Szegedi fiatalok győztek a Microsoft világversenyén

A TEP csapat tagjai átveszik a második díjat az Imagine Cup színpadán
Vágólapra másolva!
A szegedi fejlesztők tamagocsival ötvöztek egy futásmérő appot, ezüstérmet és befektethető milliókat kaptak érte.
Vágólapra másolva!

A Tep nevű szegedi csapat a Seattle-ben minden évben megrendezésre kerülő Microsoft Imagine Cup nevű, fiatal fejlesztők számára indított versenyének döntőjébe jutott be, ahol pénteken a második helyet szerezte meg az innovációs kategóriában a harmincnégy globális döntőbe jutó csapat közül, egy új-zélandi csapat mögött.

A verseny második helyezettjének díja tízezer dollár, vagyis 2,3 millió forint. Emellett a magyarok egy orosz csapattal együtt elnyerték a húszezer eurós, tehát nagyjából 6,3 millió forintnak megfelelő, AppCampus különdíjat is. A nyereményeket saját projektjük továbbfejlesztésére használhatják fel.

A TEP csapat tagjai átveszik a második díjat az Imagine Cup színpadán Forrás: Microsoft

A tamagocsi találkozása a fitnesszel

Mi a magyarok díjnyertes alkalmazása? Az, hogy a fitneszappok képességeit - futás, testmozgás monitorozása okostelefonnal - ötvözték a jól ismert tamagocsival. A Tep nevű alkalmazás a sportolást virtuális pontokkal jutalmazza, amit az edzés után a játékos egy viccesen animált virtuális kisállat gondozására tudja fordítani.

Az öt fős magyar csapat tagjaiként Boros Ákos az app üzleti hátterét, Babarczi Katica és Szaboó Gábor a grafikai elemeket és a kezelőfelületet, Jandzsó Zsolt és Budincsevity Norbert pedig a programozási feladatokat végezte a fejlesztésben. Ők a Microsoft Seattle-i központjában Satya Nadellának, a Microsoft januárban kinevezett, új vezetőjének is bemutathatták applikációjukat. Nadella mellett a zsűri tagja volt még a Reddít közösségi linkmegosztó oldal alapítója, Erik Martin, és Hadi Partovi, a Code.org című, programozást népszerűsítő szájt alapítója is. Nadella a kategóriák első helyezetteinek adta át a díjakat, a második helyezettként befutó magyar csapatnak Steven Guggenheimer, a Microsoft fejlesztési vezetője adta át a díjakat.

Gamifikálják a sportot

A magyar tamagocsi-fitnesz apphoz hasonló alkalmazások eddig is voltak már. Például a Garmin fitneszpántjának vásárlói ismerőseikkel abban versenyezhetnek, hogy ki tett meg nagyobb távot egy napon, héten vagy hónapban. A hasonló appok közül pedig szinte mindegyik a profi vagy megszállott sportolókat célozta, míg a tepesek az átlagembereket akarják meghódítani.

A díjnyertes Tep applikáció Forrás: Gettep.com


Ennél azonban jóval tovább megy a magyar fejlesztésű app, hiszen a virtuális állatka nevelése - a fejlesztők szerint - nagyobb ösztönzést ad a sportolásra. Ha ugyanis a telefon érzékeli, hogy nem mozgunk, nem ad pontot, így pedig a nevelendő állatkának sem lesz miből ennie.

Kipróbáltuk, az első indítás után nem sokkal zsiráfunk jelzi, hogy éhes: bár ekkor még rendelkezésre állnak az állat megetetéséhez szükséges pontok, ezek elég hamar elfogynak, ilyenkor pedig nincs más hátra, muszáj mozogni. Ez a jelenlegi változatban sétát, futást vagy biciklizést jelent, az első tíz kilométer megtételét az app extra pontokkal jutalmazza. Bár az appban az animált zsiráf fontos szerephez jut, mutatja a megtett út hosszát, az elégetett kalóriamennyiség becsült összegét, illetve az aktuális átlagsebességet is. Ezeket az adatokat az alkalmazás archiválja is.

A mozgást nem lehet pénzzel helyettesíteni

Boros Ákos, a Tep egyik kiötlője az Origónak elmondta, hogy jelenleg még dolgoznak a Windows Phone-ra kiadott - ilyen készülékre béta verzióban ingyen letölthető - appjuk véglegesítésén, de még az idén el szeretnének készülni az androidos, jövőre pedig az iOS-es kiadással is.

Miből akarnak megélni a fejlesztők? Boros szerint az appon belül elérhető virtuális extrák, például újabb állatkák, tárgyak értékesítéséből, ám hangsúlyozta, hogy a mozgással megszerezhető játékpontokat sosem lehet majd vásárlással kiváltani, hiszen ezzel az app elveszítené a lényegét.

A Tep csapat tagjai Seattle-ben Forrás: Microsoft



Az app Windows Phone-os kiadása már most képes kezelni az ismertebb fitneszszenzorokat, ezek segítségével pedig a futás, gyaloglás vagy biciklizés mellett egyéb sporttevékenységekkel is lehet pontokat generálni a virtuális állat élelmezéséhez.

Ezek az ötletek nyertek Seattle-ben

A magyarokat megelőző új-zélandiak egy olyan alkalmazással nyertek az innovációs kategóriában, amely megmutatja, hogy az ismerősök egy megbeszélt találkozó helyszínétől milyen messze vannak, és megbecsüli, hogy várhatóan mennyit kell várni rájuk. Használója bőr-, és hajszínéhez, valamint a ruházathoz passzoló körömlakkot képes kikeverni a harmadik helyre bejutó bahreini csapat applikációja. A kiválasztott színt az app egy géppel ki is tudja keverni.

A World Citizenship kategóriában a verseny fődíját is elhozó ausztrál csapat applikációja egy okostelefonnal készült egyszerű szelfiből képes jó eséllyel megállapítani, hogy valaki szenved-e vérszegénységben. A második helyet egy stroke-ból felépülő betegeket segítő tajvani app szerezte meg, az írek bronzérmes programja pedig épületek kerekes székkel való megközelíthetőségéről tartalmas önkéntesek által fenntartott adatbázist.

Orosz győzelem született a játékok kategriában, ők egy olyan ugrálós játékot készítettek, amely egy áram nélküli világban játszódik, és az energiával való takarékosságra bíztatja a játékost. A dél-koreaiak egy meseszerű gyerekjátékkal, az egyiptomiak pedig egy logikai puzzle-lel jutottak be a második és harmadik helyre.