Terhes netezőket keresett a hirdetési cég

Vágólapra másolva!
Egy régi hibát kihasználva kémkedett a felhasználók után egy internetes hirdetéseket kiszolgáló cég. A hirdetők így olyan jellemzőket is megtudhattak a netezőkről, amelyeket semmiképp nem árultak volna el magukról.
Vágólapra másolva!

Negyvenötezer oldalon jelentek meg az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság által elmarasztalt hirdetési cég által kiszolgált hirdetések - adta hírül az Ars Technica informatikai lap. A lebukott cég nem egyedüliként próbált vájkálni a felhasználók böngészési előzményeiben, mások is lebuktak már hasonló megoldásokkal.

A hiba lehetővé tette, hogy a hirdetéskiszolgáló megtekinthesse, hogy korábban milyen oldalakat látogatott meg a felhasználó. Az Epic Marketplace nevű hirdetési cég három kategóriát állított fel: a terhességgel, gyermekvállalással, termékenységgel kapcsolatos oldalakat nézegetőket, az inkontinenciával kapcsolatos oldalakat keresők, az emlékezet javítását és az ízületi gyulladástól szenvedőket. Az amerikai versenyfelügyelet szerepét is betöltő Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) akkor indított vizsgálatot a cég után, amikor 2011-ben a Stanford egyetem egy kutatója leleplezte a böngészőelőzmények felhasználását.

Az Epic Marketplace beleegyezett az adatbázisának törlésébe, valamint abba, hogy a jövőben tartózkodik az ilyen jellegű adatgyűjtéstől. A vizsgálat arra is kötelezte a céget, hogy egyértelműen közölje, milyen adatokat gyűjt a látogatókról.

Két évvel ezelőttig az összes nagy böngészőből ki lehetett nyerni egy egyszerű trükkel a felhasználó böngészési előzményeit. Csak egy olyan kódot kellett írni, ami egy oldalon azt elemzi, hogy milyen színnel jeleníti meg a linkeket. A böngészők jellemzően más színnel jelenítik meg azokat a linkeket, ahol korábban már járt a felhasználó. Elsőként a Mozilla Firefox foltozta be ezt a hibát, hamarosan pedig a többi gyártó is követte őket.