Kiderült, mit tanulnak az Apple szupertitkos egyetemén

2014.08.11. 13:31

Steve Jobs Walt Disneyhez és Henry Fordhoz hasonlóan nem csak az Apple alapító-vezérigazgatója volt, magát a céget jelentette. Halála óta a cég filozófiája gyakorlatilag szinte semmit nem változott. Jobs szellemiségét, elveit próbálják átadni az Apple egyetemén is.

Az Apple alkalmazottainak kiképzőprogramjáról, az úgynevezett “Apple egyetemről” közölt bennfentes információkat a The New York Times. Az új munkatársakat arra biztatják, válasszanak a még Steve Jobs egykori Apple-vezér és Joel Podolny HR-vezető által létrehozott számtalan kurzus körül. A tanoncokat képzettségük és a vállalatnál betöltött pozíció alapján osztják be a belsős órákra.

A 2008-ban alapított képzésprogram elsődleges célja, hogy az új alkalmazottak is megismerkedjenek a cég szellemiségével, történetével, kultúrájával. Az oktatók között a Yale, a Harvard, a Stanford, az MIT és más neves egyetemek professzorai szerepelnek.

Az egyszerűség jegyében alkotják meg a készülékek kinézetétForrás: AFP/Glenn Chapman

Mit is lehet megtanulni a speciális képzéseken?

  • A cég történetében mérföldkőnek számító döntésekről és a hátterükről. Mint amikor Steve Jobs úgy döntött, mégis elérhetővé teszi az iTunes zenelejátszót a Windows felületén is, rendkívül népszerűvé téve a programot és az iPod MP3-lejátszót.
  • Az újonnan felvásárolt cégek alapító-vezérigazgatóinak is kínálnak képzést arról, hogyan tudják forrásaikat és tehetségüket kamatoztatni az Apple berkein belül. Kimondottan a zenehallgatási élményt élvezetessé tevő, vezeték nélküli fejhallgatókat kínáló Beats stúdiónak is kínálnak kurzusokat, így az alapító Dr. Dre és Jimmy Iovine producerek is részt vehetnek rajta. Sem az Apple, sem a Beats nem kommentálta az állítást.
Pablo Picasso Bika sorozata (1945)Forrás: Pablo Picasso, Artists Rights Society (ARS), New York

       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • A Pixar-öregdiák Randy Nelson az Apple kommunikációjáról, a termékek és szolgáltatások bemutatásáról tart órát. Szemléltetésképp Picasso 11 kőnyomatból álló Bika sorozatát használta fel: az első képen még részletgazdag módon ábrázolta az állatot, míg a végső kockán már csak pár vonalból álló alak látszódik, mégis felismerhető, hogy egy bikáról van szó. “Fokozatosan kell megközelíteni, körbejárni a témakört, míg végül egyszerű, tömör formában átadod az üzenet lényegét, az Apple márkához és a végzett munkához hűen” – írta a név nélkül nyilatkozó alkalmazott.
  • A “Mi teszi az Apple-t Apple-lé” című órán azt oktatja Nelson, milyen elvárásokat támasztanak az alkalmazások és termékek kinézetével kapcsolatban. A precizitás, de egyszerűség jegyében megfogalmazott designirányelveket az Apple és a Google TV-távirányítójával szemléltetik. Míg utóbbin 68 gomb található, a “tervezők beletettek mindent, amit akartak”, addig az Apple készülékén csupán 3 gomb szerepel, csak annyi, amennyire feltétlenül szükség van.
  • A “Legjobb dolgok” órán Joshua Cohen stanfordi professzor azt magyarázza el, hogyan tudnak az Apple-alkalmazottak felhasználóbarát kezelőfelületeket létrehozni. Példaként a New York-i Central Parkot hozta fel, melyet egy sziklás mocsárból váloztattak mindenki számára élveztes zöld övezetté. A cél, hogy Jobs filozófiájához hűen az emberek közelinek, természetesnek érezzék az őket körülvevő számítástechnikát.
  • “Még a WC-papír is szép, igényes a mosdóban” – írta egy Apple-munkatárs.