Olyan lesz teherhajót vezetni, mint egy űrhajót

2014.03.28. 08:47

A Rolls-Royce által elképzelt kapitányi híd egy sci-fi film díszletének is beillik. Kicsit több, mint tíz év múlva valóság is lehet.

A kapitány motorokkal vezérelt, szuperkényelmes széke felismeri, hogy ki ül benne, a dizájn leginkább a Star Wars-filmek csillagrombolóira illeszkedne, a karfák mellett két botkormány, grafikus kijelzők, a legfontosabb adatok, például a követendő irányok és a sebesség azonban a híd panorámaablakaira vetítve jelenik meg. Ha a motor állapotára kíváncsi, a kapitány ablakában valós helyükre vetítve jelennek meg a hajó legfontosabb alkatrészei.

Ilyen lehet a jövő parancsnoki hídjaForrás: VTT

A hajóiparban is érdekelt vállalat fejlesztői a finn VTT műszaki kutatóközponttal közösen dolgozták ki a jövő teher- és vontatóhajóiba szánt kapitányi híd OX névre keresztelt koncepcióját. A két társaság azt képzelte el, hogy milyen vezérlőberendezéssel rendelkeznek majd a hajógyárakból 2025-ben kikerülő teherhajók, és erről látványtervet és látványos animációs is készítettek – amelyről a Wired számolt be.

Éjjel hőkamera módra vált az ablak

Vízióik szerint a jövő kapitányi hídjának hatalmas ablakai egyben képernyőként is funkcionálnak majd, és bármikor fontos információkat tudnak vetíteni a hajó irányítója elé. Ha lemegy a nap, bekapcsolódnak az éjjellátó kamerák, így a híd ablakán infravörös technológia segítségével továbbra is látható marad a táj.

A VTT szerint a kiterjesztett valóságot kínáló technológia révén a horizonton látható bármilyen objektumot virtuálisan meg lehet jelölni, így a kapitány nem fogja szem elől téveszteni, akármilyen rosszak is a látási viszonyok.

Távvezérlésű hajókat is várnak

A Rolls-Royce a másik reménységnek a távvezérlés nélkül, illetve autonóm módon közlekedni képes szállítóhajókat tartja. Ezek hídja nem magán a hajón, hanem a szárazföldön lesz, kifejlesztésüket pedig az Európai Unió is támogatja.

A kapitány ülése automatikusan a legjobb pozíciót veszi majd felForrás: VTT

Az ezt célzó projekt előírásai szerint a robothajóknak takarékosabban kell működniük hagyományos társaiknál. Az ember nélküli üzem megvalósításához a legfejlettebb, nagyfelbontású radarból és fejlett éjjellátó kamerákból álló új szenzorokkal kell felszerelni majd a hajókat. A BBC-nek nyilatkozó szakértő szerint egy szállítóhajó üzemeltetési költségeinek 44 százalékát jelenti a legénység bére és ellátása, erre a robothajók esetében nincs szükség. A jelenlegi jogszabályok alapján azonban legénység nélkül semmilyen hajót nem lehet a világ egyik részén sem vízre bocsátani.