Robotok vadásszák a tenger kincseit

2013.08.05. 16:13

Több ezer mélyen vontatott, szuperpontos szonárokkal, távirányítású kamerákkal és nagy erők kifejtésére alkalmas tengeralattjárókkal keresik az aranyat és az ezüstöt a modern kincsvadászok. Hiába látnak HD-ben a robotjaik, így is van, hogy nem azt a kincset hozzák fel, amelyiket kellene.

A kalózos filmek, a gyerekként olvasott kincses történetek valószínűleg mindenkinek megtanították, hogy a talált arany csak annyit ér, amennyit el is lehet hozni belőle. Az elvet az Odyssey Marine Exploration nevű amerikai, hajóroncsok felderítésére specializálódott cég a gyakorlatban mutatta be. A cég kutatói összesen 109 tonna ezüstöt mentettek ki egy elsüllyed szállítóhajóból.

Összesen 2792 ezüstrudat hoztak a felszínre két év alattForrás: Shipwreck.net

A kutatók 2011-ben találták meg a brit SS Gairsoppa nevű teherhajót, amely jelentős ezüstrakománnyal - és hét tonna, mára egészen biztosan használhatatlanná ázott teával - süllyedt el a második világháború alatt. A Gairsoppa az Atlanti-óceán északi részén, Írországtól délnyugatra fekszik a majdnem öt kilométeres mélységben. A hajó 1941 februárjában az SL64-es jelű konvoj tagjaként próbált eljutni Amerikába, ám üzemanyaghiány miatt visszafordult, és Galway felé vette az irányt. Az ír kikötő elérése előtt egy német tengeralattjáró megtorpedózta. Csak egy mentőcsónak ért partot, utasai közül pedig csak R. H. Ayres másodtiszt maradt életben.

Távirányítással végzik a munka dandárját

A Gairsoppa történetében az az igazán különleges, hogy a hajó felfedezésében és az ezüst kimentésében is hatalmas szerepet játszott a csúcstechnológia. Az elsüllyedt hajók utáni kutatás hasonló, mint a kalózregényekben. A titkos térképek helyett azonban a korabeli beszámolókra támaszkodnak a kutatók. Azt pedig, hogy melyik roncsot érdemes átfésülni, a hajók rakománylevele és biztosítási papírjai mondják meg.

A cég saját kincsvadász hajója, az Odyssey ExplorerForrás: Shipwreck.net

A szonárral megtalált roncsot Odyssey Explorer kutatóhajóról indított, nagy felbontású kamerával felszerelt távirányítású robotokkal derítették fel. Végül pedig a Seabed Worker nevű, mélytengeri munkavégzésre felkészített, száz tonna megemelésére képes daruval felszerelt hajóról kezdték meg a roncs szétbontását és az ezüsttéglák kiemelését.

A Seabed Worker olyan távirányítású tengeralattjárókkal dolgozott, amelyekkel a fúrótornyok szerelését, karbantartását végzik. Ezek a gépek nem úgy néznek ki, mint a hagyományos tengeralattjárók. A gép háza nincs lekerekítve, leginkább egy nagy úszó utazóbőröndhöz lehet őket hasonlítani. Tervezésük során az volt a legfontosabb, hogy stabilak legyenek rossz időjárási körülmények között is és nagy erőt tudjanak kifejteni.

Az első kísérlet rekordot ért

Az Odessey Marne Exploration a brit kormány megbízásából látott neki a szállítólevélen szereplő 195 tonna ezüst kiemelésének. Először 2012 júliusában próbálták meg felszínre hozni a kincset, ekkor 48 tonnányi ezüstöt sikerült kiemelni. A brit kormánnyal kötött szerződés szerint a cég megtarthatta a megmentett ezüst nyolcvan százalékát, így a rekorddöntés mellett pénzügyi sikernek is számított az expedíció.

A robottengeralattjáró összes kamerájának képét egyszerre lehet nézni a vezérlőterembenForrás: Shipwreck.net

Idén júliusban az Odyssey kutatóhajója és robottengeralattjárói ismét a Gairsoppával tettek próbát. A második expedíció még az elsőnél is sikeresebb volt, 61 tonnányi ezüstöt hozott a felszínre a Seabed Worker. A mostani akcióval a biztosított ezüstmennyiség 99 százaléka, 2792 ezüstrúd a felszínre került. Az Odessey által kiadott közlemény szerint a Lloyd's biztosítótársaság által gondozott háborús hajózási károkat felsoroló lista és számos forrás szerint még lehet nem biztosított ezüst a fedélzeten, ám a kutatók ennek egyelőre nem találták nyomát.

Nem minden zsákmány jut haza

Nem minden expedíció olyan sikeres, mint a Gairsoppa kincseinek felszínre hozatala. Az Odyssey 2007-ben nemzetközi pereskedésbe bonyolódott miután 500 millió dollár értékű arany és ezüstérméket emeltek ki a hullámsírból. A cég azt remélte, hogy az 1641-ben elsüllyedő Merchant Royal nevű hajó kincsét találták meg, ám az érmék jóval újabbaknak bizonyultak. A spanyol kormány 2007 májusában igényt jelentett be a kincsre, arra hivatkozva, hogy az az 1804-ben a brit haditengerészet által elsüllyesztett Nuestra Señora de las Mercedes fregattról való.

A spanyolok a teljes rakományt kérték, ahelyett, hogy a roncsokra vonatkozó mentési jog szerint a kincs megtalálója akár a rakomány 90 százalékát is megtarthatja. A spanyol kormány érvelése szerint az állami fennhatóság előrevalóbb a tengerjognál ebben az esetben, és ragaszkodott az érmék átadásához.

Nem minden zsákmány szerencsés - a képen ázott teásdobozok láthatóakForrás: Shipwreck.net

A vita annyira elmérgesedett, hogy a parti őrség még az Odyssey Ocean Alert nevű hajóját is megszállta és átkutatta annak ellenére, hogy a hajó nemzetközi vizeken volt. Később az eset megismétlődött az Odyssey Explorer kutatóhajóval is. A cég elment a Legfelsőbb Bíróságig, ám minden egyes alkalommal ellene ítéltek. 2012 február 24-én végül két C-130 Hercules teherszálló repülőgép vitte el Floridából a 17 tonnás kincset, amelyet múzeumok között osztottak szét.

Hozzácsaptak még egy hajót a programhoz

Az Odyssey csapata akkor sem fog unatkozni, ha a Garisoppa fedélzetén lévő biztosítás nélküli ezüsttéglák története nem bizonyul igaznak. A cég következő célpontja az SS Mantola nevű hajó, amit az első világháborúban süllyesztett el a Raimund Weisbach német kapitány vezette U-81-es német tengeralattjáró. A Mantola 600 ezer unciányi ezüsttel süllyedt hullámsírba. A rakomány 1917-es árakon is 110 ezer angol fontot ért, ma pedig ennek többszörösét kaphatja a cég az ezüstért. Az Odyssey kutatói a roncs felmérésén és az expedíció megtervezésén dolgoznak. A tervezést valószínűleg csak a roncs fekvése befolyásolhatja, mert a hajó a Gairsoppától alig 100 mérföldre, jóval sekélyebb vízben fekszik.