Egyelőre csak találgatni lehet, hogy mi az Apple célja a menő fejhallgatókat gyártó Beats Electronics felvásárlásával. Valószínű, hogy átalánydíjas zeneszolgáltatást indít a cég.

Óriási összegnek tűnik a fejhallgatókat és hangszórókat gyártó Beats Electronics, illetve a hozzá kapcsolódó, előfizetéses online zeneszolgáltatást nyújtó Beats Music cégekért kifizetett hárommilliárd dollár. A vásárló az Apple, a vételárból 2,6 milliárd dollár a készpénz, és csak 400 millió dollárt fedez a cég a saját értékpapírjaiból. 

Nem csak a cég, a márka is számít

Hasonló akciókról idén már többször is beszámoltunk. Januárban 3,2 milliárd dollárért vásárolta fel a Google az okostermosztátokat és egyéb otthonvezérlő termékeket fejlesztő Nestet. A Facebook március végén kétmilliárd dollárt adott az Oculus Rift virtuális sisak fejlesztőjéért, a WhatsApp mobil üzenőszolgáltatásért pedig 16 milliárdot. Ehhez az összeghez képest szinte eltörpül az a 650 millió dollár, amennyiért a Google birtokába került a DeepMind nevű, mesterséges intelligenciák fejlesztésével foglalkozó cég. Egy felvásárlás esetén a cég értékét nem csak a termékei, hanem a márkanevének ismertsége is meghatározza, és ebben a Beats nagyon erős.

Sok Apple-kereskedésben eddig is árulták a Beats termékeitForrás: AFP/Andrew Burton

 

A fejhallgatók Apple-je

A világszerte ismert amerikai rapper, Dr. Dre és Jimmy Iovine zenei producer 2006-ban kezdte lefektetni a Beats Electronics alapjait. Első termékük - egy prémium kategóriás fejhallgató - azonban csak két évvel később került az amerikai boltokba. A Beats by Dr. Dre Studio márkanevű terméket 80 ezer forintnak megfelelő összegért árulták az Apple és a Best Buy áruházlánc amerikai üzleteiben.

A Beats fej- és fülhallgatót a kezdetektől 2013-ig az amerikai Monster Inc. vállalat gyártotta, amely kezdetben audio- és videokábelekkel foglalkozott, mostanra azonban már saját fejhallgatókat és hangszórókat is gyárt. 2012-ben ugyanis a Beats önállósította magát, és több száz alkalmazottal saját fejlesztésbe és gyártásba kezdett. A márkanév egyébként a mostani felvásárlás után is függetlenként marad meg.

Eddy Cue és Tim Cook, az Apple vezetői Dr. Dre-vel és Jimmy Iovine-nel pózoltak a felvásárlás bejelentésekor

A Beats rendkívül hatékony marketingstratégiát alkalmazott termékeinek népszerűsítéséhez: a füleseket videoklipekben szerepeltették, és különböző hírességek nevével fémjelzett, egyedi modelleket dobtak piacra belőlük. Az sem mellékes, hogy a többi drága audiotermék konzervatív megjelenésével ellentétben a Beats fülhallgatóit látványos formatervvel, színes változatokban is piacra dobták, divatcikké téve őket. Ezzel egyébként nem ők voltak az elsők: tizenhárom évvel ezelőtt az Apple az iPod lejátszókhoz készült fülhallgatóit hasonló megfontolásból dobta piacra a szokásos fekete helyett fehér színben. Az Apple saját fülesei azonban csak szépek, hangminőségük átlagos (de annyira nem is drágák, mint a Beats termékei).

Prémium termék nem audiofileknek

Az Origónak a Fejhallgató Pláza nevű kereskedésben a Beats termékeit úgy írták le, hogy azok a szokásosnál erőteljesebb basszushangzást kínálnak - ez a mai hiphop és elektronikus popzenék hallgatásához ideális, dzsessz vagy komolyzenéhez viszont nem igazán. Nem véletlen, hogy a termék leginkább a fiatal vásárlók körében népszerű, bár magas ára miatt inkább csak az amerikai és nyugat-európai tinik hallgatják ilyen fülesen a zenéiket, hiszen ezt látják kedvenc sorozataikban és sztárjaiknál is.

 

Korábban senki sem mert prémium fejhallgatót árulni rózsaszínbenForrás: Beats

Egy másik - névtelenséget kérő - elektronikai kereskedésnél azt mondták az Origónak, hogy a Beats fejhallgatóit eleve általános célú zenehallgatásra tervezik: valóban jó minőségű alkatrészekből vannak összerakva, ám mivel az európai piacon jóval drágábbak, mint a tengerentúlon, sokan inkább más márkák professzionális fejhallgatóit részesítik előnyben: egy Beats áráért ugyanis már audiofil igényeknek is megfelelő terméket is lehet venni.

