Vágólapra másolva!
Kétezer-nyolcszáz autóval indul közlekedésbiztonsági program Amerikában. A kocsik nagy része csak a saját helyzetét és sebességét fogja sugározni, de tesztelnek a környezetükre is figyelő autókat is.
Vágólapra másolva!

Kétezer-nyolcszáz autóval, busszal és teherautóval zajlik Michiganben a világ legnagyobb közlekedésbiztonsági tesztje - adta hírül a The Verge informatikai szaklap. A résztvevő autók sugározni fogják helyzetüket, sebességüket és gyorsulásukat a közlekedés többi szereplője felé. A járművek egy része kétirányú rendszerrel lesz felszerelve, és venni is képes lesz a jelzéseket, a nagyobb hányad viszont csak a saját adatait szórja. A rádiós rendszer másodpercenként tízszer küldi ki a balesetmegelőző adatcsomagot.

Forrás: US Department of Transportation
Az autók nagy része csak a saját adatait sugározza, nem figyel a többi kocsira

Az autók nagyobb részét utólag szerelik fel a rádiós rendszerrel. A város azonban 64 olyan kocsit is kifizetett, amelyekbe a gyártás során kerülnek bele a biztonsági berendezések. A kommunikáció az 5,9 gigahertzes tartomány autók közti kommunikációra kijelölt 75 megahertzes sávjában történik, így az otthoni wifis eszközök, rádiós játékok vagy babaőrző rádiók nem zavarhatják meg. A rádiós megoldás gyorsabb kommunikációt tesz lehetővé, mintha wifin beszélgetnének az autók. Míg a háztartási megoldásoknál értékes másodperceket vesz igénybe, hogy az eszközök megtalálják egymást, a DSRC nevű autós szabványt úgy tervezték, hogy gyors legyen.

Száguldó autóban is működik a rádió

Az autós rádió hatósugara háromszáz méter. A rendszer egészen a 190 kilométer per órás sebességig működőképes. Az amerikai közlekedési minisztérium szerint a rendszer erős adatvédelmi funciókkal rendelkezik. Csak két kilométerig lehet az egyes autókat követni általa, nem tudja megmondani, hogy melyik sofőr szabálytalankodott, és nem lehet általa azonosítani a sofőröket. A közlekedésben résztvevő autók mellett a közlekedési hatóság eszközei is fogni fogják a rádiójeleket, így a központi rendszer folyamatos képpel rendelkezik a város útjainak telítettségéről.

Forrás: US Department of Transportation
Büntetést nem osztanak ki az autós rádiók adatai alapján

A balesetek és az emiatt kialakuló dugók számának csökkenése mellett azt is várják a rendszertől, hogy jó hatással legyen a környezetvédelemre. A rádiózó autókkal több teljesen pontos szenzor kerülne az utakra, az általuk gyűjtött adatokból pedig pontosan lehetne látni melyik útvonalak lassúak, és merre célszerű kikerülni a gócpontokat.

Gyerekeket fuvarozó anyukák tesztelnek

A közlekedésbiztonsági teszt első fázisa 2011-ben kezdődött, idén pedig újabb 14,9 millió dollárt ítéltek meg a kísérlet folytatására. A kísérleteket a Micigani Egyetem közlekedéskutatási tanszéke folytatja. Olyan sofőröket toboroztak, akik gyakran autóznak a felmért területen: gyerekeket hurcoló anyukák és apukák, az egyetemi kórház és iskola alkalmazottai, és a környékbeli iskolák tanulóinak szülei.

A vizsgálat során felépített adatbázis gazdagabb lesz, mint amire a mindennapi üzem során szükség lehet. A sebesség, irány és gyorsulási információk mellett a kormánykerék állását, a fék és gázpedál használatát is mérik a műszerek. A vizsgálatban résztvevő autók egyelőre nem képesek arra, hogy kitérjenek egymás elől, maguktól fejtsék meg a jobbkezes kereszteződéseket. Vészjelzést is csak azok jelenítenek meg, amelyek kétirányú kommunikációs eszközzel vannak felszerelve. Az adatbázis alapján a jövőben kifejlesztendő rendszer egymásra jobban figyelő kocsikat és sofőröket fog eredményezni.