Az MTI is beszámolt az ukrán biztonsági szolgálat, az SZBU által felfedezett jelenségről, amely szerint több orosz tévécsatorna is rejtett, a néző tudatalattijára ható üzeneteket helyez el Ukrajnával kapcsolatos híreiben.
Eszerint a tudósításokban megjelenő, cirill betűs üzenetek azért nem tűnnek fel a nézőknek, mert csak minden huszonötödik képkockán villantják fel őket - számolt be az SZBU saját vizsgálatainak eredményeiről. A tévéadások Európában a szolgáltatás jellegétől függően másodpercenként 50 darab képet jelenítenek meg, tehát egy beágyazott üzenet csak a másodperc töredékéig látható a képernyőn. Az egyik ukrán csatorna híradójában be is mutatták a leleplezett üzeneteket.
Kíváncsiak voltunk, miként működik ez a gyakorlatban, ezért olyan videókat készítettünk, amelyek rejtett üzeneteket tartalmaznak. Kiderült, hogy nem lehet csupán az automatikára bízni a feliratok elhelyezését, mert ez esetben a feliratok jól kivehetően villannak fel. Ha viszont kellően trükközünk a feliratok helyével és időzítésével, szinte észrevehetetlenek maradnak az üzenetek. Próbaképpen három videót készítettünk, ezek egyike pozitív, a másik negatív üzeneteket tartalmaz, a harmadik pedig semmit. Az alábbi videókat persze nem ebben a sorrendben ágyaztuk be a cikkbe, így kipróbálhatja, hogyan hatnak önre a titkos üzenetek, ha hatnak valahogy egyáltalán.
Ha érdekli a megfejtés, a cikk következő oldalán egy lassított felvételen megnézheti, hol voltak a rejtett szövegek.
Ez az első, A jelű videónk. Tapasztalt bármi szokatlant, amikor megnézte?
Sokan ismerhetik egy amerikai reklámszakember, James Vicary 1957-ben végzett kísérletét, amelynek során egy mozifilm kockái közé olyan, a másodperc töredékéig felvillanó - szubliminálisnak, vagyis tudatosan nem érzékelhető, de az emberi érzékszervek által felfogható ingereknek nevezett - üzeneteket helyezett el, amelyekben pattogatott kukorica, illetve kóla vásárlására sarkallta a nézőket. Kísérletéhez két csoportnak vetített le rövidfilmeket, ám csak az egyik alatt voltak elhelyezve a másodperc töredékére megjelenő rejtett üzenetek. Vicary eredményei szerint a tudatalattinak szánt üzenetek hatására 58 százalékkal több kólát és 18 százalékkal több pattogatott kukoricát adtak el a vetítés után a manipulált csoportnak. Később azonban kiderült, hogy a szakértő soha többé nem volt képes reprodukálni ezeket az eredményeket.
Ez a típusú manipulációs módszer a Harcosok klubja című film egyes jeleneteiből is ismerős lehet, ahol a Brad Pitt által alakított szereplő alakja jelenik meg egy-egy villanásnyira a képernyőn. Az 1973-as, Az ördögűző című film készítői is hasonló módszerekkel operáltak, ám a film készítői szerint ezek nem valódi szubliminális információk, mivel rövid időre szabad szemmel is érzékelhetők a jelenetek során (ahogy a Harcosok klubja esetében is), inkább csak művészi eszközökkel utánozzák a technika működését.
Ön szerint milyen üzenetet rejt a második videónk, a B?
Az emberek tudatalattiját befolyásoló technika létezése nem legenda - mondta az Origónak dr. Haller József magatartás- és neurobiológus. A Magyar Tudományos Akadémia Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézetének szakértője szerint a szubliminális ingerek bizonyos mértékig képesek befolyásolni az embereket, ezért az ilyen típusú reklámozás vagy befolyásolás a legtöbb országban tiltott.
Ez derül ki a szubliminális ingerek hatásaival foglalkozó mintegy ötven tudományos cikkből is. Ez viszonylag kevés vizsgálat, de a tanulmányok többsége az utóbbi években készült, ami azt jelzi, hogy a közelmúltban fellendült az érdeklődés a rejtett befolyásolás iránt - mondja Haller.
A szakértő szerint ha az oroszok valóban használják a rejtett filmkocka technikáját, azzal a legrégibb, a jelenlegi eredmények szerint nagy valószínűséggel működő eljárásra esett a választásuk. Az üzenetek pedig pontosan olyan szociopszichológiai környezetben (az ukrán eseményekkel kapcsolatos hírek alatt) jelennek meg, amelyben célszemélyek fokozottan érzékenyek annak tartalmára.
C jelű, harmadik felvételünk. Mit üzent önnek?
Az oroszok nem lehetnek biztosak a rejtett üzenetek hatásában, de könnyen lehetséges, hogy azoknál az embereknél, akik a feltételezett üzenők ellenségeinek tekinthetők, a szubliminális információ félelmet kelt, míg más üzenetek az oroszbarát nézőkre buzdítólag hathatnak - magyarázza Haller.
Az eddigi kutatások többségében a kísérletek találtak bizonyítékot a tudatosan nem érzékelhető beavatkozásokra, de ezek eredményei szerint a módszer csak korlátozott manipulációra nyújt lehetőséget. Például a szubliminális információkkal csak akkor lehet valakit kóla fogyasztására ösztönözni, ha eleve szomjas. Ilyen esetben a módszerrel el lehetett érni, hogy egy kísérleti alany valamilyen más üdítő helyett a kólát válassza. Ha viszont nem szomjas, hiába bombázzák a tudatalattiját üzenetekkel, nem fog felállni kóláért.
Egy amerikai kísérlet készítői a túlsúlyban szenvedők fogyókúráinak hatékonyságát kísérelték meg szubliminális ingerekkel, testedzéssel kapcsolatos üzenetekkel javítani - olvasható az Obesity című szaklapban. A képkockák közé olyan ábrákat rejtettek, amelyek szöveget és ahhoz illő ábrákat tartalmaztak: az egyiken sétálásra, egy másikon kondizásra vagy gördeszkázásra buzdították a nézőt rejtett módon. A szubliminális ingerek azonban nem az elvárt (testmozgásra sarkalló) hatást érték el, sőt több mozgás helyett a nézők több ételt fogyasztottak el, mert ezzel hozták összefüggésbe a fizikai tevékenységek fárasztóságát.
Haller szerint a jelenleg elérhető kutatási eredményekből még nem derül ki az, hogy milyen jellegű tudatalatti üzenetek érkeztethetők sikeresen célba. Egyelőre nem lehet pontosan felmérni, hogy a szubliminális manipulációs technikák milyen hatást váltanak ki a nézőből, és a rejtett ingereknek milyen erősségűnek kell lenniük a befolyásolás eléréséhez, ez további évek munkáját igényli.
Ha érdekli a videók rejtett üzeneteinek megfejtése, lapozzon a következő oldalra!