Belepasszíroz az ülésbe a magyar autószimulátor

Élethű vezetési élményt nyújtó mozgó vezetésszimulációs rendszert fejleszt a Maximulator nevű magyar startup cég. A cég szerint nagyságrendekkel olcsóbban lehet szimulátort építeni a külföldi riválisoknál.

Rövid bemutatkozást követően a főváros egyik külső kerületében lévő családi házban az [origo] próbálhatta ki elsőként a magyar fejlesztésű, profi felhasználásra szánt szimulátor prototípusát. A Maximulator csapata több év munkájával fejlesztett ki egy olyan vezetésszimulációs rendszert, amelyben az élethűséget a hatalmas, panorámaszerűen kivetített játéktér, a vezetés közben fellépő erőhatások illúzióját pedig egy dinamikusan mozgó ülésvezérlő-rendszer biztosítja.

Még a motorházat is szimulálják

A Maximulator tudása már a rendszer indításakor megmutatkozik: az ellenőrzés során a mozgatómotorok végigjárják az összes állást, ahová az ülés még be tud dőlni. A rendszer automata billegése körülbelül hét másodpercig tart, a szemfüles tesztelő azonban láthatja, hogy ez a gép a lelket is ki tudja belőle rázni, ha nem vezet elég jól. A beszállást követően tesztelőnk gyorsan beszíjazza magát, de ekkor még csak egy óriás méretben kivetített Windows Asztalt lát legalább százötven fokban elterülni a szeme előtt. Ahogy azonban elindul a játékprogram, a furcsa alakban kivágott műanyag vetítőfelület egy autó belsejévé alakul át.

 


Nézze meg, hogyan száguldoztunk a szimulátorral!

Távolabbi részén a versenypálya jelenik meg, a közelebbi lapokra a műszerfalat, oldalablakot vetíti a két nagyfelbontású projektor. A jó fényvisszaverő képességű műanyag felület közepét az építők kivágták, és egy-két méterrel távolabb helyezték. Miért jó ötlet ez? Mert ezzel a módszerrel meg lehet teremteni az autó motorházának illúzióját: a többi versenyző nem közvetlenül az arcunkban száguld, autóik olyan távolságban jelennek meg, ahol a való életben.

Ülésbe passzíroz a padlógáz

A Maximulatornak mindegy, hogy milyen autóba akar beülni a játékos, magyarázta Keresztesi Zsolt, a vezérlés fejlesztője. A szerkezetnek csak a három iránykoordináta gyorsulási adataira van szüksége ahhoz, hogy mozgásba tudjon lendülni. Bár ez egyszerű feltételnek tűnik, a fejlesztőknek mégis meggyűlt a bajuk a jó adatok begyűjtésével. Kezdetben az RFactor nevű autóversenyzős játékkal tesztelték a gépet, ám rá kellett jönniük, hogy alacsony sebességeknél teljesen téves adatokat szolgáltat az autó mozgásáról, ezáltal a szimuláció során nem használható tökéletesen, ezért végül a Live for Speed-re váltottak át.

Forrás: [origo] videó
A szimulátor mozgó ülése, előtte a speciális formájú vászonnal és a kivetítőkkel

A virtuális Forma-1-es autónak adott gázfröccsre a gép azonnal elindul, és hátradől, az ülésbe szegezve a sofőrt. Egy kisebb teljesítményű pályaautóval viszont akár nagypapásan is el lehet indulni a startvonalról. Ha túl gyorsan érünk a kanyarhoz, az ülés oldalra dőlve imitálja a testre ható erőt, az ember szinte arra számít, hogy be fogja ütni a fejét a nem létező ablakba. A lassítással is érdemes csínján bánni, kétszáz kilométeres sebességnél egy padlófékezés nyomán a vezető azonnal előrebukik.

Még élethűbb lesz a végleges verzió

Konyhás Krisztián, a gép ötletgazdája az [origo]-nak elmondta: azt tervezik, hogy az ülést mozgató - jelenleg iparjogvédelmi eljárás tárgyát képező - mechanikát továbbfejlesztik, hogy a rendszer még reálisabban tudjon reagálni a virtuális térben zajló eseményekre. Az általunk is kipróbált prototípus a fejlesztés sokadik lépcsőfoka: az első példányt még a szimulátorokért rajongó ötletgazda maga építette, többek között Lego-alkatrészek felhasználásával, hobbiból. Az általunk is kipróbált gépet már a többfős, mérnökökkel kiegészített csapattal közösen alkotta meg.

Forrás: [origo] videó

A prototípus rendszer egy átlagos PC-n fut a Live for Speed szimulátorprogrammal, de úgy tervezték meg, hogy akár más, PC-s és konzolos szimulátorprogramokkal is együttműködjön. A távolabbi tervek között szerepel például az, hogy a Maximulatort egy KRESZ-szimulátorral  is használhatóvá tegyék, egy ilyen szoftverrel ugyanis virtuális vezetéstechnikai tréningekre is alkalmassá válik a berendezés.

Szimulátorklubok hálózatában gondolkodnak

Míg a szimulátor korábbi verzióját néhány százezer forintból össze lehetett állítani, a végleges használatra szánt változat több millió forintos költségvetéssel készült, mivel professzionális alkalmazásra szánják. A külföldön kapható, hasonló tudású, vagyis élethűen mozgó rendszerrel ellátott masinák ára tízmillió forinttól kezdődik - magyarázta az [origo]-nak Rétfalvi Gábor, a cég ügyvezetője. Bár célként tűzték ki, hogy a kész szimulátor egy átlagos lakás ajtaján is könnyen beférjen, és egy kis szobában is felállítható legyen, a vállalkozás tagjai alapvetően nem a szimulátorok egyszerű gyártásában és végfelhasználóknak történő értékesítésében gondolkodnak.

Forrás: [origo] videó
A játéktér körbeveszi a sofőrt

Ebből ugyanis előzetes kalkulációik szerint nem lehetne rentábilisan működtetni a vállalkozást, bár ha erre igény van, egyedi áron rendelésre is legyártanának egy-egy gépet - mondta Pallagi Ferenc, a társaság projektvezetője. Ehelyett abban látnak lehetőséget, hogy egy teljes szimulátoros hálózatot alakítsanak ki, ahol az autósport-játékok rajongói a valóságot a lehető legjobban megközelítő módon tudnak versengeni egymással. Hasonló klubok repülőgépszimulátorokkal már most is működnek Magyarországon.

Forrás: [origo] videó

A Maximulator csapata lehetőséget lát abban is, ha sikerül megállapodnia egy megfelelő befektetővel, akkor a külföldi piacra dolgozzon, ahol a partnerek által működtetett rendezvényhelyszíneket látná el a saját fejlesztésű berendezéseivel. A jelenleg kapható megoldások a magyar Maximulatornál sokkal drágábbak, így kevés embernek adatik meg a lehetőség, hogy otthonába ilyen gépeket vásároljon, de még ezek bérbeadása is komoly tőkét igényel. Mivel az induló cég csapata már elkészült a prototípussal, és jelenleg is befektetőket keres, jó esély van arra, hogy gépeivel klubokban, képzési központokban vagy vidámparkokban is találkozhassunk.