Már készül a hiperszonikus kémrepülő

Vágólapra másolva!
Lehetetlen lesz elbújni a hangsebesség hatszorosával közlekedő szupergép elől.
Vágólapra másolva!

Már készül a legendás SR-71 Blackbird szuperszonikus kémrepülő utóda, az egyelőre SR-72 jelzéssel ellátott hiperszonikus lopakodó. Az új gép a hangsebesség hatszorosával fog közlekedni: a tervek szerint az SR-72 már nem csak kémkedésre lesz alkalmas, hanem elvileg támadófegyverzet szállítására is, ezzel pontos és kikerülhetetlen csapásmérő járművé válva.

Új ikon készül Forrás: Lockheed Martin


A nagy sebesség elérésére a gép torlósugár-hajtóművet használ, ami a hajtóműbe belépő levegőt sűríti össze, majd az ezzel kevert üzemanyaggal együtt égeti el. Ahhoz azonban, hogy a torlósugár-hajtómű hatékonyan működhessen, szuperszonikus sebességre kell gyorsítani a gépet. Az eddigi kísérleteknél – mint az X-43 és az X-51-es – a gépeket a levegőből indították és egy később leváló hordozórakétával gyorsították a hangsebesség fölé a repülőt.

A Lockheed Martin új kémrepülőgépének a tervek szerint már nem lesz szüksége arra, hogy a levegőből egy hordozórakétával indítsák, a gép önállóan tud felszállni. Ezt a torlósugár-hajtómű és a sugárhajtómű kombinálásával érnék el a tervezők: hagyományos lökhajtás gyorsítja hangsebesség fölé a gépet, ahonnan már a torlósugár veszi át veszi át a feladatot. A megoldás szerint a két hajtómű egymás felett fog elhelyezkedni, és közös levegőbeömlő nyílásuk lesz, és égéstermékük is közös nyíláson át fog távozni.

A nyilvánosságra hozott tervek szerint az SR-72 első prototípusa 2018-ban szállhat fel, ez még valószínűleg pilótával, ám hosszú távon a fejlesztők egy pilótanélküli gépben gondolkodnak. Habár az új gép a fegyvertelen SR-71 utódja lesz, a mérnökök csapásmérésre is alkalmassá szeretnék tenni. A hiperszonikus gép tervezése mellett folyik a hangsebesség hatszorosára képes fegyverek fejlesztése is. A High Speed Strike Weapon (HSSW) nevű koncepció szerint a fegyverek szintén torlósugár-hajtóművet kapnának, aminek segítségével másodpercek alatt elérhetik célpontjukat.

Végleg leszálltak a legendás gépek Forrás: Lockheed Martin


Az SR-71-es tizenöt évvel ezelőtti visszavonulása után szerepét leginkább a kémműholdak vették át, amelyek elől könnyebb volt elrejtőzni. Szakértők szerint a műholdak pályájának ismeretében ma már könnyen lehet úgy mozgatni fegyvereket a felszínen, hogy azokat ne lehessen felderíteni. Az SR-72 felbukkanása azonban kiszámíthatatlan, így nagyobb eséllyel képes felderíteni rejtett objektumokat. Mivel a gép a tervek szerint akár egy repülőgép-hordozóról is képes lesz felszállni, a Föld körül stratégiai pontokon elhelyezve néhányat az Egyesült Államok a világ bármely pontján képes lehet egy órán belül felderíteni és akár elpusztítani egy célpontot.

A fekete ikon

Az Lockheed Martin SR-71 Blackbird gépet 1966-ban mutatták be, korának csúcstechnológiáját jelentette. A turbojet és ramjet motorok kombinálásával a gép a hangsebesség háromszorosával volt képes repülni, 1998-as visszavonulásáig pedig tartotta a leggyorsabb sorozatgyártott, ember által vezetett repülőgép rekordját. A gépből összesen harminckét darab készült, fegyvert sosem hordozott, hasznos terhét kamerák, fényképezők, radarok és egyéb felderítőeszközök adták. A harminckét szolgálatban eltöltött év alatt tizenkét Blackbird zuhant le, ezek mindegyike balesetben semmisült meg, lelőni vagy elfogni egyet sem sikerült. Habár a gépet tizenöt éve kivonták a forgalomból, a populáris kultúrában gyakran megjelenik azonnal felismerhető alakja, akár a Transformers filmek egyik robotjaként vagy éppen az X-Men mutánsainak csapatszállítójaként.