Nézze meg, mit üzenünk a 25. képkockával!

tv tévé rejtett üzenet
Fair visitors watch at tv screens on the fair grounds of the Consumer Electronics Fair IFA (Internationale Funk Ausstellung) during the fair's opening day on 02 September 2005 in Berlin. The fair, scheduled from 02 to 09 September 2005 will attract some 1190 exhibitors from 40 countries from allover the world. AFP PHOTO DDP/SEBASTIAN WILLNOW GERMANY OUT Eine Mitarbeiterin der IFA laeuft am Freitag (02.09.05) in Berlin in den Messehallen unter dem Funkturm an einer Reihe Plasmabildschirmen vorbei. Seit dem Morgen sind die Hallen fuer das Publikum geoeffnet. Foto: Johannes Eisele/ddp
Vágólapra másolva!
Lehet-e manipulálni az agyat rejtett tévéüzenettel? Az idegtudós szerint igen. Próbálja ki most három filmrészleten!
Vágólapra másolva!

Az MTI is beszámolt az ukrán biztonsági szolgálat, az SZBU által felfedezett jelenségről, amely szerint több orosz tévécsatorna is rejtett, a néző tudatalattijára ható üzeneteket helyez el Ukrajnával kapcsolatos híreiben.

Eszerint a tudósításokban megjelenő, cirill betűs üzenetek azért nem tűnnek fel a nézőknek, mert csak minden huszonötödik képkockán villantják fel őket - számolt be az SZBU saját vizsgálatainak eredményeiről. A tévéadások Európában a szolgáltatás jellegétől függően másodpercenként 50 darab képet jelenítenek meg, tehát egy beágyazott üzenet csak a másodperc töredékéig látható a képernyőn. Az egyik ukrán csatorna híradójában be is mutatták a leleplezett üzeneteket.

Kíváncsiak voltunk, miként működik ez a gyakorlatban, ezért olyan videókat készítettünk, amelyek rejtett üzeneteket tartalmaznak. Kiderült, hogy nem lehet csupán az automatikára bízni a feliratok elhelyezését, mert ez esetben a feliratok jól kivehetően villannak fel. Ha viszont kellően trükközünk a feliratok helyével és időzítésével, szinte észrevehetetlenek maradnak az üzenetek. Próbaképpen három videót készítettünk, ezek egyike pozitív, a másik negatív üzeneteket tartalmaz, a harmadik pedig semmit. Az alábbi videókat persze nem ebben a sorrendben ágyaztuk be a cikkbe, így kipróbálhatja, hogyan hatnak önre a titkos üzenetek, ha hatnak valahogy egyáltalán.

Ha érdekli a megfejtés, a cikk következő oldalán egy lassított felvételen megnézheti, hol voltak a rejtett szövegek.

Ez az első, A jelű videónk. Tapasztalt bármi szokatlant, amikor megnézte?

Nem ettől vettek több popcornt

Sokan ismerhetik egy amerikai reklámszakember, James Vicary 1957-ben végzett kísérletét, amelynek során egy mozifilm kockái közé olyan, a másodperc töredékéig felvillanó - szubliminálisnak, vagyis tudatosan nem érzékelhető, de az emberi érzékszervek által felfogható ingereknek nevezett - üzeneteket helyezett el, amelyekben pattogatott kukorica, illetve kóla vásárlására sarkallta a nézőket. Kísérletéhez két csoportnak vetített le rövidfilmeket, ám csak az egyik alatt voltak elhelyezve a másodperc töredékére megjelenő rejtett üzenetek. Vicary eredményei szerint a tudatalattinak szánt üzenetek hatására 58 százalékkal több kólát és 18 százalékkal több pattogatott kukoricát adtak el a vetítés után a manipulált csoportnak. Később azonban kiderült, hogy a szakértő soha többé nem volt képes reprodukálni ezeket az eredményeket.

