Ember hajtja a kísérleti helikoptert

2013.04.29. 14:18

Harminchárom éve keresik azt az embert, aki elkészíti azt a  kézzel-lábbal hajtható helikoptert, ami képes három méternél magasabbra emelkedni. Amerikai kutatók most már közel kerültek a megvalósításhoz.

A Wright testvérek 1903-as első felszállása óta a repülés szerelmesei számos, korábban elképzelhetetlennek tartott dolgot vittek véghez, az Atlanti-óceán 1927-es első átrepülésétől az első földkörüli hőlégballonútig 1999-ben. Leonardo da Vinci álma az emberi meghajtású helikopterről azonban még nem teljesült be.


Az American Helicopter Society International 1980-ban hirdetett versenyt emberi erőforrású helikoptereknek huszonötezer dolláros díjjal. A kiírás szerint a gépnek legalább egy percig a levegőben kell maradnia, három méternél magasabbra emelkednie és nem hagyhat el egy tíz négyzetméteres területet. Az első röpképes helikopter megépítőjéről, Igor Sikorsky-ról elnevezett verseny díját 2009-ben a Sikorsky Aircraft Corp. kétszázötvenezer dollárra növelte, amit azóta sem nyert meg senki.

Repülni könnyebb
Emberi meghajtással repülni egyszerűbb, mint lebegni, hiszen míg egy helikoptert kényszeríteni kell a repülésre, addig a repülőgépeknek elég a megfelelő aerodinamika és lendület. 1959-ben Henry Kremer brit iparmágnás szintén több díjat is kiírt emberi erőforrású repülőknek, amelyet elsőként 1976-ben nyertek el. A piótának felszállás után egy meghatározott távon belül nyolcast kellett leírnia a levegőben, majd sikeresen landolni, ez először az amerikai Paul MacCready-nek sikerült. Számos Kremer díjat azonban még ma sem nyertek el, így a maratoni táv egy órán belüli teljesítéséért járót, illetve a kiemelt manőverezhetőségéért járót sem.


A legutóbb a Marylandi Egyetem gépe került a legközelebb a rekord megdöntéséhez, 65 és fél másodpercig lebegve, ám alig két méterre emelkedve. A tervező csapat ugyan a díjat nem nyerte meg, de egyelőre tartja a leghosszabb és legmagasabb repülés rekordját. Legutóbbi április 28-i kísérletük azonban csak 58 másodpercig tartott, ami szintén kevés volt a díj megnyeréséhez.

Az elmúlt években bemutatott gépek mindegyike négyrotoros, a rotorok pedig szokatlanul a hagyományos helikopterektől ellentétes módon a földhöz közel helyezkednek el. A marylandiek meghajtása azonban eltér az eddig bemutatottaktól, pilótájuk ugyanis nem csupán lábaival, de kezeivel is hajtja a gépet. Az alumíniumból, karbonból és purhabból készült, alig 39 kilogram tömegű Gamera II XR nevű helikopter építői szerint legközelebb egészen biztosan megnyerik a díjat, igaz a következő kísérlet időpontját még nem tűzték ki.