Így döngetik a mellüket a világ legnagyobb cégei

CES, Így döngetik a mellüket a világ legnagyobb cégei
Hajlított 4K OLED TV-k a Panasonic standján, 2014. január 8.
Vágólapra másolva!
Semmin sem spórolnak, és mindent óraműpontossággal megterveznek, a gyerekkori fényképek előszedésétől a telefon földre dobásáig. Mégis előfordultak bakik, a Transformers-filmek rendezője pedig majdnem hazavágta a Samsung gondosan előkészített bemutatóját. Megnéztük, hogyan tálalják a világnak az új kütyüket Las Vegasban.
Vágólapra másolva!

A világ legnagyobb technológiai vásáraként számon tartott CES-re a világ legnagyobb cégei hozzák el a termékeiket, hogy bemutassák a nyilvánosságnak és a szórakoztatótechnológiai ipar tagjainak. Megjelentek autógyártók, mint az Audi vagy a Toyota, itt van a Samsung, a Sony vagy a Panasonic, vagy az IT-ipar cégóriásai, az Intel és az Nvidia.

A Samsungnál dzsessz, a Sonynál techno

A CES kedden nyílt meg, a nagy cégek azonban már hétfőn Las Vegasban voltak, hogy egy külön sajtónapon népszerűsítsék magukat a Mandala Bay Hotel konferenciatermében. Ez óránként körülbelül két sajtótájékoztatót jelentett, amelyeket az egymás mellett lévő hatalmas, hangárszerű termekben rendeztek meg, amelyeket erre az időre újságírók százai leptek el. Ezt a gyakorlatban úgy kell elképzelni, hogy a cég jóval a bemutató megkezdése előtt felhúzott egy hatalmas színpadot a teremben, saját dizájnnal, hang- és fénytechnikával. Ezeket az építkezéseket látni ugyan nem lehetett, érezni azonban annál inkább, rendre megremegett ugyanis az épület, amikor egy-egy nagyobb elemet szállítottak az egyébként a második és harmadik emeleten lévő termekbe.

Hajlított tévék a Samsung standján Forrás: AFP/Getty Images/Justin Sullivan

A bemutatók legjobban egy koncerthez hasonlítottak, a kezdés előtt hosszú sorok tekergőztek a bejárati ajtónál, a bemutató pedig inkább volt látványos show-műsor, mint sajtótájékoztató. Voltak teljesen jellegtelen show-k, mint a Panasonic sajtótájékoztatója, hatalmas, reklámfilmbe illő díszletekkel megrendezett show-k, mint a Samsungé, sőt néhány egészen kicsi is, mint az IZON nevű cégé, ami 10 perces késéssel indult, mert nem tudták rácsatlakoztatni a PlayStationt a rendszerre, majd amikor ez megtörtént, rögtön azzal kezdték, hogy akkor mindenki álljon fel és menjen közelebb, mert különben nem fogják látni a találmányukat, egy szemüveg nélküli 3D-tévét.

A legnagyobb sztár kétségkívül a Samsung volt, már a kezdés előtt egy órával hatalmas sor kígyózott a bejárat előtt. Jól mutatja a hatalmas érdeklődést, hogy egy külön termet megnyitottak csak a sorban állóknak. A bemutatóra való ráhangolódást könnyed dzsessz adta, nem úgy, mint a Sony esetében, ahol kemény technóval indítottak. A show nagyságában a Toyota és a Sony sem maradt el a Samsungtól, a Sony ráadásul egy kör alakú vásznat húzott fel a nézőtér felett, ami olyan volt, mint egy 360 fokos mozi. Épp csak a kivetített kép minősége volt szörnyű, főleg, amikor az új ultra-HD kamerájuk látványában kellett volna gyönyörködni.

Óraműpontossággal megtervezett beszédek

Az új termékek megjelenítésén nem spórolt senki. A Samsung konkrétan beúsztatta az új tévéit a színpad közepére egy kisebb, mozgó színpadon, a Toyota elhozta az új, üzemanyagcellás autóinak prototípusát olyan csillogóra fényezve, hogy jobban festett, mint a kivetítőn futó animációk. Egyedül a Sony volt kissé visszafogottabb, a vállalat okoskészülékekért felelős vezetője, Kunimasa Szuzuki a kabátjának a zsebeiből kapkodta elő a cég új okostelefonjait. "Látják, ezért kellett nekem ekkora kabát" – mondta, amikor már a sokadik Xperiát húzta elő.

