Barbie vécédeszkájától az iPhone-ig

2013.01.23. 17:04

Csiricsáré színes számítógépekkel robbant be a köztudatba, mégis letisztult dizájnjaival lett igazán ismert Jonathan Ive. Az Apple vezető formatervezője a dollármilliárdokat érő cég egyik legerősebb és legszerényebb embere. Piaci pletykák szerint az idén újabb Apple-gépekkel csillogtatja meg a tudását, amelyek erősen építenek a háztartási eszközöket gyártó Braun világháború utáni termékeire.

 

Három új iPhone-t is hozhat a 2013-as év a China Daily iparági információi szerint. A menetrendszerűen megérkező iPhone 5S mellett egy vágódeszka méretű, 4,8 hüvelykes képátlójú modellről is szólnak a pletykák. A kínai napilap a nyár közepére várja az új készülékeket, és úgy tudja, hogy az év vége előtt még egy, 12 megapixeles kamerával felszerelt okostelefont is bemutat az Apple.

A China Daily részletes információkat közöl arról, mely cégek fogják gyártani az új készülékeket. Az Apple termékek esetén oly fontos dizájnról azonban egy szó sem esik. Jonathan Ive-ra és az általa vezetett tervezőcsapatra nagy feladat vár: úgy kell kidolgozniuk az új termékeket, hogy Steve Jobs már nem ellenőrzi a munkájukat. Ive dolgát megkönnyíti, hogy az iPhone mellett az azon futó iOS operációs rendszer küllemébe is beleszólhat a dizájner. Scott Forstall fejlesztési igazgató október végi kirúgása óta az Apple fődizájnere egy személyben felelős az iOS-es eszközökért.

Jobs nélkül is tökéleteset alkot

A brit származású Ive az iPad Mini bemutatóján már megmutatta, hogy képes elszakadni a Steve Jobs vezetése alatt létrehozott dizájnoktól, és tud önállóan dolgozni. A kisebb, héthüvelykes kijelzővel felszerelt táblagép nem egy lekicsinyített iPad. Mások az ívei, ami miatt vaskosabbnak hat, ám kényelmesebben lehet felemelni az asztalról. Ive nem próbált mindenáron megfelelni az elvárásoknak, inkább egy olyan készüléket tervezett, amelyet ugyanúgy fognak szeretni a vásárlók, mint nagyobb testvérét.

Forrás: AFP/Rebecca Naden
Lovaggá ütésére hajlandó volt kiöltözni Ive

Ive 1997 óta dolgozik az Apple-nél, de a céghez fűződő kapcsolata régebbi. Már a Jobs nélküli Apple nagyszerű, ám mára nagyrészt elfeledett tenyérszámítógépének, a Newton MessagePadnek a megtervezésében is részt vett a kilencvenes évek első felében. Ive nem egyszerűen az Apple terméktervezésért felelős igazgatója volt, Steve Jobs életrajzi kötetében spirituális társként jellemzi a szerző a dizájnert. A hasonlat valószínűleg nem túloz. Ahogy a cég nem ugyanaz az alapító halála óta, mint Steve Jobsszal volt, Ive nélkül is teljesen más lenne az Apple.

Bizonyos tekintetben a dizájner legalább annyira furcsa figura, mint amennyire a cégvezető volt. Ive még kiöltözve is kicsit slamposnak tűnik, borostás, kreatív, mintha nem a világ egyik legtöbbet érő cégének egyik legerősebb embere lenne. Interjút adni nem szeret, magának való, ha azonban beszélni kezd, nagy lelkesedéssel számol be a terméktervezés folyamatának finomságairól. Mindezt úgy teszi, hogy róla vagy az Apple sikereiről szinte szó sem esik. A Bloomberg Businessweek üzleti lap vonakodó hírességként írja le, de azzal sem vagyunk messze az igazságtól, ha szerénynek nevezzük.

Minden Barbie vécédeszkájával kezdődött

Ive a letisztult, minden felesleges elemet nélkülöző, teljesen egyértelmű dizjánokról ismert, ám az első igazán emlékezetes formatervei még feltűnőek voltak. A kijelzővel egybeépített, nagy színes műanyagfelületekkel rendelkező iMac számítógép, a vécédeszkára emlékeztető iBook laptop minden volt, csak visszafogott nem. "Akkoriban sok embert volt ideges, ha számítógépet, technológiát kellett használni. Az volt a cél, hogy a terméket emberközelivé tegyük, ne legyen ijesztő" - mondta első legendás termékéről Ive egy interjúban a kétezres évek elején. A részletek iránti tisztelet már ekkor megjelent munkájában. Kollégáival sok időt töltöttek azzal, hogy kikísérletezzék, mennyire kell átlátszónak lennie a gép házának, hogy egyes színek milyen áttetszőséget kívánnak.

