A sci-fi filmek ihlethették meg az amerikai hadsereg döntéshozóit az ötvenes években. Az Egyesült Államok légiereje Project 1794 néven fejlesztetett repülő csészealjat a kanadai Avro repülőgépgyárral.

Az ötvenes években egészen a prototípus fázisig jutott az Avro a repülő csészealj legyártásával. Egy 1956-os irat szerint a szokatlan alakú harceszközt megvalósíthatónak találták a repülőgyár mérnökei. Még azt is elképzelhetőnek tartották, hogy a csészealj nekifutás nélkül, helyből szálljon fel.

Az eredeti tervek szerint a csészealjnak a hangsebesség három-négyszerese lett volna a csúcssebessége, és harmincezer méteres magasságra tudott volna felemelkedni. Egyedül a jármű hatósugara tűnik csekélynek, kevesebb mint 1900 kilométert tett volna meg egy feltöltéssel a Project 1794. Budapestről egészen Barcelonáig tudott volna repülni egy tank kerozinnal, és az út alig fél órát vett volna igénybe.

Forrás: archives.gov
A tervek szerint szupergyors repülésre lett volna képes a csészealj

Az biztos, hogy a Project 1794 fejlesztését nem azért állították le, mert a terveket megvalósíthatatlannak tartották. A nyilvánosságra hozott dokumentáció egyik mondata így szól: "A jelenlegi terv sokkal jobb teljesítményt tesz lehetővé, mint a tárgyalások kezdetekor gondoltuk."

 


Irányított repülésre képes volt az Avrocar

 

A repülő csészealj fejlesztésére 3,16 millió dollárt költött el az ötvenes években az amerikai légierő. Ez mai pénzben 5,8 milliárd forintot tesz ki. A nyilvánosságra hozott dokumentumokat fellelő Wired azt gyanítja, hogy a Project 1794 során létrehozott gép nem volt képes elég magasra emelkedni.

Csak egy légi kocsi lett csészealj helyett

Meglepő, de a légierő nem az elejétől kezdve támogatta a projektet. Az Avro saját hatáskörében kezdte el a Project Y nevű kutatását, amit egy John Frost nevű brit mérnök vezetett. Az amerikai légierő csupán az első sikeres bemutató után szállt be a fejlesztésbe. Ezután készült el a VZ-9 kódnevű Avrocarról nevű kísérleti gép, ami a fenti videón látható. A 6,2 méter átmérőjű légi autó képes volt elemelkedni a földtől, de nem repült magasra.

Forrás: Wikipedia
Meg se közelítette a harmincezer méteres repülési magasságot az Avrocar

A gép a NASA Ames kutatóközpontjának szélcsatornájában vizsgálták, az Avro pedig 75 órányi repülési tesztet végzett vele. A készülék repülés közben instabilnak bizonyult, és mielőtt ezt javíthatták volna, a fejlesztési program kifutott a pénzből. A megmaradt két Avrocar amerikai múzeumokban tekinthető meg.