A virtuális világokban nemcsak a különc milliárdosok szórják a pénzt, az átlagos felhasználó zsebéből is komoly összegek tűnnek el. Az addiktív farmos játékok és társaik használatát havi egy-két ezer forintból megúszhatják rajongóik, de a fanatikusok tízezres összeget is elszórnak a webes játékokban.

Azt, hogy a kilencvenes évek sci-fi írói által megálmodott jövőben élünk, a legjobban az bizonyítja, hogy a virtuális ingatlanokra, tárgyakra valós dollárok ezreit szórják el a játékosok. A stabil, széles sávú internetkapcsolattal elterjedt, sok játékossal zajló MMOG játékokkal megjelentek azok a csak a számítógépes világban létező jószágok, amelyeket annyira sok időbe kerül megszerezni, hogy a kevesebbel rendelkező játékosok inkább megvásárolták őket. Az ilyesfajta kereskedelmet nem minden virtuális világ engedi, a legtöbb helyen mégis kialakult a cserebere.

Nemdohányzó űrállomás első tulajdonostól

A svéd MindArk által üzemeltetett Entropia Universe nevű világ nemhogy nem tiltja, egyenesen bátorítja a csupán bitekből létező eszközök kereskedelmét. A játék saját fizetőeszközének, a PED-nek (Project Entropia Dollár) a valós dollárhoz kötött árfolyama is van: egy dollárért száz PED-et adnak. A szabad gazdasággal élnek is az Entropia világába sereglő befektetők, hazardőrök és virtuális playboyok.

Forrás: Neverdie.com
Bulizni és kalandozni is lehet a rekordáron elkelt kisbolygón

A világ legnagyobb üzletét az Asteroid Space Resort nevű ingatlan jelentette, amelyet Jon Jacobs brit színész és befektető adott el 2010-ben 635 ezer dollárért. A rekordáron eladott hely a virtuális ingatlanfejlesztés sikertörténete. Jacobs 2005-ben a házára jelzálogkölcsönt felvéve vásárolta meg az aszteroidát, amin a Club Neverdie nevű szórakozóhelyet és a 2010-ben eladott többi helyet kiépítette. Gyors fejszámolással is kijön, hogy Jacobs több mint ötszörösét kereste meg a befektetett pénzének öt év alatt - bár vakmerő húzásával nem kis összeget kockáztatott.

Virtuális vörös lámpás negyed bagóért

Az Entropia világában került sor a második legnagyobb ingatlanüzletre is: egy Crystal Palace nevű űrállomást vásárolt meg egy Buzz "Erik" Lightyear becenevű veterán játékos. Ez a vásárlás is túlmutat a karakter egyszerű tuningolásán, a játékos ismerő szakértők szerint az űrállomás gyorsan vissza tudja termelni az árát. "Buzznak csak üzemeltetnie kell az állomást, be kell állítania egy normális adót, ügyelnie kell, hogy legyen mit lelövöldözni az állomás termeiben, és megtarthat minden egyes PED-et, amit megkeres" - mondta az üzletről a játékot üzemeltető MindArk szóvivője.


Pezsgő élet a virtuális Amszterdamban

A virtuális tárgyak piacának kialakulása más olyan világban is megfigyelhető, ahol a dollárhoz kötötték a játékpénz értékét. A játék helyett a valós világ virtuális mását kínáló Second Life egyik üzlete áll a dobogó utolsó fokán: Amszterdam városát vásárolta meg egy ismeretlen licitáló 2007-ben az Ebayen. Az aukció húszezer dollárról indult, de a vásárló nem akarta megvárni a licitálgatás végét, ezért inkább az ötvenezer dolláros villámárat választotta. A játékbeli Amszterdam részletesen ki volt dolgozva, komoly éjszakai élettel és virtuális pornóiparral rendelkezett, és a vásárlás pillanatában az új játékosok kedvelt célpontja volt. A Second Life népszerűsége az elmúlt években jelentősen megcsappant, így nem lehet tudni, hogy a befektetés visszahozta-e az árát.

Pixeltojás egy használt autó árából

A legtöbb játékosra nem jellemző, hogy dollárok százezreit, forintok millióit költsék el a hobbijukra. Ezres nagyságrendben azonban már hajlandók pénzt áldozni egy-egy ritkább tárgyra, digitális műkincsre. A lista élén itt is az aszteroida eladásából meggazdagodott brit színész áll, aki tízezer dollárt, egy jobb használt autó árát fizette ki egy ritka zöld tojásért.