Forrás: Mac Users Guide (Flickr CC-BY-SA)
A Barbie-világot idéző színes termékektől jutott el a teljes dísztelenségig

A csiricsáré gépeket egyre dísztelenebb masinák követték: fehér polikarbonátból, titániumból, szálcsiszolt alumíniumból, üvegből készültek az Apple újabb és újabb kütyüi. A márka mindig felismerhető maradt, a cég termékeit soha nem lehetett összekeverni a versenytársak termékeivel. Mégis minden generációval egyre letisztultabbá tette a dizájnt Ive.

Zsebrádió ihlette meg

Jonathan Ive bevallottan sokat merít Dieter Ramsnak, a Braun legendás tervezőjének elveiből. Már a 2001-ben bejelentett első iPod zenelejátszónak is volt testvére a német cég ötvenes évekbeli termékei között: ironikus módon egy zsebrádió. De lehet találni Braun hangfalaktól, tévéktől és hifiktől kölcsönzött formákat is az Apple-termékeken.

 


A formaterv mellett a gyártási módot is ki kell találni a termékekhez

 

A tisztelet kölcsönös, az ipari formatervezés elég fiatal terület ahhoz, hogy a mester és a tanítvány ismerjék egymást. Rams csak kivételes alkalmakkor beszél az Apple-ről, ám úgy tartja, a cég egyike a keveseknek, ahol jó dizájnok készülnek. "Mindig lenyűgöznek az újabb Apple termékek. Az Apple elérte, amit nekem sohasem sikerült: a termékeik annyira erősek, hogy sorakoznak értük az emberek [a boltok előtt]" - mondta Rams a Daily Telegraph brit napilapnak 2011-ben.

Tíz pontban a tökéletes dizájnról

Az Ive-ot megihlető német tervező a hetvenes években tíz pontban foglalta össze, mitől lesz jó egy dizájn. Rams pontjai nemcsak a Braun nagy korszakát, hanem az Apple termékeit is segítenek megérteni.

  • A jó dizájn innovatív
  • A jó dizájn hasznossá teszi a terméket
  • A jó dizájn esztétikus
  • A jó dizájn segít a termék megértésében
  • A jó dizájn nem tolakodó
  • A jó dizájn őszinte
  • A jó dizájn időtálló/tartós
  • A jó dizájn az utolsó részletig következetes
  • A jó dizájn törődik a környezettel
  • A jó dizájn annyira kevés dizájn, amennyire ez lehetséges


Drága játékokat is megengedhet magának

Amióta az Apple a világ egyik leggazdagabb vállalatának számít, Ive lehetőségei kibővültek. Az évek során a cég termékbemutatóin egyre több szó esett a gyártástechnológiáról. Új típusú akkumulátorcellákról, alumíniumforgácsolásról, szuperkemény üvegekről beszéltek azok az Apple vezetők, akik korábban megabájtokról és gigahertzekről szóltak. Az anyagválasztás nemcsak az exkluzivitást szolgálta, lehetőséget is adott Jonathan Ive-nak, hogy még letisztultabb gépeket tervezzen.

Forrás: AFP/Getty Images/Justin Sullivan
Tim Cook Apple vezér (balról az első) és Ive (balról a második) figyelik a felhasználók reakcióit


Az egy alumíniumtömbből kimart gépházzal és a nem cserélhető, nagy kapacitású akkumulátorral a csavarok nagy része eltűnt az Apple laptopok felszínéről. Az újabb gépekben már egyáltalán nincs olyan alkatrész, amelyet a felhasználó cserélhetne, ezért nem is teszik könnyűvé számára a gép szétszedését. Memóriakártyás bővítőhely híján nem kell megtörni az iPhone-ok formatervét kártyahelyekkel, a kisebb SIM-kártyának pedig apróbb ajtó is elég.

Ive birodalmába, az Apple terméktervezőinek termeibe a legritkább esetben engednek be egyszerű halandókat. Akik bejutottak, azok szerint a rajzasztalok mellett csúcstechnológiás gyártóeszközökkel is rendelkezik az a csapat, amely a jövő kütyüinek megjelenését álmodja meg. Amíg a pletykákban szereplő tenyérnyi iPhone, nagy fényképezőgéppel felszerelt okostelefon nem kapja meg a tökéletes formáját, az Apple nem jelenti be azokat. Ive nem csak azért erős embere a cégnek, mert ő volt Jobs egyik kedvence. Azért is, mert az emberek szemében az ő tervei jelentik a céget.