Megéri-e biztosítást kötni okostelefonra?

2012.09.25. 14:40

Három különböző árú készülék és tipikusnak mondható káresemények feltételezésével számítottuk ki, hogy mikor éri meg biztosítani okostelefonunkat sérülés és lopás ellen. Elvesztésre nem kínálnak kártérítést.

Noha a mobiltelefon utoljára a kilencvenes években számított státuszszimbólumnak, az okostelefonok eljövetelével újból méregdrága készülékek kerültek a felhasználók zsebeibe. Bár hűségszerződéssel az iPhone vagy az androidos csúcsmobilok is olcsón hazavihetők, az ezek aláírásával felvállalt havi törlesztőrészletek és bevállalt szolgáltatások miatt nagyon érzékenyen érintheti a tulajdonost okostelefonjának ellopása vagy sérülése, hiszen ezeket a telefon megsemmisülése esetén is tovább kell fizetni.

Az olcsóbb csomag sérülés, a drágább lopás esetén is véd

Ilyen esetekre itthon a szolgáltatók közül a T-Mobile és a Vodafone kínál megoldást készülékbiztosítás formájában, kizárólag felnőtt korú ügyfelei számára. Ezt a szolgáltatást okostelefonok tulajdonosainak érdemes igénybe venniük, hiszen a hagyományos készülékek mostanra olyan olcsók, hogy kifizetődőbb lehet egyszerűen egy újat venni a tönkrement vagy ellopott helyett.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Ez szándékos károkozás lenne, mi csak egy vízálló mobilt teszteltünk

Mindkét társaság az Ace biztosítóval partnerségben nyújtja szolgáltatását, így annak havidíjai is azonosak a rivális cégeknél. A biztosítás havidíja a készülék vételkori bruttó árától függ, melynek alapján három biztosítási díjcsomag valamelyikébe sorolják készüléket (70 ezer forintnál olcsóbb, 70-160 ezer forintba kerülő, és 160-300 ezer forintos kategória). A biztosítás megkötésére a vásárlástól eltelt legfeljebb hatvan napig van mód.

Kivizsgálják a rongálásgyanús eseteket

Az alapcsomag csak a készülék károsodása, míg az extra csomag lopáskár esetén is fizet, egy naptári éven belül azonban legfeljebb két alkalommal lehet a szolgáltatókhoz fordulni káreseménnyel, a gyanús eseteket - például a szándékosan összetört telefonokat - a biztosítócég szakemberei vizsgálják ki. A telefon ellopását vagy sérülését egy megadott telefonszámon kell bejelenteni a biztosítónak (előbbi esetben kötelező rendőrségi feljelentést is tenni), egyszerű elvesztés esetén egyik csomag sem kínál kártérítést. A sérült készülékeket a mobilcégek szervizeiben vizsgálják meg: a Vodafone-nál alapból kicserélik a sérült készülékeket, a T-Mobile-nál azonban csak akkor kap új telefont az ügyfél, ha a régi javítása legfeljebb 15 napos határidővel nem oldható meg. A kieső időre az ügyfél cserekészüléket adnak, bár ez tudásában nem biztos, hogy megegyezik az eredeti modellel.

Forrás: [origo]
Egy beázott iPhone javítás előtt és utána

Ha a biztosított készülék már nem érhető el a szolgáltatónál, mind a T-Mobile, mind a Vodafone típusazonos telefont kínál fel: ez az előbbi társaságnál az eredeti bruttó listaárral azonos, vagy legfeljebb tíz százalékkal drágább modellt jelent. A Vodafone-nál az eredeti listaárral azonos, vagy annál legfeljebb 10 százalékkal drágább, vagy olcsóbb mobilok közül válogathat az ügyfél az aktuális kínálatban.

Ha ellopják tőlünk a kéthónapos telefont

Három különböző árú készülék és négy különböző, tipikusnak mondható káresemény feltételezésével számítottuk ki a készülékbiztosítás gazdaságosságát.

