Ilyen autós játékot még sosem látott

2014.08.12. 07:33


Farönköket szállítani egy ZIL-lel: lehet ebből videojátékot gyártani? Igen, elég addiktív, és veszik is, mint a cukrot.

Teljességgel hiányoznak a szupersportautók belőle, nem lehet senkit sem üldözni benne: a legtöbbször már annak is örül az ember, ha kettesből végre hármasba kapcsolhat fel az UAZ-ban. Ez a legújabb sikerjáték, a Spintires című terepjáró-szimulátor.

Sártenger még sosem volt ennyire élethű

Az erdőben óriási nagy sár van, néhol hatalmas belvíz fogadja a játékost, akinek az a feladata, hogy valamelyik óriási monstrummal - a járművek zöme valamilyen böszme nagy szovjet teherautó - célba juttassa vagy a teherautóját, vagy egy nagy és nehéz szállítmányt.

Azt hiszi, egy gombnyomással kint teremhet ekkora sártengerből?Forrás: Origo

Sárdagasztás még sosem volt ilyen élethű videojátékban. A belvizes területek tócsáiba hajtva habot verve hullámzik a víz, a teherautók kerekei mély nyomot hagynak a puha talajban, ha pedig kipörgetjük a kereket, fröcsköl szerteszét a sár. Ebben a játékban nem kell hegyoldalba vagy patakmederbe hajtani ahhoz, hogy biztosan elakadjunk, sokszor egy teljesen ártalmatlannak kinéző kanyarban sikerül úgy beékelődni a sártenger mélyedéseibe, hogy nem tudunk szabadulni. Ilyenkor az újrakezdés mellett egy másik járművet hívhatunk segítségül - feltéve, hogy van ilyen a közelben. Ezzel aztán kivontathatjuk a bajba került teherautót, bár sokszor ehelyett az történik, hogy több autóval is elakadunk ugyanott.

A sikeres továbbhaladáshoz a legtöbbször az is elegendő, ha zárjuk a differenciálművet vagy aktiváljuk az összkerékhajtást, ekkor viszont a fogyasztás is megemelkedik, pedig az üzemanyag mennyisége is korlátozott. Ráadásul gyakran egy hatalmas rakomány rönköt, vagy egyéb szállítmányt is kell vontatni, a jármű pedig könnyen sérül, kapkodni tehát egyetlen másodpercig sem lehet, minden lépésünket alaposan meg kell gondolni.




Vezetni még sosem volt ilyen nehéz

Nem ritkák az olyan helyzetek, amikor nyerges vontatónkkal, vagy egy fával jól megrakott teherautóval szinte az üvegig a sárba süllyedünk, vagy a rengetegből kifordulva egy szűk fahídon kell áthajtani mind a tizenhat kerékkel. Nem nehéz hibázni, ilyen esetben könnyen az út menti susnyásba borulhatunk rakományostul. Bár később, jobb járműveket és extra felszereléseket kibontva már csörlő is segíti a továbbjutást, elég egyetlen apró hiba, és mindennek vége.

A jó öreg UAZ sem maradt ki, pedig a játékban nem túl jók a terepjáró képességeiForrás: Origo

Mivel a játék évtizedekkel korábban játszódik, a GPS-t és más extrákat nélkülöznünk kell, csak egy forgatható virtuális papírtérkép áll rendelkezésre, a játék elején azon is sok az üres folt, ezeket nehezen megközelíthető helyek felkeresésével lehet feloldani. Hasonló módon lehet új járműveket, benzinkutakat vagy garázsokat is felfedezni az erdőben.

De hogyan csinálják a valóságban?

Míg a játékban az öreg szovjet gépek egy-egy gázfröccsre jókora fekete füstöt okádnak a fák közé, magyar erdőbe ilyen környezetszennyező járműveket már be sem engednének - tudtuk meg a Mecsekerdő Zrt.-től. Bár ez az erdőtársaság már nem használ Lada Nivákat vagy UAZ-okat - ezek helyett Mazda és Toyota terepjárókkal közlekednek az erdészek: ezek nem csak kevésbé szennyeznek, a fogyasztásuk is kedvezőbb. Kitiltva egyébként az orosz terepjárók sincsenek, de csak akkor lehet behajtani velük az erdőbe, ha megfelelő a műszaki állapotuk.

