Nem lett internetes rekord a halálugrás

Vágólapra másolva!
A 39 kilométeres magasságból leugró osztrák extrémsportoló vetette le magát a legmagasabbról, ő érte el a legnagyobb sebességet motor vagy rakéta segítsége nélkül, az internetes rekordról azonban lemaradt.
Vágólapra másolva!

Nyolcmillió nézőjével sem állított fel internetes rekordot Felix Baumgartner a nagyszabású YouTube-közvetítés kritikusa szerint. Dan Rayburn, a Streaming Media Blog szerzője szerint a Google videomegosztójának számlálója nem kellően pontos ahhoz, hogy az alapján ítéljenek. Nem lehet tudni például, hogy a több eszközön netezőket hányszor számolja a kód. A szakblog szerzője azt is kifogásolja, hogy a Google nem is a saját szerverparkjából szolgálta ki az adást, hanem a világszerte több mint százezer gépet üzemeltető Akamai nevű céghez fordult segítségért.

A vádakban lehet némi igazság, a Google is nagyon óvatosan fogalmazta meg a hivatalos YouTube-blogon megjelent közleményét. "Gratulálunk Felix Baumgartnernek és az egész Red Bull Stratos csapatnak a sikeres küldetéshez, és hogy olyan élő streamet nyújtottak, amit az eddigi legtöbb néző tekintett meg a YouTube-on" - áll a blogbejegyzésben. Rayburn szerint árulkodó, hogy a szöveg nem a YouTube által kiszolgált, hanem a YouTube-on nézett videóról beszél.

Iránymutatónak jó csak a Google számadata

A Google számlálója nem tudja leképezni azokat, akik okostévén és számítógépen nézték, hiszen elképzelhető, hogy ezeket az egyszerű kód két felhasználónak tekinti - írja Rayburn. Rayburn szerint több tartalomszolgáltató hálózat felhasználói tudják, hogy a lejátszók által becsült és a tartalomszolgáltatók által adott adatok ritkán passzolnak. Az Akamai forgalomjelzője például sosem írt ki hárommillió felhasználónál többet, és ebbe beleszámítanak azok a netezők is, akik nem a Baumgartner-féle ugrást nézték, hanem más tartalmat, amit szintén az Akamai szolgál ki. A Google nem közölte, hogy a saját hálózatukat felhasználták-e az élő közvetítéshez - írja Rayburn - ám az európai és ázsiai megfigyelők is a tartalomterjesztőtől kapták a videót a vizsgálatok szerint.

Forrás: [origo]
Nem mindig szabad elhinni a nagy számokat (képünk illusztráció)

Rayburn szerint a Google a világ legnagyobb tartalomszolgáltató hálózatának számító Akamai szolgáltatását vette igénybe. Az Akamai olyan cégeknek segít a tartalmuk szállításában, akik rendelkeznek saját anyagokkal - legyen ez videó vagy éppen szoftverfrissítés - ám nincsen a világ több pontján üzemelő gyors szerverparkjuk. Az Akamai saját géptermei között elosztja a letöltendő anyagot, a felhasználók pedig mindig a hozzájuk legközelebb eső és leggyorsabb géptől kapják meg az adatcsomagokat. Az eljárás drága, hiszen géptermeket kell fenntartani, ám jelentősen gyorsabb, mint egyetlen földrajzi helyről kiszolgálni a tartalmat.

A cég 2011-es beszámolója szerint a világ 78 országában működtet szervereket mintegy ezer hálózatban. Arra vonatkozóan pedig több szám van, hogy hány szervert üzemeltet a cég: a legalacsonyabb is 61 ezerre teszi a számot, a legújabb 2012-es adat pedig már 105 ezerről beszél.

Továbbra is Obama a rekorder

A YouTube történetében nem Felix Baumgartner ugrásának közvetítése volt az első alkalom, hogy a szolgáltatás az Akamai szervereire támaszkodott. A népszerű tartalmakat gyakran terheli át a szolgáltató a világ egyik legnagyobb tartalomterítő hálózatának számító Akamai rendszerére. Az élő közvetítési lehetőséget beharangozó YouTube Live koncertet is az Akamai hálózatának köszönhetően sugározta világszerte a Google 2008-ban. Akkor azonban még csak 830 ezer nézőt érdekelt a produkció.

Dan Rayburn szerint minden idők legnagyobb videós élő közvetítése a 2009-es amerikai elnökavatás volt. Ekkor az Akamai 7,7 millió felhasználót szolgált ki egy időben, ám ezek közül csak 3,8 millióan nézték Obama eskütételét. A többi tartalomterjesztővel együtt azonban elérhették a hétmillió nézőt - írja a szakember.