardi egyetemistaként hozott létre Mark Zuckerberg, az internetcégek történetének eddigi legnagyobb tőzsdei bevezetésére készül. A hét végére várható Wall Street-i megjelenéssel a cég értékét körülbelül 100 milliárd dollárban állapíthatják meg. Ezzel a Facebook túlszárnyalná a Disney-t vagy a Fordot is.

A május harmadika és hetedike között ezer válaszadóval készített felmérés szerint az amerikai felnőttek több mint 40 százaléka legalább heti egyszer bejelentkezik a közösségi oldalra, amelynek világszerte mintegy 900 millió felhasználója van. A 2009-es 777 millió dollárról 2011-re 3,7 milliárd dollárra nőttek a vállalat bevételei: az idei év első negyedében pedig már az egymilliárd dolláros hozamot is túllépte. Ezek ellenére a megkérdezettek csupán egyharmada tartotta megfelelőnek a cég várható piaci értékét, 50 százalékuk azonban túlságosan magasnak találta az összeget.

A válaszadók fele úgy vélte, hogy a Facebook jó befektetés, míg 31 százalékuk nem értett ezzel egyet. Leginkább a 35 évesnél fiatalabb felnőttek érdeklődnek a vállalat részvényeinek tőzsdei bevezetése iránt, mivel ők voltak a közösségi háló első felhasználói. A 65 éves vagy idősebb amerikaiak mindössze 21 százalékának van Facebook-fiókja. A második világháború utáni években született nemzedéknek pedig a fele van jelen a közösségi oldalon.

Nem árt neki a konkurencia

A Twitter mikroblog portálhoz és a Google Plushoz hasonló közösségi oldalak megjelenésének ellenére a huszonéves korosztály 55 százaléka továbbra is naponta látogatja a Facebookot, egyharmaduk napjában többször is ránéz a profiljára. A fiatal felnőttek felének véleménye szerint a Facebook idővel mégis veszíteni fog vonzerejéből, míg 44 százalékuk hisz a fennmaradásában. Összességében az amerikaiak 46 százaléka jósol rövid életet a közösségi oldalnak.

Minden ötödik amerikai állítja, hogy sohasem hallott még Mark Zuckerbergről, 30 százalékuknak nincs véleménye róla, 14 százalékuk pedig egyszerűen nem kedveli. A megkérdezettek mindössze egyharmada mondta, hogy jó benyomása van a fiatal vállalatvezetőről, aki sokakat magára haragított a Facebook állandóan változó adatvédelmi politikája miatt. Zuckerberg pozíciója a 35 éven aluliak között a legjobb: 46 százalékuk kedveli a Facebook atyját.

Ingatag a bizalom

Öt Facebook-felhasználóból három alig vagy egyáltalán nem bízik abban, hogy a vállalat megvédi a személyes adatait, és mindössze 12 százalékuk vásárolna bizalommal az oldalon keresztül. A felhasználók 57 százaléka állítja, hogy sohasem kattint az oldalon látható reklámokra vagy a Facebook által szponzorált tartalmakra, míg egynegyedük csak ritkán vállalkozik erre.

A Zuckerberget "ismerő" válaszadók kétharmada közölte, hogy bízik a fiatal vállalatvezető képességeiben, míg 22 százalékuk kételkedik benne. Magát a Facebook közösségi oldalt az amerikaiak 51 százaléka "kedveli".