Ez a típusú manipulációs módszer a Harcosok klubja című film egyes jeleneteiből is ismerős lehet, ahol a Brad Pitt által alakított szereplő alakja jelenik meg egy-egy villanásnyira a képernyőn. Az 1973-as, Az ördögűző című film készítői is hasonló módszerekkel operáltak, ám a film készítői szerint ezek nem valódi szubliminális információk, mivel rövid időre szabad szemmel is érzékelhetők a jelenetek során (ahogy a Harcosok klubja esetében is), inkább csak művészi eszközökkel utánozzák a technika működését.

Ön szerint milyen üzenetet rejt a második videónk, a B?

Tényleg működhetnek a rejtett üzenetek

Az emberek tudatalattiját befolyásoló technika létezése nem legenda - mondta az Origónak dr. Haller József magatartás- és neurobiológus. A Magyar Tudományos Akadémia Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézetének szakértője szerint a szubliminális ingerek bizonyos mértékig képesek befolyásolni az embereket, ezért az ilyen típusú reklámozás vagy befolyásolás a legtöbb országban tiltott.

Ez derül ki a szubliminális ingerek hatásaival foglalkozó mintegy ötven tudományos cikkből is. Ez viszonylag kevés vizsgálat, de a tanulmányok többsége az utóbbi években készült, ami azt jelzi, hogy a közelmúltban fellendült az érdeklődés a rejtett befolyásolás iránt - mondja Haller.

A legjobb eredménnyel kecsegtető módszer

A szakértő szerint ha az oroszok valóban használják a rejtett filmkocka technikáját, azzal a legrégibb, a jelenlegi eredmények szerint nagy valószínűséggel működő eljárásra esett a választásuk. Az üzenetek pedig pontosan olyan szociopszichológiai környezetben (az ukrán eseményekkel kapcsolatos hírek alatt) jelennek meg, amelyben célszemélyek fokozottan érzékenyek annak tartalmára.

C jelű, harmadik felvételünk. Mit üzent önnek?

Az oroszok nem lehetnek biztosak a rejtett üzenetek hatásában, de könnyen lehetséges, hogy azoknál az embereknél, akik a feltételezett üzenők ellenségeinek tekinthetők, a szubliminális információ félelmet kelt, míg más üzenetek az oroszbarát nézőkre buzdítólag hathatnak - magyarázza Haller.

Még nem tudni, pontosan hogyan hat

Az eddigi kutatások többségében a kísérletek találtak bizonyítékot a tudatosan nem érzékelhető beavatkozásokra, de ezek eredményei szerint a módszer csak korlátozott manipulációra nyújt lehetőséget. Például a szubliminális információkkal csak akkor lehet valakit kóla fogyasztására ösztönözni, ha eleve szomjas. Ilyen esetben a módszerrel el lehetett érni, hogy egy kísérleti alany valamilyen más üdítő helyett a kólát válassza. Ha viszont nem szomjas, hiába bombázzák a tudatalattiját üzenetekkel, nem fog felállni kóláért.

Egy amerikai kísérlet készítői a túlsúlyban szenvedők fogyókúráinak hatékonyságát kísérelték meg szubliminális ingerekkel, testedzéssel kapcsolatos üzenetekkel javítani - olvasható az Obesity című szaklapban. A képkockák közé olyan ábrákat rejtettek, amelyek szöveget és ahhoz illő ábrákat tartalmaztak: az egyiken sétálásra, egy másikon kondizásra vagy gördeszkázásra buzdították a nézőt rejtett módon. A szubliminális ingerek azonban nem az elvárt (testmozgásra sarkalló) hatást érték el, sőt több mozgás helyett a nézők több ételt fogyasztottak el, mert ezzel hozták összefüggésbe a fizikai tevékenységek fárasztóságát.

Haller szerint a jelenleg elérhető kutatási eredményekből még nem derül ki az, hogy milyen jellegű tudatalatti üzenetek érkeztethetők sikeresen célba. Egyelőre nem lehet pontosan felmérni, hogy a szubliminális manipulációs technikák milyen hatást váltanak ki a nézőből, és a rejtett ingereknek milyen erősségűnek kell lenniük a befolyásolás eléréséhez, ez további évek munkáját igényli.

Ha érdekli a videók rejtett üzeneteinek megfejtése, lapozzon a következő oldalra!