Az első esetben azt feltételezzük, hogy két hónapja vásárolt okostelefonunkat ellopták. Példánkban három különböző árkategóriába tartozó tipikus okostelefonokat vettünk alapul a T-Mobile aktuális listaárai alapján.

Káresemény 2 hónapos mobillal Sony Xperia Tipo Samsung Galaxy Ace 2  iPhone 5
Vételi listaár 43 ezer Ft 84 ezer Ft 200 ezer Ft
Biztosítás költsége 2 hónapra (alap/extra csomag) 980 Ft / 1580 Ft 2180 Ft / 3380 Ft 3890 Ft/5180 Ft
Önrész (alap/extra csomag) 4,5 ezer Ft/6 ezer Ft 10 ezer/15 ezer Ft 20 ezer/25 ezer Ft
Teljes költség sérülés/lopás esetén (alap/extra csomag) 5480 Ft / 7580 Ft 12180 Ft / 18380 Ft 23890 Ft / 30180 Ft

Az olcsóbb biztosítási csomag lopáskárra nem érvényes, az ezt választók gyakorlatilag bukják a telefonok vételárát, és a két hónapnyi biztosítási díjat is. Az extra csomagot választók új készüléket kaphatnak, de ehhez a lopástól eltelt 48 órán belül rendőrségi feljelentést kell tenniük. Ha ennyivel a vételt követően lopják el a készüléket, még a kategóriánként eltérő összegű önrész megléte ellenére is egyértelműen kifizetődő a biztosítás. A legnagyobb kategóriába sorolt készülék, az iPhone 5 esetében elég magas az önrész, ami az esetleges javítások esetén kedvezőtlen.

Ha a kilenc hónapos mobilt törjük össze

Előfordulhat az is, hogy még egy éves sincs a készülék, de egy balul sikerült mozdulattal az aszfalton végzi, darabokban. Nem csak a képernyő törhet szilánkosra, akár egy belső forrasztás elpattanása miatt is használhatatlanná válhat a telefon. A biztosítás ilyenkor csak abban az esetben fizet, ha a külső sérülés akadályozza a mobil használatát: tehát egy hátlapi karcolással hiába jelentkezünk kártérítésért, a garanciális problémák javításához pedig amúgy sincs szükség külön biztosításra.

Káresemény 9 hónapos mobillal Sony Xperia Tipo Samsung Galaxy Ace 2  iPhone 5
Vételi listaár 43 ezer Ft 84 ezer Ft 200 ezer Ft
Biztosítás költsége 9 hónapra (alap/ extra csomag) 4410 Ft/7110 Ft 9810 Ft/15210 Ft 17910 Ft/ 23310 Ft
Önrész (alap/extra csomag) 4,5 ezer Ft/6 ezer Ft 10 ezer/15 ezer Ft 20 ezer/25 ezer Ft
Teljes költség sérülés/lopás esetén (alap/extra csomag) 8910 Ft / 13110 Ft 19810 Ft / 30210 Ft 37910 Ft / 48310 Ft

A fenti összegekből jól látszik, hogy az egyéves korához közelítő készülék esetén olcsóbb mobilnál a listaár harmadát, drága készülék esetén az ár negyedét kell elköltenie az ügyfélnek káresemény bekövetkeztéig. Ez még mindig jóval kedvezőbb, mintha az ellopott helyett új mobilt kellene vásárolni. Ha nem lopásról, csak a készülék sérüléséről van szó, a biztosítás a legolcsóbb árkategóriában még nagyon jó, a középsőben elfogadható, a legmagasabb szegmensben magas önrésze miatt kevésbé kedvező, legalábbis ha valaki nem ejti le évente kétszer is a telefonját.

Ha tönkremegy a másfél éves mobil

Ha valaki másfél éven át minden baj nélkül, egyben megőrizte olcsó okostelefonját, az ugyan viszonylag keveset kellett költsön a biztosításra, lopás vagy komoly sérülés esetén az önrészével együtt a teljes költség azonban már kiteheti akár a fél okostelefon árát is. Lopáskár elleni csomag megkötése esetén ugyanez igaz a középkategóriás készülékekre is.

