Túl sokat kíváncsiskodnak a felhasználó után az ingyenes appokba ágyazott reklámok - adta hírül a PC World amerikai informatikai lap. Az ingyenes mobilszoftverek felében található valamely, hirdetési szolgáltatók által kezelt reklámfelület. A reklámhálózatok pedig hajlamosak minden elérhető adatot megszerezni a felhasználóról: az appok gyakorta kérnek hozzáférést olyan információkhoz, amelyekre semmi szükségük sincs a működéshez - áll a Lookout Mobile Security nevű biztonsági cég jelentésében.
A háttérképes applikációk a legkíváncsibbak
A jelentés csupán az alkalmazások öt százalékát találta igazán agresszívnek, ám ezeket a programokat több mint nyolcvanmillióan töltötték le. A GooglePlay kínálatának vizsgálata során arra jutottak a kutatók, hogy a készülék testreszabásában segítő alkalmazások és a látványos háttérképeket kínáló appok a legkíváncsibbak. Ezeknek 17 százaléka próbált agresszíven adatokat gyűjteni a felhasználóról. A dobogó második fokán a szórakoztató alkalmazások (8 százalék) és a játékok (7 százalék) állnak.
App szűri a kíváncsiskodó alkalmazásokat
A Lookout egy saját alkalmazást is kiadott, amely azonosítja, hogy a készüléken mely hirdetési hálózatok reklámjai jelennek meg, és milyen adatokat gyűjtenek a felasználóról. A biztonsági szoftvereket gyártó cég gyakorlati tanácsokat is megfogalmazott, ám ezek nem a telefonok tulajdonosainak, hanem az alkalmazásfejlesztőknek és a reklámcégeknek szólnak.
A Lookout azt tartaná jónak, ha az állandó készülékazonosítók helyett gyorsabban elavuló azonosítókkal operálnának a hirdetési hálózatok, valamint ha minden hirdetési szolgáltató egyértelműen jelezné, hogy milyen adatokat gyűjt. A biztonsági cég azt sem engedné, hogy a hirdetési kódok hamis figyelmeztetéseket jelenítsenek meg a mobilok nyitóképernyőjén.