Sikító Rocky a legmenőbb magyar robot

Vágólapra másolva!
Élesen zúgó szervomotorokkal, ókori spártai sisakban világszínvonalú robotok küzdenek egymással a Déli pályaudvar közelében. A Cloudrobotix nevű magyar startup által fejlesztett játék az idén elnyerte a New York-i Toy Fair játékkiállítás egyik nagydíját. Kipróbáltuk, mire képesek a robotbokszolók.
Vágólapra másolva!

Nem annyira bokszolóhoz, mint inkább morcos szamurájhoz hasonló mozdulatokkal áll fel a Magyarországon fejlesztett legmenőbb robot. A harci műfajok keveredésének ezzel nincs vége, a gép stilizált feje az ókor görög nehézgyalogosainak sisakját idézi. Egyedül a robot kesztyűje árulja el, hogy pontosan mire lehet számítani a körülbelül negyven centi magas, feketére festett gépektől. Ha ez nem lenne elég, akkor a körülbelül egy négyzetméteres, csillogó acéllapokkal fedett, vékony lánccal körülkerített ring is árulkodik arról, mi készül itt.



Ha felnő, sebész is lehet

A távvezérelve is irányítható bokszoló robotok egy egyetemi kutatásból nőtték ki magukat. A Budapesti Műszaki Egyetemen egyedülálló mozgási képességeket lehetővé tevő, innovatív humanoid robottestek vizsgálatával kezdődött a program. A kutatók olyan 40-50 centiméteres, elektromágneses talppal rendelkező gépemberekkel dolgoztak, amelyeket internetes kapcsolaton keresztül is lehet irányítani.

A prototípust azonban nem szerelőrobottá vagy az embert kiszolgáló inassá fejlesztették tovább, hanem egy játékot építettek a technológia felhasználásával. Bár a robotok fejlesztése Miskolcon történik, mi a Déli pályaudvartól nem messze, egy fejlesztőcég tárgyalójában próbálhattuk ki őket. A ringet egy tárgyalóasztalon állították fel nekünk, a gépeket vezérlő számítógép az asztal alatt kapott helyet. A környezet dísztelen volt ahhoz képest, hogy az egyedileg készített robotok darabja négyszázezer forintba kerül.

Hoplita sisakban küzd a robot Forrás: [origo]



A kutatási program online irányítási követelményének köszönhető, hogy a bokszmeccseket akár városok között is meg lehet rendezni. A robotringeket össze lehet kapcsolni az interneten keresztül, nem kell ugyanazon a kanapén ülnie a két játékosnak.

Az egymással szemben álló robotokat csak a kesztyűjük alapján lehet megkülönböztetni: az egyik kéket, a másik feketét visel. A ring mögötti számítógép monitorán már könnyebb követni az eseményeket. A kijelzőn megjelenő robotok pont ugyanazokat a mozdulatokat végzik el, amit az asztalon harcoló gépek. A játékosok kezében tartott kontroller - amelyet a fejlesztők egyszerű mobilszoftverre akarnak lecserélni - a számítógéppel beszél, a robotokat pedig a gép vezérli Bluetooth kapcsolaton keresztül.

Agyatlan robotok ütik egymást

A robotok harca részben árnyékbokszolás, megjelenítőként, a monitor kiegészítőjeként szolgálnak a negyvencentis gépek. A harc is nagyon formális egyelőre: három kéztartás között lehet állítani a robot kezeit, emellett azt döntheti még el a játékos, hogy jobbal vagy ballal üt. Mélyen tartott kézzel a gép soha nem próbál nagy egyenes ütéseket bevinni, ha pedig a kezek korábban a fejet védték, akkor lehetetlenség horogütést indítani.

A mozgásformák pontosan követik a valódi bokszban látható mozdulatokat. A Cloudrobotix hús-vér sportolókkal is beszélt, mielőtt elkezdték volna megtervezni a gépeik mozgását. De nagyon sokat tanultak a YouTube-on megnézett bokszmeccsekből is - mondta el az [origo]-nak Helyes Bálint, a cég technológiai vezetője.

A mozgásokat azonban nem emberek mozdulatainak digitalizálása útján készítették el, hanem kézzel programozták be. Ennek az az oka, hogy a robot teste, legyen bármilyen mozgékony is, sokkal kevesebb szabadsági fokkal rendelkezik, mint az emberi test. Míg mi képesek vagyunk mozgatni az ujjainkat, megfeszíteni a karunkat, forgatni a csuklónkat, akár teljes köröket leírni a vállunkkal, a robotnak csak három-négy szervomotorja van a kezében. A Cloudrobotix gépe 21 szabadsági fokkal rendelkezik, ami a játékhoz elég, de össze sem mérhető az emberi test sokkal több mozgatható részével.