Káresemény másfél éves mobillal Sony Xperia Tipo Samsung Galaxy Ace 2  iPhone 5
Vételi listaár 43 ezer Ft 84 ezer Ft 200 ezer Ft
Biztosítás költsége 18 hónapra (alap/ extra csomag) 8820 Ft/14220 Ft 19620 Ft/30420 Ft 35820Ft/46620 Ft
Önrész (alap/extra csomag) 4,5 ezer Ft/6 ezer Ft 10 ezer/15 ezer Ft 20 ezer/25 ezer Ft
Teljes költség sérülés/lopás esetén (alap/extra csomag) 13320 Ft/20220 Ft 29620 Ft/45420 Ft 55820 Ft / 71620 Ft

Gazdaságosabbnak tűnik a helyzet a felső készülékkategóriában, ahol az iPhone 5 esetében az önrésszel együtt a teljes listaár mintegy harminc százalékát teszi ki a biztosítási díj és az önrész összege, bár ez már így is elég szép summa.

Két év alatt kifizette a fél mobil árát

Két esztendő alatt jár le a hazai mobilszolgáltatók tipikus hűségideje: ha valakinek olcsó okostelefonja van, kevesebb mint húszezer forintot kellett költenie a biztosításra. Ezeknél a készülékeknél a költség is aránylag alacsony, így egy Sony Xperia Tipo, vagy ahhoz hasonló belépőszintű okosmobil tönkremenetelét vagy ellopását 16-25 ezer forint körüli összegből  meg lehet úszni biztosítással.

Káresemény kétéves mobillal Sony Xperia Tipo Samsung Galaxy Ace 2  iPhone 5
Vételi listaár 43 ezer Ft 84 ezer Ft 200 ezer Ft
Biztosítás költsége 24 hónapra (alap/ extra csomag) 11760 Ft/ 18960 Ft 26160 Ft/ 40560 Ft 47760 Ft/ 62160 Ft
Önrész (alap/extra csomag) 4,5 ezer Ft/6 ezer Ft 10 ezer/15 ezer Ft 20 ezer/25 ezer Ft
Teljes költség sérülés/lopás esetén (alap/extra csomag) 16620 Ft / 24960 Ft 36160 Ft / 55560 Ft 67760 Ft / 87160Ft

Egy középkategóriás készülék esetén a biztosítás költsége 26-40 ezer forintot is kitesz ennyi idő alatt, ennyiből még biztosan nem lehet hasonló szintű új mobilt vásárolni, még az esetleg kifizetendő önrésszel megnövelve sem, de tovább nem igazán érdemes fenntartani a biztosítást, mert az nem gazdaságos.

Huszonnégy hónap elteltével egy középkategóriás okostelefon teljes árát hagyja ott a csúcsmobilját védeni kívánó ügyfél is a biztosítónál. Ennyi idő elteltével azonban ha a nagy értékű készüléket ellopják, csaknem a telefon árának felét kifizeti az ügyfél, azaz tovább már nem igazán éri meg megtartani a biztosítást.

A T-Mobile-nál és a Vodafone-nál elérhető mobiltelefonbiztosításokat fenti számításaink alapján legalább negyvenezer forintos listaárú készülékekre érdemes megkötni. A tipikusnak mondható, kétéves hűségszerződésre optimalizált biztosítási díjcsomagokat az ügyfelek mindkét társaságnál bármikor felbonthatják egyhónapos határidővel. Ha a lopás ellen is bebiztosítják magukat 24 hónapra, akkor nagyjából a telefon árának a felét fogják elkölteni károk elleni védekezésre. A biztosítás nagy előnye, hogy ha az eredeti telefon már nem érhető el a kínálatban, akkor az eredeti listaáron lehet újat választani a kínálatból, pedig ekkorra az eredeti készülék már jóval kevesebbet ér.

Az [origo]-t kiadó Origo Média és Kommunikációs Szolgáltató Zrt. kizárólagos tulajdonosa a Magyar Telekom Nyrt., amely egyúttal a T-Mobile tulajdonosa is.