Európába ér a világ legnagyobb hajója

Maersk Mc-Kinney Moller nevű konténerszállító hajó, a világ leghosszabb hajója Ningbo kikötőjében
Vágólapra másolva!
A négyszáz méter hosszú Triple-E szállítóhajó rakterében 36 ezer autót, vagy 110 millió pár cipőt képes képes szállítani.
Vágólapra másolva!

A Maersk cég Triple-E nevű óriási tengerjáróját az energiatakarékosság és a környezetbarát üzem jegyében tervezték. A világ legfejlettebb szállítóhajója az optimális fogyasztás elérése érdekében 16 csomóval, vagyis nagyjából óránként harminc kilométeres sebességgel tud haladni, a komótos tempónak köszönhetően azonban 35 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt a hasonló kategóriájú szállítójárműveknél. Bár a hajó még így is rengeteg - napi 150 tonna - károsanyagot bocsát a levegőbe, a fejletlenebb társai ennél jobban szennyezik a környezetet, tipikusan 214 tonna üzemanyagot égetve el napi szinten.

A Sanghaj és Rotterdam közötti úton az üzemeltetőknek közel 260 millió forintnak megfelelő üzemanyagköltséget takarít meg. A szállított konténerekre vetített széndioxid-kibocsátás aránya az új hajóval való szállítás során 50 százalékkal alacsonyabb a hasonló típusokhoz képest.

A Triple-E négyszáz méter hosszú, 69 méter széles, és 73 méter magas, és önmagában 55 ezer tonnát nyom. Az eddigi legnagyobbnak számító Maersk E-class szállítóhajónál három méterrel hosszabb és szélesebb. A hajó július másodikán Sanghajban kezdte meg első próbaútját, amely a Szuezi-csatornán keresztül Hollandiába vezet.

A világ legnagyobb hajója Ningbo kikötőjében Forrás: AFP/Imaginechina

Az új generációs szállítóhajóból már húsz példányt megrendeltek a gyártó cégtől, ezek első példánya még idény nyár végén megkezdheti működését, a legutolsó darab átadására pedig várhatóan 2015 nyarán kerül majd sor.

Az óriáshajón huszonkét fős legénység szolgál, akik közül a hajómérnökök és navigátorok ötnapos szimulátoros kiképzésen sajátították el a jármű egyedi tulajdonságait. A Triple-E-t kifejezetten Észak-Európa és Ázsia közötti kereskedelmi szállítmányok lebonyolítására tervezték. Optimális orrkialakításának köszönhetően a hajón a korábbi járműveknél több, összesen 18 ezer darab szállítókonténer fér el. Ekkora helyen 36 ezer darab autót, vagy 111 millió pár cipőt lehet az egyik kontinensről a másikra szállítani.

Ázsiai kikötőben pakolják meg konténerekkel a hajót Forrás: AFP/Imaginechina

A Triple-E augusztus 16-án, pénteken délután ér Rotterdamba, ahol előzetes regisztrációt követően, ezer ember válthat jegyet a fotók készítését biztosító helyszínekre. Ezt követően a hajó német, lengyel, dán és svéd kikötőket is felkeres majd augusztus 27-éig.