Saját autónk lesz a másodpilótánk

2013.01.10. 10:14

A Google sofőr nélküli autója mellett már az Audi robotjárműve is róhatja a nevadai utakat, de a Lexus is bemutatta a környezetét folyamatosan szkennelő kísérleti kocsiját. Bár az autógyártók elsősorban a sofőr tévedéseit korrigáló mitfahrerként látnák jelen a robotot a gépjárművekben, a parkolás idegtépő feladatát hamarosan már a gép veheti át az embertől.

Az elmúlt években csak a Google cég kommunikálta nyilvánosan, hogy sofőr nélküli autók kifejlesztésével kísérletezik. Tavaly tavasz óta a cég Toyota Prius hibridekből átalakított robotautói eleinte csak különleges útvonalengedéllyel, két fős személyzettel közlekedhetett közúton, mostanra azonban két amerikai államban már rendszámmal, egyetlen, szükség esetén beavatkozni képes emberi sofőrrel a volánja mögött közlekedhet.

 


Szakadék és hajtűkanyar sem okozott gondott a kísérleti Audi TTS-nek

Az autógyártók a Google nélkül próbálkoznak

Meglepő módon eddig egyetlen autógyártó sem igazán promótálta, hogy egyáltalán érdekelnék az önműködő járművek, bár a Volvo már több évvel ezelőtt bemutatta automatikus vészfékező rendszerét, de az sem mindig működött tökéletesen. Az idei CES technológiai kiállításon azonban az Audi és a Toyota luxusmárkája, a Lexus is bemutatta első robotvezérlésű járműveinek prototípusát. Mindkét társaság hangsúlyozta, hogy fejlesztései saját laborjaiból származnak, és semmi közük azoknak a Google kísérleteihez. A riválisok közül az Audi áll jobban, a német cég  a Stanford Egyetem kutatóival kifejlesztett TTS kísérleti sportkupéja már hivatalosan, rendszámmal is közlekedhet Nevada államban. Ezt a típust használják egyébként a Budapesti Műszaki Egyetemen is virtuális autóipari kísérletekhez.

Forrás: Audi

A sofőr nélkül is közlekedni képes Audi TTS (még több kép a fotóra kattintva)

 

Korábban egyik autógyártó sofőr nélküli járműve nem kapott erre engedélyt a Google saját fejlesztésű, átalakított Priusait leszámítva. A mostani bejelentéssel az autós cégek azt  demonstrálják, hogy nem csupán a Google-nál van meg a tudás egy önvezérelt jármű megalkotásához - bár a Lexus prototípusát egyelőre csak nyúlfarknyi hosszúságú videón mutatták be egy rekordrövidségű prezentáción Las Vegasban. A két kísérleti jármű közül egyébként az Audi TTS hasonlít jobban hétköznapi járműre, ebből ugyanis csak néhány antenna és szenzor lóg ki, míg a Lexus kísérleti LS luxuslimuzinjának tetejét és motorházát is ellepik a kütyük.

Másodpilóta lesz az autóban a robot

Az Audi TTS Pikes Peak nevet viselő kísérleti autóját azért nevezték el az egyik legismertebb amerikai hegyről, mert a jármű emberi beavatkozás nélkül - ha nem is rekordsebességgel -, de kevesebb mint fél óra alatt megtenni a százötvenhat darab kanyarral megtűzdelt, óriási szakadékai miatt igen veszélyes hegyi versenypálya mintegy húsz kilométeres teljes szakaszát.

Forrás: Audi
Csak kicsit feltűnőek a tetőn lévő szenzorok

 

Egyelőre mindkét gyártó abban gondolkodik, hogy csupán az autók másodpilótájává tenné a robotokat, bár az Audi szerint még ebben az évtizedben megjelennek az utakon a sofőr nélküli közlekedésre alkalmas járművek. Egyelőre azonban még az utakon továbbra is a kormány és a pedálok használatával kell majd manővereznie egy emberi sofőrnek, de az autó közvetlen közelében történő dolgokat folyamatosan figyelő lézerszkennerek (LIDAR), kamerák és egyéb szenzorok rögtön közbeavatkoznak, ha veszélyhelyzet lép fel, például automatikusan lassítanak, ha a jármű beérne egy másikat.

 

Forrás: Audi
A vezérlést kiszolgáló elektronika egyelőre elfoglalja a teljes csomagtartót

A robot mitfahrer arra is felhívhatja a sofőr figyelmét, ha autója egy másik jármű holtterében tartózkodik, vagy saját holtterében tartózkodik például egy gyalogos. A Lexus szakértői szerint a mesterséges intelligencia a kivédhetetlen balesetek esetén is segíthet: például beavatkozásával csökkentheti annak hatását, illetve automatikusan riaszthatja a mentőket és a rendőrséget, ezáltal javítva a túlélés esélyét.

Nem kell többé szenvedni a parkolással

Ha az Audi mérnökeinek fejlesztései a mindennapokban is elérhetővé válnak, nem kell többé szenvedniük a sofőröknek a szűk helyekre való beparkolással sem. A gyártó robotsofőrjei automatikusan képesek hiba nélkül beparkolni a járművet, majd leállítani a motort és bezárni az ajtókat is. Az sem probléma, ha olyan szűk a hely, hogy nem lehet kinyitni az ajtókat, gombnyomásra az autó magától kiáll onnan, és kinyitja ajtóit az utasok számára.

Forrás: Lexus
A Lexus LS-t ellepik a digitális felszerelések

A német autógyártó mérnökei ennél is tovább mennek: elképzeléseik szerint a jövő mélygarázsai wifin keresztül, a mobiltelefonon át értesítik majd az autót a rendelkezésre álló szabad parkolóhelyek elhelyezkedéséről, illetve a létesítmény térképét is így továbbítanák a jármű automatikájának. Az Audi egy ingoldstadti mélygarázsban hamarosan a gyakorlatban is tesztelni fogja a technológiát.