A Watch Dogsban nemcsak lövöldözni lehet, hackerként idegenek titkaiban turkálhatunk. Vajon PC-n, Xboxon vagy PlayStationön a legjobb a GTA trónjaira pályázó szuperjáték?
A legtöbb ember lelke mélyén ott bujkál a kisördög: milyen jó lenne szétnézni egy ismerős Facebookjában, vagy az SMS-ei közt, hogy kiderítsük, milyen ember is valójában. A Watch Dogs című játékban mindez lehetséges: a játékos által irányított főszereplő okostelefonjával bármit fel tud törni a jövő Chicagójában. A történet szerint az egész várost egy gigantikus rendszer irányítja, arcfelismerés segítségével erről az utcákon bandukolva folyamatosan szkennelhetjük a járókelőket.
Némelyiküknek belehallgathatunk a hívásaiba, vagy elolvashatjuk, miket írogat a chaten: az egyikről kiderül, hogy harcias vegán, a másik képregényrajongó, egy harmadik ellen távoltartási végzést kért a volt barátnője. Egy rövid séta alatt volt kommandóssal, halálos beteggel, de hiteltörlesztéseivel küszködő egyszerű állampolgárral is összefutottunk. Hatórányi játék után sem jött szembe kétszer ugyanaz az ember.

A jövő akcióhőse a hacker
Persze látványos akciójelenetek nélkül a Watch Dogs nem vehetné fel a versenyt a 265 millió dolláros költségvetésével a világ legdrágább játékaként számon tartott, és ugyancsak szabadon bejárható városban játszódó GTA V gengszterszimulátorral. Ahogy az a játék, a Watch Dogs is 18-as karikát kapott, így ebben is rengeteget kell lövöldözni, és a stílusból adódóan az autós üldözésekből sincs hiány. A GTA-hoz hasonlóan a Watch Dogs is kiemelt büdzséből készült (iparági becslések szerint 68 millió dollárból fejlesztették ki), és a játék eladásaiból rengeteg pénzt vár a játék kiadója, nem véletlen, hogy még a magyar tévécsatornákon is futnak a játék reklámjai.
Szerencsére a hackelés lehetősége visz némi új színt a játékba: a minket üldözőket - vagy az általunk üldözött autóst - remekül meg lehet szívatni azzal, hogy egy keresztezés előtt zöldre váltjuk a lámpákat minden irányban, tömegkarambolt idézve elő. Mivel a város tele van kamerákkal, ezeket feltörve rejtett zugokba is beleshetünk, a távvezérléssel fölszerelt transzformátorházakkal és gázcsonkok machinálásával pedig felrobbanthatjuk a mit sem sejtő ellenfeleket.

Játszanánk, ha hagynák
Mivel a Watch Dogs az egyik első, kifejezetten ütősnek szánt játék a konzolok új generációjára, ötfős, megszállott és kocajátékosokat is magában foglaló tesztcsapatunk három verzióban is kipróbálta a játékot: egy 32 colos okostévére kapcsoltunk egy elég jó ár-érték arányú gamer PC-t, egy Xbox One-t és egy PlayStation 4-et. A játék a régebbi Xbox 360 és Playstation 3 és Wii U gépekre is megjelent, de ezeket a verziókat nem próbáltuk ki, mivel egyértelmű volt, hogy csúnyább lesz rajtuk a játék a modernebb gépeknél.
Némi fennakadást okozott, hogy a Steam online játékboltban elővételben megvett windowsos kiadást délután hattól éjjel fél tizenkettőig nem sikerült elindítanunk, mert a Ubisoft internetes aktiválórendszere túl volt terhelve. Ezt követően már nem volt hasonló gond, mert offline módban, néhány extra szolgáltatás kizárásával is lehet játszani a játékkal. A konzolos kiadások esetén online aktiválásra nem volt szükség, ezért a Blu-rayen megkapott játékokat azonnal használni tudtuk. Mint kiderült, konzolokra a magyar játékosoknak lemezen érdemes megvenniük a programot, mert csak az tartalmaz magyar feliratot, míg a PC-s kiadásból a letölthető változat is.
Eddig jó, de melyik a legszebb?
A tavaly megjelent PlayStation 4 és Xbox One konzolok csaknem azonos hardveres felszereltséggel bírnak, ráadásul tavaly tavasszal épített asztali gépünk felszereltségét is ezek tudásához lőttük be. Ehhez képes meglepően eltérő volt a látványvilág a három platformon.
A három gép ugyanahhoz a tévéhez volt kapcsolva, és folyamatosan váltogatva játszottuk végig rajtuk az első missziókat (a PC-s játék a működésképtelensége miatt csak a konzolosok után került sorra). Próbáink során kiderült, hogy a PS4-es verzió nyilvánvalóan szebb, sokkal élethűbb rajta az egyébként teljesen azonos virtuális táj. A legelső, épületen belül játszódó pályán nem volt érzékelhető túl nagy differencia, a nyílt terepen azonban igen. A PS4-en a játék élethűbbnek tűnt az Xbox One-os változatnál a szebb fény-, és árnyékeffektusoknak köszönhetően.

