Az Airbus A350-es óriásgép első példánya nemrég gurult ki a festőhangárból, és első repülésére készül. Az európai mérnökök mindenben az amerikai riválist, a Boeing 787 Dreamlinert akarják felülmúlni, ezért az Airbus óriásgépe nagyobb, kényelmesebb és gazdaságosabban működtethető lesz annál. Összegyűjtöttük, mit tud Európa legjobb utasszállítója.

A polgári repülőgépek ipara napjainkban a szórakoztatóelektronikai kütyük és az autók piacára hasonlít: a termékek valós tudása, ára és üzemeltetési költsége mellett a különlegesség, és a felhasználói élmény fokozása kiemelt szerephez jut.

Nem csak a gép, az élmény a fontos

Manapság már kevés, ha egy gyártó csupán jó repülőgépeket gyárt, a járműveknek mindenképp kell olyan extrát nyújtaniuk, amellyel az utazóközönséget és a légitársaságok döntéshozóit is el lehet kápráztatni. Az elvárások része már a kényelem mellett a friss design, a tágas belső tér, illetve a minél fejlettebb digitális szórakoztatóeszközök, különösen a transzkontinentális járatokra szánt típusok esetében.

Forrás: Airbus
A gép első típusa az Airbus gyári színeiben pompázik

Miután az A350-esből még csak prototípus létezik, nem tudni, milyen beltéri szolgáltatásokat nyújt majd, de valószínűsíthető, hogy fedélzeti internet, játékprogramok használata is elérhető lesz rajta. Az ülésbe épített LCD-ken valószínűleg a gépen elérhető filmek között is maguk tallózhatnak majd az utasok, mintha csak saját laptopjukat használnák. Mindezt persze a legolcsóbb egy utasra jutó fajlagos üzemeltetési költség mellett, a lehető legkevesebb karbantartási igénnyel kell elérniük a gyártóknak.

A csodagépek nem fémből készülnek

Az évtizedek óta zajló kutató és fejlesztő munkának köszönhetően napjainkban már egyre inkább kiszorítják a nagy szakítószilárdságú, ugyanakkor könnyű és tartós kompozitanyagok a hagyományos fémötvözeteket a repülőgépiparból. Az újabb és újabb típusok már egyre több összetett anyagot tartalmaznak, ennek köszönhetően csökkenthető a gépek tömege, így növekedhet a hatótávolság és olcsóbbá válik az üzemeltetés.

Forrás: Airbus
A szélesebb törzs tágasabb belteret biztosít. Persze ez nem a turistaosztály

A legnagyobb utasszállító gépek új generációs típusai közül a Boeing 787-es debütált elsőként, amelyet csak minimális csúszással követ az A350-es. Az Airbus csodagépének malmára hajtja a vizet az, hogy a Dreamliner debütálását jócskán megtépázta, hogy akkumulátorainak biztonsági hibája miatt az óriásgép földre kényszerült.

Nem ugyanolyan, mint a Dreamliner

Az Airbus A350-es már koncepciójában is eltér riválisától, mivel 12,7 cm-el nagyobb átmérőjű törzset, ezáltal tágasabb belső teret és nagyobb kényelmet kínál. Az előzetes számítások szerint 6 százalékkal kevesebbet is fogyaszt majd az európai óriásgép a Dreamlinernél. A régebbi A340-esek és A330-asok kiváltására szánt A350-es típuscsalád az XWB, azaz eXtra-Wide-Body jelölést kapta, ami a szélesebb törzsre utal. Egy ilyen széles géptörzsben akár tíz ülés is elfér egymás mellett, így egy A350-esen akár 440 utas is helyet foglalhat.

Forrás: Airbus
A hatalmas hajtómű összeszerelése

Egyelőre három különböző befogadóképességű változatot tervez piacra dobni a gépből az Airbus, melyek közül a légitársaságok választhatnak. Az első prototípus példány az A350XWB-900-as szériába tartozik: ennél lesz majd egy kisebb, 800-as jelű változat, de készülni fog egy nagyobb, 1000-es modellszámmal jelölt változat is.

A 900-as verzió törzshossza 66,89 méter, a szárnyak fesztávolsága 64,8 méter. A légi jármű normál távolságban elhelyezett utasülésekkel 300 ember szállítására lesz alkalmas. A karcsú, hegyes orrú géptörzset az erősen hátranyilazott hosszú szárnyak, valamint az ezek alatt elhelyezkedő, 3 métereres lapátátmérőjű Rolls-Royce Trent XWB-84-es hajtóművek emelik a magasba.

Még nem gyártják, de már hatszázat eladtak belőle

Az, hogy az első, repülésre szánt prototípus festésével is elkészültek már azt mutatja, hogy a hajtómű és az egyéb rendszerek földi próbáit követően - ha minden rendben megy - akkor hamarosan levegőbe emelkedhet a következő évtizedek egyik meghatározó típusa.

Forrás: Airbus
Még a szárnya sem szokványos

Az Airbus A350 XWB típusa iránti érdeklődés már most meglátszik a rendelésállományon, hiszen bár a gép még fel sem szállt, mégis előre eladtak belőle 616 darabot. A gépet főleg az interkontinentális járatokon próbálhatjuk majd ki, a kényelmi és gazdaságossági előnyei ugyanis a hosszú távú utakon jelentkeznek leginkább.