Már nemcsak a valódi fegyverek eladásán, hanem a lövöldözős játékokban lemodellezett gépkarabélyok, pisztolyok és puskák élethű terveinek licencelésén is sok pénzt keresnek az ezeket gyártó cégek. A játékokkal hatékonyan lehet reklámozni is a fegyvereket.

A videojátékok világát figyelemmel kísérők tudják, hogy a stúdiók nagy erőfeszítéseket tesznek arra, hogy a játékaik valósághűek legyenek. Az autós játékokhoz igyekeznek licencelni a legmenőbb sportautókat. A játékos nem csak egy szépen megrajzolt versenyautó kormánya mögé akar beülni, hanem egy Lamborghinibe vagy egy McLarenbe. A sportjátékokban már nemcsak a szembeálló csapatok mezét és a meccsnek helyet adó stadiont kell hűen ábrázolni, hanem a játékosok vonásait is le kell másolniuk a játék grafikusainak. Messi nézzen ki Messinek, érthető igény.

Simon Parkinnak az Eurogamer játékipari szaklapban megjelent oknyomozó cikke szerint azonban a különböző dizájnhoz fűződő licencelési ügyek nem érnek véget a sportolóknál és az autóknál. A nagy játékstúdiók óriási összegeket fizetnek a fegyvergyártóknak is, hogy a Call of Dutyban vagy a Medal of Honorban ismert pisztolyok, géppisztolyok szerepelhessenek. Sőt még olyan fegyvergyártó is van, amelyik ragaszkodik ahhoz, hogy a 3D-modellt készítő cég vegyen egy igazi puskát, hogy valóban élethű legyen az animáció.

Bizonytalan a reklám hatékonysága

"Nehéz kideríteni, hogy mennyiben járulnak hozzá a puskáink eladásához, hogy videojátékokban is sokszor lehet találkozni velük. A játékok a fiatalokhoz szólnak, akik lehet, hogy a jövőben fegyvert fognak vásárolni" - mondta a lap kérdésére válaszolva Ralph Vaughn, a Barrett fegyvergyártó licencelésért felelős munkatársa. Vaughn a játékcégekkel kötött szerződések tartalmára hivatkozva nem közölte, hogy melyik stúdiókkal dolgoztak együtt, ám utalt a népszerű Call of Duty-játékokra, amelyekben felbukkannak a cég fegyverei.

Forrás: Activision
Ezért a fegyverért nem kellett fizetni, a Heckler&Koch 2005-ben kidobta a dizájnt

A főleg mesterlövészpuskákat és csapatszállítók, járművek ellen használt romboló puskákat gyártó Barrettnek kikötései is vannak. "Szeretnénk tudni, milyen módon lesz használva a puska a játékban, biztosítékot szeretnénk arra, hogy pozitív színben tűnik fel" - idézi Vaughnt az Eurogamer. A fegyvergyár emellett ahhoz is ragaszkodik, hogy a fegyverük a játékban se kerüljön az Egyesült Államok ellenségeinek kezébe.

Játékfegyvert is csak a jóknak adna

Ha a játéktervezők túlzónak találják a kötöttségeket, úgy fantázianéven szerepeltethetik a fegyvert. Licencelési kötelezettségük csak akkor van, ha a gyártó és a fegyver nevét is kiírják. A játékstúdiók azzal is trükközhetnek, hogy a fegyver katonai modellszámát - például a játékokban népszerű Colt M4 esetében ez az M4A1 Carbine - írják ki, nem pedig a márkanevét. Ugyanez a kiskapu akkor is hasznos, ha a néhány ezer dollárról néhány tízezer dollárra rúgó licencdíjat nem akarják kifizetni a játékok fejlesztői.

Forrás: GSC Game World
A szakértők szerint Kalasnyikov nélkül nem készülhet lövöldözős játék

A Call of Duty tette népszerűvé a gépkarabélyt

"Jelenleg vadnyugati állapotok uralkodnak a fegyverlicencelésben" - nyilatkozta az videojátékos lapnak a világ egyik legnagyobb airsoft fegyvergyártójának számító francia Cybergun képviselője. A cég nemcsak realisztikus küllemű játékfegyvereket gyárt, hanem sok típusnak a licencelésével is foglalkozik. Az adataik szerint például a Call of Duty-játékokba a felhasználási jogok tisztázása nélkül kerültek be a belga Fabrique Nationale d'Herstal fegyverei.

Forrás: Valve
A Remington sörétes puskák fantázianéven szerepelnek a Left 4 Deadben

A Cybergun már nem csak egyszeri, pár ezer dolláros licencdíjakban gondolkodik. Más az ár, ha egy független stúdió ingyenes játékában akarják alkalmazni egy fegyver virtuális modelljét, és más, ha egy millió dollárokat kaszáló sikerjáték szeretne licencelni. Arra is volt példa, hogy minden eladott játék után kapott pénzt a fegyvercég. A valós fegyverek eladásairól nincsenek adatai a Cybergunnak, azt viszont biztosan tudják, hogy egy-egy videojáték megnövelheti az airsoft fegyverek utáni keresletet. A francia FAMAS gépkarabély másolatát a Call of Duty tette eladhatóvá az Egyesült Államokban, előtte senkinek sem kellett a furcsa formájú lőfegyver.

Támadják az erőszakos játékokat

A Sandy Hook-i iskolai mészárlás után a játékipar és az amerikai Nemzeti Fegyverszövetség, az egyik legerősebb amerikai lobbiszervezet egymásra mutogat. A szövetség nyilatkozata szerint a lövöldözéseket az erőszakos videojátékok okozzák, a játékcégek pedig megragadnak minden lehetőséget arra, hogy ezt cáfolják.

Eközben a fegyvergyártók reklámként és bevételforrásként is tekintenek a videojátékokra. Széles körben licencelik termékeiket, hogy még több potenciális vásárlóhoz jusson el a hírük. A vita Amerikában zajlik, ahol lényegesen több fegyvert adnak el civileknek, mint Európában bárhol. Azt viszont az európai játékosoknak is hasznos tudni, hogy amikor a játékaikért fizetnek, a fegyvergyárakhoz is kerül a pénzükből.