Állóképen kevésbé jön át, de nagyon szép a víz és a sár fizikájaForrás: Origo


A teherszállítást például MAN gyártmányú négy-, és hatkerékhajtású teherautókkal oldják meg a Mecsekben.  A jelenleg hatályos erdőtörvény értelmében egyébként a magyar erdőkben csak a kijelölt utakon szabad járművel közlekedni, azokról nem szabad letérni, quaddal vagy motorkerékpárral pedig be sem szabad hajtani egyáltalán. De miként lehet közlekedni óriási sárban a valóságban? Sehogy: ha hosszan tartó esőzés miatt hatalmas lesz a sár, minimális szintre csökkentik az erdészek a járműforgalmat, mert az károsítaná a talajt. Az ilyen időszakra tervezett munkákat el szokták halasztani, a problémás területeket pedig gyalog közelítik meg terepjáró vagy teherautó helyett - tudtuk meg a baranyai erdőgazdálkodástól.

Új autók is jönnek

A fejlesztők honlapjáról kiderül, hogy a szimulátor fejlesztése még nem fejeződött be. Teljes egészében hiányzik például az autók belső tere (az autók külső nézetből vezethetők), ennek lefejlesztése azonban valószínűleg még elég sokat várat magára. Ennél hamarabb el fog készülni - és letölthető lesz - a játék saját pályaszerkesztője, és idővel különböző USB-s kormányokat is támogatni fog. (Tesztelőnk egy PC-s Xbox-vezérlővel próbálta a játékot.)

A magyar utakról ismert ZIL-t is vezethetjükForrás: Origo

Tervezik újabb vezethető járművek elérhetővé tételét is a készítők, de a fórumukból már most elérhetők különböző, fanatikus játékosok által szerkesztett járművek is a KRAZ-tól a Tatráig. Ezeket a letölthető járműveket egyelőre elég komplikált telepíteni, mert fájljaikat a játék különböző mappáiba kell bemásolni. Már most is elérhető négyfős multiplayer mód is, bár ahhoz elég nagy fanatikusnak kell lenni, hogy valaki erre vetemedjen, hiszen ebben a módban is kettes fokozatban kell csúszkálni a sárban.

Ízig-vérig orosz, mégis brit

Ennek ellenére az idei nyár egyik sikerjátéka a Spintires, egy olyan játék, amelyben öreg szovjet teherautókkal - és egy UAZ-zal - lehet csapatni az orosz tajgán. Bár a program tökéletesen átadja egy nyolcvanas-kilencvenes évekbeli szovjet erdőgazdálkodás mindennapjainak hangulatát, valójában nem orosz, hanem brit fejlesztés: az Oovee nevű fejlesztőcsapat munkája, amelynek tagjai a neten mintegy 24 millió forintot kalapoztak össze az elkészítéséhez, és tavaly díjat is nyertek a játék optimalizálásáért.

A pályák bármely részén így járhatunkForrás: Origo



A hazai boltokban hatezer forintért, a Steamen nagyjából 7800 forintnak megfelelő euróért megvehető játék egy átlagos - windowsos - PC-n is jól futott, bár az AMD Radeon kártyákon néha grafikai hibák jelentek meg, de ezeket hamarosan orvosolni fogja a gyártó a készülő új Catalyst illesztőprogramjában. A program forgalmazója szerint a magyarok imádják az összes fajta szimulátort a darukezelőtől kezdve a vasútig, így nem meglepő módon az öreg teherautós játék is elég jól fogy a hazai boltokban.

A Spintires demóját a program honlapjáról is le lehet tölteni, így vásárlás előtt mindenki eldöntheti, bejön-e neki az extrém nehézségű terepjárás - bár a végleges változat már egy fejlettebb optimalizált állapotot tükröz a játékból.