Rasszistának tartják a Google hirdetéseit

Vágólapra másolva!
Egy harvardi professzor vizsgálatai szerint a legtöbb esetben afroamerikainak által viselt keresztnevek mellett a keresőcég több bűnözéssel kapcsolatos hirdetést jelenít meg.
Vágólapra másolva!

Latanya Sweeney professzor vizsgálatai szerint a Google keresőjén végrehajtott keresések mellett nagyobb valószínűséggel jelennek meg a bűnözéssel, bűnmegelőzéssel kapcsolatba hozható hirdetések, ha valaki egy olyan névre keres rá, amelyet tipikusan afroamerikai emberek szoktak viselni - számolt be a BBC brit közszolgálati médium.

A Harvard Egyetem professzorának vizsgálatai szerint ha a Google-on 25 százalékkal nagyobb eséllyel jelennek meg a keresés mellett bűnözéssel és bűnmegelőzéssel kapcsolatos reklámok, ha például Leroy, Kareem vagy Keisha keresztnevű emberekre keresnek rá. A Google az afroamerikaiak körében népszerű nevek esetében több ilyen jellegű reklámot dob ki, mint például a tipikusan fehér családok körében népszerű Brad, Luke és Katie nevek esetében.

A társadalom előítéletei vetülhetnek ki

Sweeney szerint a Google gyakorlata faji elkülönülést eredményez, bár a professzor azt is elképzelhetőnek tartja, hogy valójában a társadalom előítéletei vetülnek ki a keresőcég kattintásszámok alapján dolgozó algoritmusaira. A hirdetési rendszer mindig azokat a hirdetéseket helyezi előtérbe, amelyekre a legtöbben szoktak kattintani a keresési eredmények mellett.

A Google a BBC-nek úgy nyilatkozott, hogy online hirdetési rendszerében semmilyen faji alapú profilozást nem engedélyez, és ott bármilyen személy, társadalmi csoport vagy szervezet elleni kampányt célzó reklámokat sem lehet megjeleníteni. Ugyanakkor az AdSense-en a hirdetők maguk választhatják meg, hogy milyen keresőszavakhoz kívánnak hirdetéseket megrendelni. Ez azt jelenti, hogy a keresőcég nem befolyásolhatja, hogy egy-egy keresztnévhez milyen jellegű reklámokat lehet megvenni.