Szuszogás helyett zúg a robotharcos

Az edzőtermek jellegzetes zajai vagy a sportfilmek indulószerű zenéi egyelőre hiányoznak a játékból. A tesztelésre használt tárgyalót a szervomotorok magas hangú sikítása töltötte be. A robot úgy képes megtartani a pozícióját, ha a motorok folyamatosan dolgoznak, így akkor is hallani a kattogást, ha nem mozgatjuk a bokszolókat. A rendszer csak akkor csendesedik el, a gépek a térdükre ereszkednek, és teljesen kikapcsolják a ringet.

A kesztyű eredetileg kulcstartó volt Forrás: [origo]


A robotok talpán elektromágnes található, amely egyszerre több szerepet is ellát. Egyrészt ez stabilizálja a gépet, hogy akkor se dőljön el, ha egy ütés véletlenül tényleg betalálna. Másrészt pedig egyszerűbbé teszi majd a gép járni tanítását. A bonyolult, számításigényes egyensúlyozás helyett a fejlesztők számolhatnak azzal, hogy a gép tapad a padlóhoz. A robotot nem is lehet egyszerűen felemelni a fémlapról, ha a mágnes be van kapcsolva, erőt kell kifejteni, hogy aztán a gép végül hangos, fémes csattanással elváljon a ringtől.

Még nem táncolja körbe az ellenfelét

Az ember formájú robotok esetében a járás mindig komoly probléma - mondta el Helyes Bálint. A bokszoló robotok már tudnak totyogni, de a fejlesztők még nem elégedettek a mozdulatokkal, ezért nem is szívesen mutogatják a gépeket. A cél azonban az, hogy a gépek megmozduljanak, a játékosok körbetáncolhassák egymást a ringben, ütéseket váltva és hárításokat próbálgatva.

Az általunk kipróbált demóprogramban a robotok mindig azt képzelték, hogy az ellenfelük ott áll velük szemben. Furcsa volt nézni, ahogy az egyik gépet mozgatva a másik az asztal szélén állva is válaszol a mozdulataira. A különböző ütéskombinációk azonban úgy vannak kidolgozva, hogy mindkét robot mozog. Ha a kék kesztyűs gép bevisz egy pontot érő ütést, akkor a másik meginog. Ha az ütést hárítani tudja a program szerint a bokszoló, akkor egy védekező animációt mutat be a gép.

Súlyához képest nagy ütésekre képes a robot Forrás: Cloudrobotix



A támadásokra adott válaszok, a kezek folyamatos pozícióváltása miatt már most is folyamatosnak tűnik a küzdelem. Ki kell próbálni a játékot, hogy érezzük, mennyi fejlesztenivalója van még a Cloudrobotixnak. Egyelőre még gyakran kell várnia a játékosnak arra, hogy a robot kész legyen cselekedni, hogy a védekező animáció után azonnal elindíthasson egy ütést. Mire az ezerdolláros árúra tervezett játék piacra kerül, folyamatosabb játékélményt kell nyújtania. A drága robotok eladása azonban valószínűleg könnyen fog menni a cégnek. A 2013-as New York-i Toy Fair szakkiállításról már elhozta a Popular Science magazin által kiosztott Best of Toy Fair díjat.

Életet is menthet a távirányított robot

A robotok távirányításának technológiája nemcsak a jövő játékához segítheti hozzá az emberiséget, hanem az orvoslásnak és a katasztrófaelhárításnak is a segítségére lehet. Az amerikai Intuitive Surgical cég által kifejlesztett Da Vinci sebészrobot által a világ bármelyik pontján képesek operációkat lebonyolítani a robot irányítását kitanuló orvosok. A tűzszerészek által használt Remotec Andros típusú robotok sem teljesen önállóak, nem maguktól hatástalanítják a bombákat. Azonban a távirányított robotnak nem folyik a szemébe az izzadság, nem remeg meg a keze, és garantáltan jól aludt a munkát megelőző éjszaka.

Egy bokszoló négyszázezer forintba kerül jelenleg Forrás: [origo]



Az ilyen távirányítású robotok egyre komolyabb szerepet kaphatnak a jövőben. Olyan helyekre juthatnak el, ahová embereket nem lehet küldeni, mert túl veszélyes lenne, legyen szó akár a Mars felszínéről vagy a fukusimai atomerőmű belsejéről. És míg a legtöbb terepen az egyszerűen vezérelhető kerekes robotok is megállják a helyüket, az ember számára kialakított terekben való mozgáshoz nem árt, ha a robot is humanoid formát kap. A Cloudrobotix gépei most még csak egymást ütik, de a technológia az emberiség problémáinak megoldásában is segíthet.