Teljesen beszippant a magyar szuperszimulátor

2014.01.25. 22:04

A legfejlettebb magyar versenyautó-szimulátor egy kisebb lakás árába kerül, de tényleg beléphetünk vele a virtuális valóságba.

A Maximulator nevű versenyautó-szimulátor első prototípusát egy éve még egy külvárosi ház gyerekszobájában teszteltük. Mostanra elkészült a Drift S1 nevű változat, amely virtuális sisakon keresztül kínálja a látványt, a gyorsulást és fékezést pedig sokkal precízebb ülésmozgató rendszerrel biztosítója.

A gép korábbi generációjához még speciális kialakítású, az autó virtuális motorházának mélységérzetet kölcsönző vászon készült. A szimulátor új változatával azért használják az Oculus Rift nevű virtuális sisakot, mert ez sokkal nagyobb élethűséget biztosít – magyarázta Konyhás Krisztián, a gépet kifejlesztő startup vállalkozás egyik alapítója.

A sisakkal beolvadok a virtuális valóságba

Ez valóban így van: bár a szimulátor továbbra is használható az elé vetített tájjal, sokkal izgalmasabb vezetni a szemek elé kerülő sisakban – derült ki új próbánk során. A virtuális versenyautó volánja mögött a sisakkal bármerre nézhet az ember, tolatáskor egyszerűen hátrapillanthat a válla mögött, előzéskor pedig csak egy pillanat kinézni az oldalablakon.

Az előzetes beállítás után a szimulátor kormányát szorongató kezeim valóban ott jelentek meg, ahol a játékbeli volán is látható, egyedül az okozott némi nehézséget, hogy a valódi pedálokat és a váltót nem láttam, hiszen a fejemen lévő kütyü teljesen kizárta a valóságot. Kizárólag a virtuális környezetet látni benne, ami még úgy is eltér kissé a valóságtól, hogy a műszerek és pedálok szinte pontosan ugyanott vannak elhelyezve, ahol a játékban is. Biztos vagyok benne, hogy még soha semmilyen kütyüvel nem lehetett ennyire mélyen beleolvadni egy videojátékba.

Nem csak bedől, mozog is az ülés

A sisak mellett a fejlettebb ülésmozgató motorok is sokkal élethűbben utánozzák a valódi száguldást. Míg a prototípus előre és hátra tudott dőlni, az új szimulátor gyorsításkor és lassításkor előre és hátra is mozgatja az ülést – közben pedig mindig visszaállítja magát középső állásba. Ezzel a módszerrel már igazán élethűen passzírozható az ülésbe vagy szorítható a biztonsági övekbe a játékos. Az ülés bedöntését csak a valóban nagy erőhatások illúziójának előállítására használja a gép, amelynek tudása azzal is bővült, hogy már képes jobbra vagy balra kissé kifordítani az ülést, ez a farolások élethűségét növeli.

Idétlenül néz ki benne az ember, de még az Oculus Rift fapados verziójával is elképesztő játékélményt nyújtForrás: Origo

Sokkal jobb lesz a látvány

A Maximulator fejlesztői csupán néhány hónapja vásárolták meg az Oculus Rift sisak egyelőre tesztelőknek szánt, nem teljes értékű változatát. Ezért még jól érzékelhetők a sisak gyermekbetegségei: nagyon kis felbontású képernyő dolgozik benne, amelyen ugyanúgy látszanak a pixelek, mintha egy régi képcsöves tévét néznénk közelről. Sokszor nem kivehető az sem, hogy a pixelhalmazba vesző háttérben jobbra vagy balra vezet egy kanyar. Valószínűleg még az idén megjelenik az Oculus Rift végleges kiadása, amelybe már nagyfelbontású képernyőt várnak. A sisak néhány hete bemutatott, de még nem megvehető változata már eleve sokkal jobb minőségű képernyőt használ, így a végleges változatban valószínűleg már nem lesz gond a képminőséggel.

Konyhás Krisztián, a fejlesztők egyike a MaximulatorbanForrás: Origo

Az Oculus Riftet kipróbálók közül sokan számoltak be hányingerről és émelygésről: ezt a virtuális autózás során egyáltalán nem tapasztaltam. Kipróbáltam a sisakhoz demonstrációs célból mellékelt hullámvasút-szimulátort is, az már elérte az ingerküszöbömet. Itt valószínűleg az zavarta meg az agyamat, hogy bár a virtuális térben hatalmasakat zuhantam, a testem nem érzékelte ezek hatását, mivel a demóprogram nem tudja vezérelni az ülésmozgató rendszert. A nem sokkal korábban elfogyasztott ebédem ugyan ekkor is a gyomromban maradt, de elfehéredtem, és vagy fél óráig eléggé émelyegtem még.

A házimozi mellé jó lesz a házi szimulátor

A Maximulator általunk is kipróbált változata mintegy hétmillió forintba kerül – a virtuális sisak és a számítógép nélkül –, bár az első példányokat húsz százalékkal olcsóbban kínálják. Egy hasonló élményt nyújtó, de egyszerűbb ülésmozgató rendszerrel szerelt változat ennek feléből is kihozható, bár még ez is annyiba kerül, mint egy új családi autó.

Már nem hajószerűen mozog az ülés, még a farolást is tudja utánozniForrás: Origo

A Sim-City szimulátorközpontban bejelentkezés után néhány ezer forintért kipróbálható a Drift S1 szimulátor, de a készítők rendezvényekre bérbe is adják a gépet. Tapasztalataik szerint itthon is van igény ilyen kategóriájú gépek vásárlására is, ahogyan az ennél drágább, high-end házimozi- vagy hifi-rendszerekre.