A Sony elnök-vezérigazgatója, Kazuo Hirai előadást tart a CES-en Forrás: AFP/Getty Images/Ethan Miller


Azt minden nagy cég sajtótájékoztatójáról el lehetett mondani, hogy óraműpontossággal meg voltak tervezve. A show része volt az, amikor a Panasonic amerikai leányvállalatának vezetője odadobta az új okoskészüléket az egyik, első sorban ülőnek, de az a földre esett. "Remélem, még működik!" – mondta mosolyogva, és persze hogy semmi baja nem volt. A precíz szervezés a Sony vezetőjének az előadásán látszott a legjobban. Kazuo Hirai egy hatalmas kivetítő előtt beszélt, amelyen egy soha véget nem érő papír látszódott, tele rajzokkal. Az extra az volt, hogy miközben a kép folyamatosan haladt előre a papíron, kezek nyúltak be, és tárgyakat helyeztek el rajta, vagy éppen hozzárajzoltak. Ezek a rajzok és tárgyak pedig Hirai előadásához kapcsolódtak: amikor a gyerekkoráról beszélt, egy akkori fénykép, amikor a CD-ről, akkor egy album került a rajzra. A trükk poénját kb. tíz perc után lőtték le a szervezők, amikor egy másik kivetítőn megmutatták, hogy a papír a színpad mögött fekszik egy asztalon, és négy ember rajzolja élőben, a kamera pedig pont akkor ér a megfelelő képhez, amikor Hirai is odajut a beszédben.

Így is félremehet a show

Egy egyórás beszédet nem egyszerű elmondani ekkora precizitással, ezért szinte természetes, hogy minden felszólaló segítséget kapott: a termek tele voltak súgógépekkel. Ott voltak a színpad előtt és a közönség mögött is, hatalmas tévéken futott a beszéd előre megírt szövege, így aki hátranézett, már az előtt tudhatta, miről lesz szó, mielőtt az előadó elmondta volna. A súgógépekhez kapcsolódik a show legnagyobb bakija is, ami azóta keresztül kasul bejárta az internetet is. Ez a Samsung sajtótájékoztatóján történt, pont miután a cég amerikai alelnöke, Joe Stinziano bemutatta az új hajlított UltraHD tévéjüket. A rendezvényre meghívták Michael Bay filmrendezőt, hogy mondja el a véleményét az új gigatévéről. Bayt valószínűleg azért hívták el a sajtótájékoztatóra, mert olyan látványos filmeknek a rendezője, mint a Transformers-sorozat vagy a Pearl Harbor, ezek pedig jól mutatnak a tévéképernyőn.

Látogatók tükröződnek a Toyota FV2 koncepcióautójának karosszériáján Forrás: AFP/Getty Images/Justin Sullivan

Miután Bay, természetesen aláfestő zenére, bevonult a színpadra, Joe Stinziano az után érdeklődött, hogyan hozza létre a filmjeit. Bay erre még akadozva tudott felelni („Egy világot teremtek, ami túl van a valóságos világon”), aztán azonban teljesen lefagyott. Mondott valamit arról, hogy nem működik a súgógép, de tudja kezelni a helyzetet, de aztán egy szót sem tudott szólni. Stinziano próbált neki segíteni, megkérdezte tőle, hogy a mi a véleménye az új hajlított tévéről, Bay azonban a legrosszabbat tette, amit ilyen helyzetben csak lehet. Ahelyett, hogy nevetve lekezelte volna a helyzetet valami poénnal, felelt volna a kérdésére, vagy elkezdett volna improvizálni, egyszerűen lesétált a színpadról. "Bocsássanak meg" - mondta.

Michael Bay elrontja a betanult szöveget

Stinziano azonban profi módon tudta kezelni a helyzetet, egy másodpercre hökkent csak meg, majd megköszönte Baynek, hogy eljött, és folytatta az előadást, mintha mi sem történt volna. Az pedig az egész csapat profizmusára utal, hogy az ez után következő percekben semmi sem utalt arra, hogy hiba történt, ment minden tovább tökéletesen, pedig Michael Bay, mint később kiderült, hosszabban is időzött volna a színpadon, például bemutatott volna egy részletet az új Transformers filmből is. A cégnek azonban így sem jöhetett jól, hogy azóta ettől hangos a média, az esemény után közzétett Twitter-posztok statisztikái pedig arról árulkodtak, hogy a Samsung és a Sony neve után közvetlenül Michael Bayről beszéltek a legtöbben.

A különböző vendégek amúgy állandó résztvevői az ilyen bemutatóknak. Ők nem ritkán az egyik partnercég vezetői, akikkel lefutnak egy-két udvariassági kört a színpadon (a Panasonic sajtótájékoztatójára például az Intel vezetője küldött egy videoüzenetet, amelyben tényleg nem volt szó semmi másról, csak arról, hogy mennyire szeretik egymást). A leghatásosabbak azonban az olyan sztárvendégek, mint Michael Bay. A Sony vezetőjének az előadáson például megjelent a Breaking Bad sorozat egyik producere, Vince Gilligan, a sorozatot ugyanis a Sony filmgyártással foglalkozó leányvállalata készíti. A legnagyobb taps akkor volt, amikor Gilligan bejelentette, hogy spin-offot gyártanak majd a tavaly véget ért sorozathoz.