Az xboxos kiadás egy kicsivel kisebb felbontást használ (de egyik konzolos sem fut valós full-HD minőségben), de nem is ennek köszönhető a nagy különbség. Inkább annak, hogy a PS4-en a fák lombjai és a fűcsomók is mozognak, ahogy fújja őket a szél, míg az Xboxon csak néhány fűcsomó dülöngél, és a fák mozgása is kevésbé életszerű. Pedig összességében az ilyen apróságok teszik élethűvé a játékot, amit joggal várnak el azok, akik 130-150 ezer forintért megveszik az új játékgépeket. Azért is furcsa, hogy a két konzolon nem azonos a látvány, mert tavalyi tesztünk során - más játékokban - épp az Xbox One rukkolt elő szebb látvánnyal, bár egy jobb PC-t az sem volt képes felülmúlni.
Ez most next gen, vagy nem?
A jó áron elérhető Intel Core i7 processzort (2600k), 8 gigabájt memóriát és egy AMD Radeon 7870-es videokártyát tartalmazó PC-nk SSD meghajtójáról sokkal gyorsabban betöltődött a játék a konzolok winchestereinél. (Egy ilyen felszereltségű PC nagyjából kétszázezer forintba került egy évvel ezelőtt.) A játék alapbeállításként középszintű grafikai beállításokat ajánlott nagyfelbontású textúrákkal: a látvány míg így is kicsivel szebb volt még a PS4-es kiadásnál is.
Tizennégy perc játék a Watch Dogsból
Nem mindenben jobb a PC: bár itt a menüben szabadon állíthatók a különböző grafikai funkciók, nem tudtuk úgy beállítani a játékot, hogy időnként ne veszítsen egy kicsit a folyamatosságából. Hasonló megtorpanásokkal egyik konzolos verzióval sem találkoztunk. Valószínűleg egy rakás javítás és illesztőprogram megjelenése után a windowsos verziót is kikupálják néhány hónap alatt, ahogy ez bevett gyakorlat.
A Watch Dogs kétségkívül egy jól sikerült, rendkívül szórakoztató játék, a feltöréssel fegyverként használható városi berendezések sokat dobnak a játékmeneten a GTA egyszerű lövöldözéseihez képest. Ám többórányi száguldozás után sem találtuk igazi következő generációs programnak. A végleges játék grafikailag sokkal sivárabb lett, mint ahogy azt az elmúlt két évben publikált előzetes videók, vagy az általunk illusztrációként használt képek sugallják. Ezek a képek erősen túloznak, csak olyan erős PC-n lehet reprodukálni őket, amit egy átlagos otthonban még az sem használ, aki szeret videojátékozni.
Nem tartja igazi "nextgen", vagyis következő generációs játéknak a Watch Dogsot a Konnektor című videojátékos podcast egyik szerkesztője, Antalóczy György (Dewla) sem, aki maga is PS4 konzolt használ, és az Origóval együtt tesztelte az új játékot. Ő egyébként a szebb látvány mellett az olyan játékmechanikai újításokat hiányolta a programból, amelyek alapvetően változtatnának a jól bevált, de emiatt már talán unalmassá váló megoldásokon.
Nincs kétségünk afelől, hogy a játék jól fog fogyni, hiszen a tavaly ősszel megjelent új konzolokra még alig lehet játékokat venni, ezek tulajdonosai biztosan megveszik majd a programot. Akármilyen platformra veszik meg, a GTA-hoz hasonló játékokat kedvelők nem fognak csalódni a Watch Dogsban, ám az első, valóban következő generációs játék érkezésére, úgy tűnik, tovább kell még várnunk.