Kipróbáltunk egy Black Hawkot

2014.04.09. 19:39

Az Origo is felülhetett az iraki és afganisztáni hadszínterekről ismert harci helikopterre, amelynek képességeit Budaörsön mutatták be. Egy Black Hawkon nem business class a komfort, de a gép így is elképesztő.

A világos árnyalatú terepruhát és speciális sisakot viselő katonák rutinos mozdulatokkal, pár perc alatt életre keltették a budaörsi repülőtér kisgépekhez szokott betonján álló katonai helikoptereket. A beszállást és a hevederek bekötését követően a fülhallgatóban hallható angol nyelvű rádiózás és az egyre erősödő vibráció jelezte, hogy hamarosan elemelkedünk a talajtól.

A két Black Hawk egy rövid függeszkedést követően libasorban indult el, hogy a tavaszi napfényben fürdő fővárost átszelő Duna felett elrepülve a levegőben is megmutassa, milyen érzés egy Black Hawk fedélzetén utazni. Az ajtólövészek ezúttal békésen szemlélték az eléjük táruló pazar látványt, Irak és Afganisztán felett azonban géppuskájuk irányzéka mögül kémlelnék a földet.

A Black Hawk Budaörsön, még a földönForrás: Temesvári Péter

Ez a gép mindenütt ott van

Az elmúlt évtizedekben nem sok olyan hadművelet volt, amiből az UH-60 Black Hawk katonai helikopterek kimaradtak volna. Speciálisan átalakított változatai csaptak le Oszama bin Laden rejtekhelyére is, de a katasztrófa sújtotta övezetekben is jó hasznát veszik ezeknek a sokoldalú forgószárnyasoknak. Helikopterflottájának megújítása kapcsán a Magyar Honvédség is érdeklődik a Sikorsky Aircraft harci helikoptere iránt, így nem véletlen, hogy a hazánkban hadgyakorlaton résztvevő egyik amerikai alakulat elhozott két gépet Budaörsre, ahol az Origo munkatársa is repülhetett a típussal.

A vietnami háborúban a helikopterek bebizonyították, hogy nélkülük elképzelhetetlen egy háború megvívása. A katonák és a hadfelszerelés frontvonalba szállítása mellett légi támogatást is adtak, de a tűzvonalban megsebesültek kimentése, és a lezuhant repülőgépekből katapultált pilóták felkutatása is a feladataik közé tartozott.

A Black Hawk pilótafülkéjeForrás: Temesvári Péter

A még napjainkban is használt legendás UH-1-esek utódjául egy némileg nagyobb, de ugyanolyan sokoldalúan használható helikoptert alkottak meg a Sikorsky gyár mérnökei. Az UH-60 Black Hawk típuscsalád az elmúlt három évtizedben bizonyította is a koncepció létjogosultságát, a több ezres legyártott mennyiség nagy része ma is repül. A legújabb verziók pedig gyártásban vannak, többek között egy lengyelországi üzemben. Polgári és katonai változatai egyaránt kivívták az üzemeltetők elismeréseit, az iraki és az afganisztáni hadszíntereken nyújtott teljesítménye pedig meggyőzte a döntéshozókat arról, hogy még évtizedekig számítsanak a Black Hawkokra.

Nem business class

A Magyar Honvédség által alkalmazott Mi-8-as és Mi-17-es helikopterekhez képest az amerikai típus geometriai méreteit tekintve némileg kisebb és jóval alacsonyabb építésű. A beszállás ennél fogva nem túl kényelmes és a beltér is meglehetősen zsúfolt. Felszálláskor erős vibrációt tapasztalt tudósítónk, a repülés során azonban ez jócskán csökkent, leginkább egy légcsavaros kisgéphez hasonlítható az utazás. A gépen minden ülőhely foglalt volt, ennek ellenére a Black Hawk nagyon mozgékonynak tűnt, demonstrálva a General Electric hajtóművek bőséges teljesítménytartalékát.

