Nézze meg, milyen repülni a Kányával!

Vágólapra másolva!
A Rubik-kocka feltalálójának édesapja által tervezett siklórepülőket vontató Kánya majdnem fél évszázad után emelkedett ismét a levegőbe. A bemutatón ott volt a pilóta, aki ötven év után repülhetett újra a magyar gyártmányú legendás repülőgéppel.
Vágólapra másolva!

Egy 1953-ban készített kismotoros sportrepülőgép újraélesztett változatát mutatta be a Goldtimer Alapítvány a budaörsi reptéren. A Kánya R-18c sorozatszámú gépet az idősebb Rubik Ernő tervezte. A repülő gyártásának ötlete 1943-ban merült fel a német hadseregnél, ahol kevés futárgép állt rendelkezésre, a magyar félnél akart gyártatni, azonban ez különböző körülmények miatt elmaradt. A Rubik által fejlesztett gépből mindössze kilenc készült, és a most újjáépített példány ezek közül az egyetlen működőképes modell.


szólj hozzá: Felújították Rubik régi repülőjét

Helyszíni riportunk az oldtimer repülő bemutatójáról

A Közlekedési Múzeum tulajdonában álló repülőről készült tervrajzok már csak részben voltak meg, a felújítást végző csapat ezért csak az eredeti szerkezet vázának szinte teljes lebontásakor tudta meg, melyek is a pontos paraméterek, amelyek alapján újra megépítették. Rubik felújított gépe az első olyan hazai oldtimer repülőgép, amely teljes egészében magyar tervezésű, gyártású és építésű.

Ez a Kánya R-18c 1966 októberében repült utoljára, és harminc év porosodás után 1996-ban kezdte felújítani az alapítvány, amelynek tagjai a források hiányosságának következtében csak mostanra készültek el a géppel. A Kánya végül harci bevetést nem járt meg, csupán toló- és vontatógépként közlekedett. A budaörsi bemutatón jobbára veterán pilóták voltak, akik a hősi ötvenes-hatvanas éveken nosztalgiázva nézték, amint az aprólékos asztalosmunkával készült, szinte teljesen kézi gyártású gép újra a levegőbe emelkedik.