Hol van a pénz a Facebookban?

facebook, tőzsde, pénz
Vágólapra másolva!
Nem alkalmas termékek eladására, mégis százmilliárd dollárt érhet a cég, amelyet a lájkok, az online maffiaháborúk és virtuális farmok tartanak el. A legnagyobb közösségi oldalnak mégsem elég, ha valaki napi tíz képet posztol, a lényeg, hogy pénze legyen az illetőnek, vagy legalább a barátainak, mert csak akkor ér valamit a hirdetőknek. A Facebook tőzsdei megjelenése akár tömeges felhasználóvesztést is eredményezhet, ha a felhasználók intim szféráját ellepik a kéretlen reklámok.
Vágólapra másolva!

34-38 dollár közötti összegért vásárolható az Egyesült Államokban mától egy darab a 421 millió, tőzsdére kibocsátott Facebook-részvény közül. Azt, hogy valóban ér-e ennyit a mikrorészesedés a sokak által az évtized internetes kalandjának tartott Facebookból, nem tudni, mint ahogy azt sem, ér-e százmilliárd dollárt a cég. Bár a tőzsdére lépő cégnek adatokkal kellett prezentálnia valós pénzügyi eredményeit, számokban mégis nehezen kifejezhető a legnagyobb közösségi oldal értéke.

Mennyit ér egy felhasználó, hogy lesz a lájkolásból bevétel?

Mennyit érsz a Facebooknak? - kérdezi az adatvédelemmel foglalkozó amerikai Abine nevű cég alkalmazása. A néhány kérdésből álló, fél perc alatt kitölthető kérdőív arra tesz kísérletet, hogy Facebook-aktivitás alapján belője az adott felhasználó értékét, azaz hány dollárt hoz egy év alatt Zuckerbergéknek. A kérdőívben a lakhelyet (kontinens szintjén), a Facebook-ismerősök megközelítő számát, a lájkgombbal, képfeltöltéssel, játékok használatával kapcsolatos aktivitás gyakoriságát kell megadni.

Forrás: AFP/René Mattes

A Wall Street már nagyon várja a Facebookot

A Mashable nevű amerikai hírblog olvasói körében pár százan töltötték ki a kérdőívet, ez alapján ötven dollár lett a zömével amerikai felhasználók átlagos értéke. Az [origo] szerkesztőségében végzett felmérésünk végén tizennyolc kitöltés után egy magyar facebookozó átlagosan tíz dollárt ér a cégnek. A különbség óriási, ellenben tökéletesen rátapint a Facebook gyengéjére: hogy felhasználóinak értékében jelentős eltérések vannak.

A jövedelem és a lakóhely számít a leginkább

A közösségi oldal számára a leginkább a felhasználó jövedelme és lakóhelye számít. Egy évi ötvenezer dollárt kereső, közepesen aktív észak-amerikai felhasználó a közösségi oldal számára sokkal többet ér, mint egy nyugati átlag alatti jövedelemmel rendelkező kelet-európai társa.

Elképzelhető, hogy egy átlagos magyar háziasszony unalmában egész nap a Facebookra írogat, mindent lájkol, emellett százas szintű birtokot vezet a FarmVille-en, de ettől még elképzelhető, hogy éves szinten csupán néhány dolláros bevételt generált a szájtnak. Ha ugyanis a felhasználó és baráti társaságának tagjai is zömmel csekély (vagy gyerekek esetében semmilyen) elkölthető jövedelemmel rendelkeznek, akkor a szájton jelen lévő hirdetők számára érdektelenek.

Forrás: AFP/Torsten Blackwood

A Facebook számára sokat számít a felhasználók szociális háttere

Elszivároghatnak a fizetőképes felhasználók

A Facebooknak elemi érdeke, hogy a felhasználók minél több időt töltsenek az oldalon, mert minél többet használják azt, annál nagyobb az esélye annak, hogy rákattintanak valamelyik hirdetésre. Nem húz hasznot a közösségi oldal azokból a felhasználókból, akik csak ritkán, és rövid időre lépnek be a Facebookra, ők ugyanis a szűkre szabott idő alatt inkább ismerőseikre, nem pedig a hirdetésekre fognak koncentrálni. A képlet viszont rendkívül csalóka, mert egy kis jövedelmű felhasználó akár egész nap reklámokra kattintgathat, ettől legfeljebb a Facebookkal tesz jót, a hirdetők viszont tevékenységéből semmit nem profitálnak, hiszen csak rendkívül korlátozott mértékben rendelkezik elkölthető pénzösszeggel.

A Facebook jelenleg Észak-Amerikában a legnépszerűbb, ebből a térségből 155 millió felhasználója van, viszont nagyobb mértékben csak jóval szegényebb országokban, például Indiában, Brazíliában és Mexikóban gyarapodik felhasználóinak száma. Ezekben az országokban alacsony az átlagkereset, a felhasználók döntő többsége valószínűleg egyáltalán nem tartozik a potenciális fogyasztók körébe, csak szórakozásra használja az oldalt.