Forrás: Wowwiki


A zölden világító kardok miatt ért egy vagyont a WoW karakter

A négy számjegyű összegek világában azonban megjelennek a hagyományos értelemben vett szerepjátékok is. A Zeuzo nevű, eposzokba illő felszereléssel rendelkező World of Warcraft-karaktert hétezer euróért vásárolta meg egy, a rossznyelvek szerint kezdő játékos. Az Altered Gamer blog értesülései szerint nem is örülhetett sokáig a karakternek, mert hamarosan - vagy az adásvétel miatt, vagy más vétségért - kitiltották a játékból.

Szuperfegyverek a szabadpiacon

A legnagyobb stiklik, átverések mindig az EVE Online nevű űrhódítós játékban történnek. Az EVE-t az teszi pezsgővé, hogy a játékosok szabadon átverhetik egymást. A tétet csak emeli, hogy a játék saját fizetőeszközének, az Interstellar Kreditnek (ISK) van az igazi pénzhez viszonyított árfolyama, sőt a gazdag játékosok ISK-ban is befizethetik a havi díjat.

Forrás: [origo]
Könnyen el lehet veszíteni a méregdrága csatahajót

Az EVE-játékosok Szent Grálja a Titan-osztályú csatahajó, amelyet borzasztó erejű fegyverzettel szerelnek fel, több hétbe kerül felépíteni, óriási titoktartást igényel az építkezés, és méregdrága. Az egyik Titan kapitánya szerint körülbelül hatezer dollárba kerül egy ilyen. Az áruk ellenére a csatahajókból komoly flotta létezik az EVE univerzumában. A játékot üzemeltető cég legutolsó (2010. negyedik negyedévi) nyilvános gazdasági jelentése szerint 472 Titan cirkált az űrben. A behemótok nem teljesen sebezhetetlenek, így a játékosok nem ülhetnek a babérjaikon akkor sem, ha megépítették a hatezer dolláros csodahajót. "Egy rosszkor, rossz helyen meghozott döntés miatt egy Titant is el lehet veszíteni" - mondta a játék csúcsának számító hajóról forrásunk.

Apróságok néhány százasért

Nem kell különösen drágának lenni egy-egy kívánatos extrának, hogy tömegesen vásárolják fel azt a játékosok. A World of Warcraft átlátszó, tigris alakú hátasa 1000-1500 dollárt ér a piacon, a Bigpoint nevű böngészőben futó játékokat működtető cég pedig egy akció keretében négy nap alatt ezer darabot adott el a Zeus Drone nevű, a játékos hajóját kicsit erősebbé tevő kiegészítőből. A felhasználók egy része a játékban gyűjtött pénzzel fizetett, az igazán türelmetlenek azonban inkább megadták a Bigpoint által kért ezer eurót a tuningért.

Forrás: [origo]
Tízezreket is fel tud emészteni egy online farm

A cég az igazán nagy bevételt azonban valószínűleg nem a tuningőrültekből, hanem a játékkal haladni akaró, fizetni hajlandó játékosoktól szedi be. Az [origo] játékok oldalán is megtalálható, szintén a Bigpoint által üzemeltetett játék, a Farmeramán lévő virtuális farmjának fentartása havi 30 ezer forintot költ egy ötvenes anyuka, aki egyébként korábban semmilyen játékprogrammal nem próbálkozott. A pénz nem egyetlen  nagy összegű vásárlásra megy el, hanem ezer, a játékmenetet gyorsító apróságra, például a növények növekedését segítő trágyára vagy az állatok szaporodásást serkentő, pár száz forintos gyógyitalra. A fizetős funkciók miatt a játék nem igényel igazán sok időt, reggel, délben és este körülbelül 15 percig kell a virtuális farmmal foglalkozni. A Farmeramához kapcsolódó egyetlen nagyobb költség az éves prémiumtagság megváltása, ami 17 ezer forintba kerül.

Az ingyenesen is játszható játékok felhasználóinak csupán töredéke fizet az apró tuningokért, és a fizetős funkciókat kipróbálók között is akad, aki csak néhány száz forintot költ a farmjára. Az átlagos játékosnak csupán havi 1800 forintjába kerül a játék, amivel még a hobbik között is viszonylag gazdaságosnak számít - mondta Tóth Miklós János, az [origo] játékok termékmenedzsere. Az igazán játékfüggők azonban képesek arra is, hogy havi hetvenezer forintot költsenek virtuális farmjukra.