Nem lesz legénység a jövő szállítóhajóján

2014.03.06. 11:41

Tíz éven belül elterjedhetnek a matrózok és kapitány nélkül közlekedő szállítóhajók.

A luxusautók mellett a hajózási és repülési iparban is érdekelt Rolls-Royce cég koncepciója szerint a jövőben leginkább egy uszályra hasonlító szállítóhajók fognak közlekedni mindennemű emberi vezérlés nélkül.

A kapitány hídja a szárazföldön lesz

A robothajók kifejlesztését az Európai Unió is támogatja a 3,5 millió eurós költségvetéssel életre keltett MUNIN (Maritime Unmanned Navigation through Intelligence, Ember nélküli Tengeri Intelligens Navigáció) projekt keretében. Ennek azonban részét képezi a csak részlegesen automata működéssel rendelkező, tehát kisebb legénységgel közlekedő vízi járművek kifejlesztése is. A MUNIN projekt előírásai szerint az ember nélküli hajóknak egyben takarékosabbnak is kell lenniük mostani társaiknál.

A Rolls-Royce szerint ilyen lesz a legénység nélküli szállítóhajóForrás: Rolls-Royce

Oskar Levander, a Rolls-Royce fejlesztési és műszaki alelnöke a BBC-nek úgy nyilatkozott, hogy a jövő szállítóhajóját úgy kell elképzelni, hogy azt egy nagyjából ötfős - a szárazföldön tartózkodó - csapat vezérli a hajókon alkalmazotthoz hasonló műszerek segítségével. Ez az elképzelés egyébként már régi, ám a technológia csak mostanra vált olyan fejletté, hogy már belátható idősávban meg lehet valósítani a hajók távvezérlését. Ehhez azonban az emberi legénységgel közlekedő hajókon alkalmazottnál fejlettebb, nagyfelbontású radarból és fejlett éjjellátó kamerákból álló új szenzorokkal kell felszerelni.

Olcsóbb lesz a tengeri szállítás

A távvezérlés előnye, hogy ha mondjuk a hajó az Antarktisz közelében elakad, legénysége közül senkinek az élete nem kerül veszélybe. A cég a Financial Times üzleti lapnak úgy nyilatkozott, hogy az első robothajó már a jövő évtizedben munkába állhat. A hajók vezérlésének első, tisztán virtuális környezetben végzett tesztelése várhatóan már 2015-ben befejeződik - írja a Bloomberg.

Leginkább egy uszályra hasonlítForrás: Rolls-Royce

Az ember nélkül közlekedő szállítóhajók leginkább egy uszályra hasonlítanak, de már az első látványterveken is jól látszik, hogy nincs rajtuk semmilyen irányítófülke, mivel arra nincs szükség. Az emberi legénység által használt berendezések elhagyásával ráadásul a raktér hasznos területe is megnövelhető.

Tíz-húsz év múlva már nem lesz szokatlan látványForrás: Rolls-Royce

A BBC-nek nyilatkozó szakértő szerint egy szállítóhajó üzemeltetési költségeinek 44 százalékát jelenti a legénység bére és ellátása, amelyre a robothajók esetében nincs szükség. Világszerte jelenleg mintegy százezer kereskedelmi hajó közlekedik a vizeken, ám a jelenlegi jogszabályok értelmében legénység nélküli hajót nem is szabadna sehol sem vízre bocsátani.