Ugyanakkor jelenlétük ugyanannyi áramot és sávszélességet igényel, mint egy jól szitulált amerikai internetezőé, ugyanakkor cserébe ezek az emberek kevesebb profitot termelnek. Az oldal számára komoly problémát jelenthet, hogy a fejlett országokban már inkább stagnál a Facebook, az újonnan csatlakozók döntő többsége pedig a fejlődő országokból kerül ki, hiszen ez utóbbi felhasználók inkább viszik a pénzt, míg a fejlett régiók bevételei már nem tudnak növekedni.

Nem elég rákattintatni a hirdetésre

Médiaszakértők szerint a Facebookon hirdetni azért jó, mert a reklámok ugyanabba a platformba ágyazódnak, ahol a felhasználók "normál életüket is élik", egy kattintásra van egymástól a reklámajánlat, és az unokatesó kisbabájának a fotója. A különbség sokszor nem is szembeötlő, a precíz hirdetési beállításoknak köszönhetően rendkívül személyes, már-már szívhez szóló reklámokat kap a felhasználó. De pusztán azért, mert sokan kattintanak egy hirdetésre, koránt sem biztos, hogy abból bármekkora hasznot is realizálhat majd a hirdető.

"A Facebook nem eladásra, hanem brandingre való" - mondta az [origo] kérdésére Berényi Konrád, médiaszakértő. Berényi szerint a közösségi oldal arra jó, hogy bevezessenek egy márkát, igényt teremtsenek köré, befolyásolják az embereket és pozícionálják a terméket. "A termék facebookos megismertetésére költött pénz később visszajöhet, ha egyre többen keresnek majd rá a Google-ön, és egyre többen vásárolják meg" - mondta Berényi. Nem így történt az amerikai General Motorsszal (GM), amely korábban évi tízmillió dollárt költött Facebook-hirdetésre, majd nemrég kivonult az oldalról, mert szerinte az itt elköltött dollármilliók nem hozták meg a gyümölcsüket a valós eladások terén. Berényi szerint a GM visszavonulása teljesen érthető, a magyar szakértő szerint az autóértékesítés a Facebookon teljesen lehetetlen feladat.

Forrás: Extreme Silver
830 ezer magyart érdekelt, hogy mi az indián neve

Persze vannak esetek, amikor jó stratégiával közvetlenül a Facebookon is lehet hasznot termelni. Berényi szerint Magyarországon is előfordult már, hogy viszonylag nagy példányszámban értékesítettek könyvet a közösségi oldalon, viszont előtte lájkolókat gyűjtöttek, foglalkoztak velük, bevezették a terméket, majd a rajongók között hirdették meg: ez a módszer működött, viszont hosszabb előkészítést és közreműködést igényelt, mint egy hagyományos hirdetés publikálása.

Akár tömeges felhasználóvesztés is lehet a tőzsdézésből

A globális felhasználómozgás mellett szakértők szerint fontos szempont, hogy a Facebook tőzsdei megjelenésével, tulajdonosi körének bővülésével a nyomás is megnő az oldalon. Korábbi cikkünkben írtuk, hogy tőzsdén bejegyzett cégnek minden szinten - főleg növekedését illetően - kiszámíthatónak kell lennie. Nem véletlenül nem akart korábban Mark Zuckerberg a Wall Streeten megjelenni, ugyanis a Facebook jövője még mindig instabil, és az üzleti modellje sem áll be egy fix pályára.

Elemzők szerint idővel a tőzsdei nyomásnak köszönhetően több és több hirdetésnek kell megjelennie az oldalon, ami azt jelenti, hogy a felhasználóktól egyre több személyes adat kerül a reklámügynökségekhez. A sokasodó fizetett alkalmazások zavaróak lehetnek, az emberek pedig úgy érezhetik, hogy az oldal korábbi intimitása (teljes kontroll a saját információk fölött) elvész, és olyan lesz, mint egy bevásárlóközpontban, ahol az ember néha összefut az ismerőseivel. Ha ilyen szinten "reklámosodna" el a Facebook, annak valószínűleg tömeges felhasználóvesztés lesz a vége.

Forrás: AFP/Justin Sullivan

Mark Zuckerbergnek 27 évesen 27 milliárdja lehet

Úgy tűnik, nem fog kidurranni

A Facebook egyelőre nem ért a vészjósló forgatókönyvek lapjaihoz, a tulajdonosok akár már ma megkétszerezhetik korábbi befektetéseiket, és estére Zuckerberg lehet a legfiatalabb ember, akinek annyi megkeresett milliárdja van, mint ahány éves. Berényi Konrád sem látja borúsan a jövőt, a szakember szerint 2000-ben még ki tudott durranni a dotcom-lufi, mert a piac elhitte, hogy sok felhasználó sokat ér, aztán kiderül, hogy mégsem. Szerinte ez a Facebookkal nem tud megtörténni, mert bár sok bizonytalanság van a felhasználók értékét illetően, az oldal rendelkezik stabil gazdasági mutatókkal, a tőzsdén pedig ez a legfontosabb.