Repülő és helikopter is az új légi jármű

2013.06.21. 12:38

Dönthető rotoros helikopter-repülő hibridet koncepciót mutatott be az európai AgustaWestland.

A jövő légijárművét hivatott demonstrálni az európai AgustaWestland Project Zero nevű gépe, ami amellett, hogy dönthető rotorjainak köszönhetően helikopter és repülő üzemmódban is használható teljesen elektromos hajtású. A cég először márciusban mutatta be a gépet, amelyet most a Paris Air Show-n is megtekinthet a közönség és a szakma. A gép nemzetközi összefogásban készült, Japántól az egyesült Államokig számos ország fejlesztői vettek részt tervezésében.

A kivitelezés az AgustaWestland olaszországi üzemében történt, itt készült a gép karbon burka, ami jóval könnyebbé teszi a fémből készült repülő szerkezeteknél. A szárnyakba két dönthető, elektromotorokkal hajtott rotort építettek, amelyek vízszintes állásban helikopterként, függőleges állásban pedig repülőgépként hajtják a gépet. A gyártó egyelőre nem árult el túl sok részletet a gépben található technológiáról, csak annyit mondtak, hogy a Project Zero teljesen működőképes, 2011 óta több tesztrepülést is végrehajtottak vele.
 

Látványnak sem utolsó a futurisztikus hibridForrás: AgustaWestland


Dönthető rotoros gép eddig is létezett, mint az amerikai hadsereg által is használt Bell Boeing V22 Ostrey, illetve az AgustaWestland is gyárt polgári felhasználásra szánt hasonló, szintén a Bell-el közösen fejlesztett járművet. A Project Zero azonban sok szempontból különleges, rotorjai az eddig megszokottól eltérően nem a gép szárnyainak végén találhatóak,hanem azokba építve, amelyek vége le is csatolható, amennyiben a gépet csak helikopterként szeretnék használni. A teljes egészében elektromos meghajtás szintén egyedülálló, a gép a kifutópályán való várakozás során tölti fel akkumulátoraiból a repüléshez szükséges energiával, bár hibridmeghajtású változatot is terveznek belőle.

A kifutón állva önmagát is tölthetiForrás: AgustaWestland


Az elektromos meghajtású rotorok mellett a Project Zero egyéb alkatrészeit is elektromotorok mozgatják, az irányításhoz szükséges eszközöktől a futóműig, a gépből teljesen száműzték a hidraulikát. A különleges meghajtásnak köszönhetően a Project Zero rendkívül csendesen üzemel, így a tervezők szerint akár sűrűn lakott területeken is használható, Az elektromotor másik nagy előnye, hogy a robbanómotorokkal szemben működéséhez nincs szüksége levegőre, így olyan helyzetekben is használható, ahol más repülőgépek nem, mint például egy vulkánkitörés után szennyezett levegőjű környezetben.

Könnyű és strapabíró karbonból készültForrás: AgustaWestland

A Project Zero rotorjai nem csupán a gép felemelésére és meghajtására szolgálnak, a kifutón állva a megfelelő szögbe állított rotorok szélgenerátorként áramot fejlesztenek, ezzel töltve a gép akkumulátorait. A gépből egy példány létezik, amit a gyártó a technológia bemutatására épített, tömeggyártásról vagy kereskedelmi forgalmoban való megjelenésről egyelőre nem esett szó.