Jól látszik a képen, hogy lógnak ki az ajtón az ajtólövészekForrás: Temesvári Péter

A felszállás azért furcsa érzés, mert a repülőgéptől eltérően a helikopter nekifutás nélkül a levegőbe emelkedik. A két ajtólövész a gép nyitott ajtajain félig kilógva folyamatosan a gép körüli területet pásztázta, sisakmikrofonjaikon keresztül pedig folyamatosan kommunikáltak a két pilótával. A nyitott ajtók miatt hatalmas bent a huzat, az irányváltások egy polgári repülőgéphez képest sokkal intenzívebbek. A leszállás ehhez képest meglepően komfortos: a Black Hawk enyhe süllyedéssel közelítette meg a budaörsi repülőteret, majd egy rövid lebegést követően finoman letették a földre néhány másodperc alatt.

Taszárról már ismerős lehet

Az UH-60-asok már a volt jugoszláv tagállamok között kirobbant fegyveres konfliktusok idején is megjelentek Magyarországon, Taszáron és Kaposújlakon is állomásoztak ilyen helikopterek az amerikai hadsereg színeiben. Azóta is rendre megjelennek nálunk a Black Hawkok nem csupán a nemzetközi repülőnapok meghívottjaként, hanem főleg hadgyakorlatok alkalmával.

Jelenleg is zajlik egy több nemzetiségű földi és légi műveleteket magába foglaló gyakorlatsorozat a Balaton keleti szélétől északra, Várpalota térségében, melyhez támogatást nyújtanak az UH-60-asok. Várpalotáról érkezett szerdán Budaörsre két, még a nyolcvanas évek végén gyártott (tehát minimum 25 éves) példány egy nyilvános bemutatóra. A jellegzetes sötétzöld színű álcázófestést viselő helikopterek koruk ellenére kiváló állapotban vannak, pedig napi szinten hajtanak végre különböző feladatokat.

Nyitott ajtókkal nem túl komfortos az utazásForrás: Temesvári Péter

Ha kell, fegyverzettel ellátva támogatják a szárazföldi egységeket, szállítanak a belső térben vagy a törzs alá függesztve különféle terheket, de kutató-mentő és sebesült szállító bevetéseket is teljesítenek. Pontosan ezek azok a szerepkörök, melyekre a Magyar Honvédség is megoldást keres, ugyanis a kiöregedett katonai helikopterflotta mielőbbi megújítása nem csak nemzetbiztonsági, hanem katasztrófavédelmi kérdés is.

A sógorok is ilyen helikoptert vettek

Bár a típus legnagyobb üzemeltetője az Egyesült Államok, a többi alkalmazó ország – például a szomszédos Ausztria – is széleskörű tapasztalatokkal rendelkezik a Black Hawkokkal kapcsolatban.

Stanley J. Prusinski, Sikorsky gyár képviselője ki is emelte, hogy amennyiben hazánk az UH-60-as valamelyik modifikációjának megvásárlása mellett dönt, akkor azonnal rendelkezésére fog állni a hatékony képzési és alkatrész ellátási rendszer, melyet a beérkező visszajelzések alapján folyamatosan finomítanak, fejlesztenek. Maguk a gépek is széleskörűen – feladattól függően – variálhatók és mint plattform a jövőben az igények alapján továbbfejleszthetők. A minimum harminc éves élettartam alatt így nem kell attól tartani, hogy a gépek elektronikailag vagy fegyverzetileg elavulnak.

A Black Hawk BudaörsönForrás: Temesvári Péter

A magyar honvédség tenderét várhatóan nemsokára kiírják, ezen minden bizonnyal számos gyártó indulni fog, a legesélyesebbnek az amerikai Black Hawk mellett az európai Cougar számít, de főleg politikai megfontolásból az olasz Agusta Westland gyártmányai is elnyerhetik a 100 milliárd forintra saccolt beszerzést és a jól bevált típusokra alapozott, jelentősen modernizált orosz Mi-8-as utódtípusok sem esélytelenül szállnak ringbe.