Eltérő tapasztalatokról számolt be az iStyle Apple-kereskedések vezetője, Horváth András: a cég évek óta árusít Beats termékeket. Saját tapasztalataik szerint az Apple termékeire vágyók körében épp a felvásárolt gyártó fejhallgatói és hangszórói a népszerűbbek. Ez valószínűleg annak köszönhető, hogy sokan eleve a divatos külső miatt vesznek MacBookot vagy iPadet, és egy ilyen készüléket hasonlóan stílusos kiegészítőkkel akarnak használni.

De miért kell ez az Apple-nek?

Hivatalos tájékoztatás híján egyelőre csak találgatni lehet, hogy az Apple-nek mi a célja a Beats felvásárlásával, hiszen a cég újjáélesztésében kulcsszerepet játszó termék, az iPod eladásai rohamosan csökkennek: prémium zenelejátszó helyett az emberek már okostelefont, táblagépet vesznek. A Wall Street Journal szerint az Apple azt sem tervezi, hogy az iPodokhoz vagy egyéb termékeihez Beats fülhallgatókat csomagoljon, hiszen ehhez a termékek túl drágák. 

Dizájnos Beats fejhallgatók egy kiállításonForrás: AFP/Robyn Beck

Ám nem szabad elfelejteni, hogy egészen tavalyig a tajvani HTC mobilgyártó cég birtokolta a Beats részvényeinek zömét, így egyes telefonjaiba beépítette a hangszórók hangzását jól észlelhetően javító Beats Audio technológiát, néhány prémium telefonhoz pedig Beats fülhallgatókat mellékeltek. A HTC végül megvált a részvényeitől, és ezzel párhuzamosan a két gyártó együttműködésének is vége szakadt.

A Beats Audióval szállítja Envy nevű, otthonokba szánt prémium laptopjait a HP is, a céggel korábban kötött megállapodás értelmében a jövő évig jogosult is marad erre. Az egyre vékonyabbá váló táblagépek, telefonok és laptopok esetében a minél jobb hangzás egyre fontosabb, így a Beats megoldásait az Apple is hasznosítani tudja - a jövőben valószínűleg kizárólagos felhasználóként.

Olcsóbb zenéket kell kínálnia az Apple-nek

Ennél jóval fontosabb lehet a havi vagy éves előfizetési díjért használható Beats Music szolgáltatás az Apple számára, amely eddig nem látott üzleti lehetőséget az átalánydíjas szolgáltatásokban (a cég iTunes Radio szolgáltatása ugyan ezekhez hasonló, de eléggé korlátozott zenei katalógussal bír).

Az albumonként vagy dalonként megvehető zenéket kínáló iTunesnál olcsóbban kínál zenékat a Spotify vagy a Google Zene szolgáltatás, így egy hasonló megoldással az Apple-nek is elő kell rukkolnia. Az iTunes-t azonban továbbra sem fogja bezárni a cég, ezt Eddy Cue, a vállalat online szolgáltatásaiért felelős vezetője már a felvásárlás bejelentésekor hangsúlyozta. De az értékesítési statisztikákból jól látszik, hogy a felhasználók közül egyre többen részesítik előnyben az átalánydíjas szolgáltatásokat, a letölthető formátumban megvett dalok és albumok száma pedig folyamatosan csökken. Tim Cook, az Apple vezetője a Beats Musicot tartja az első igazán vonzó internetes zeneszolgáltatásnak, szerinte az előbb említett riválisok nem találták el az ilyen szolgáltatások lényegét. 

Néhány hete egyébként kiszivárgott, hogy az egyelőre csak az amerikai piacra koncentráló Beats Music nagyjából 110 ezer fizető felhasználóval bír, de az Apple frissebb adatai szerint a szolgáltatást már 250 ezren használják, míg a Spotify néhány napja jelentette be, hogy tízmillióan fizetnek prémium szolgáltatásaiért. Az Apple repertoárjából a Netflixhez hasonló, átalánydíjas filmszolgáltatás is hiányzik, hiába árul már régóta saját médialejátszót a vállalat, ennek továbbfejlesztéséhez pedig ugyancsak jól jöhetnek a Beats tapasztalatai. A korábban kiszivárgott információk szerint az Beats Music üzemeltetői sokkal kisebb összegű (átszámítva 0,03 forintnyi) jogdíjat fizetnek az előadóknak a lejátszások után például a Spotifynál, amely 1,33 forintot utal át a lejátszások után dalonként.