A digitális forradalom megállíthatatlan, Magyarország most fog szembenézni a dilemmával.

Egyre több országban vezetik be az iskolában a táblagépeket, hogy azon tanuljanak a gyerekek. Vannak pozítiv, és vannak negatív példák is külföldön, ezekből azonban csak okulhatunk. Kérdés, Magyarország hogyan határoz majd a kérdésben, ha odakerül: lemaradunk vagy csatlakozunk a reformhoz?

A 16 éves Dominique a los angelesi Westchester középiskola diákja, ahol egy éve pár hétig iPadeken tanultak a fiatalok. A helyi oktatási vezetés ugyanis tavaly szeptemberben úgy döntött, hogy 47 iskola több mint 30 ezer diákját látja el tabletekkel a tanulást elősegítendő. Az 50 millió dolláros, átszámítva több mint 12 milliárd forintos projekt keretében látták el kütyükkel a nebulókat, a tanárok leghevesebb ellenkezése ellenére.

Mintha cukorkát adnánk a gyereknek

A mai fiatalokat táblagépekkel ellátni olyan, mintha cukorkaautomatát adnánk egy gyereknek, vagy még rosszabb: egy játékkonzolt, s már el is veszítettük a kontrollt és a figyelmet, írta a Business Week riportere. Los Angeles 678 dollárt költött el minden egyes tablet után: ez tartalmazza az iPad árát, a Pearson oktatási csoport által szolgáltatott szofvert és a gép zárolását, hogy a gyerekek ne tudjanak felügyelet nélkül szörfölni bárhol a neten.

Azonban a diákoknak mindössze pár napig tartott a beállított, a közösségi, illetve egyes internetes oldalakat letiltó szűrőket feltörni és megkerülni: sorra jelentek meg a Facebook-bejegyések, üzenetek és a Pandoráról streamelt zenék a gyerekek profiljánál.

Brit diákok már iPadeken tanulnakForrás: AFP/Fred Dufour

Maga az oktatás változik az új eszközökkel

A Westchester és két másik los angelesi iskola, melynek diákjai sikeresen feltörték az iPad védelmét, pár hét után úgy határozott, bevonja a táblagépeket, s a régi könyveken folytatják az oktatást. Az iskolák vezetősége úgy vélte, túl hirtelen és túl gyorsan álltak át a digitalizált oktatásra, melyre a rendszer még nem készült fel.

A Westchesterben tanuló 16 éves Josh szerint a gimnázium rossz döntést hozott, amikor visszaküldte az iPadeket. "Engedniük kéne, hogy használjuk a Facebookot, a Twittert, a Google-t és más közösségi oldalak nyújtotta szolgáltatásokat. A tanárok azt szeretnék, ha az iPadek is olyanok lennének, mint a régi jó könyveink". Az amerikai fiú épp a lényeget emelte ki, a digitalizálálssal az oktatás maga is változik, s ehhez nem csak a diákoknak, de a tanároknak, sőt a szülőknek is alkalmazkodniuk kell.

Nem elég csillogó tabletre váltani a gyerekek tankönyveit, a váltást komoly előkészítői munka kell megelőzze. A hálózat, az infrastruktúra kiépítése, a tanárok felkészítése es átképzése elengedhetetlen, hogy amikor ténylegesen a gyerek elé kerül a táblagép, továbbra is a tanár irányítson és tanítson, ne az eszköz.

Üzleti lehetőséget is rejt a reform magában

A tabletek iskolákban történő használata ellen leginkább tiltakozók úgy gondolják, a hirtelen megindult változást a Nyugaton - az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában, Hollandiában, a skandináv országokban, illetve Kínában - az elektronikai vállalatok gerjesztik.

Az Apple több mint 200 millió iPadet adott el annak négy évvel ezelőtti megjelenése óta, ebből több mint tízmilliót oktatási célokra értékesítettek. Ez nem egy nagy összeg, tekintve, hogy a kaliforniai cég körülbelül 78 millió táblagépet értékesít évente. Nem is elhanyagolandó ugyanakkor.

A francia nebulók kihasználják az internet adta lehetőségeket az óránForrás: AFP/Damien Meyer



A Pipar Jeffrey minnepolisi befektetési vállalat becslései szerint az Apple 436 millió dollárt, vagyis mintegy 106 milliárd forintot keresett az oktatási célra vásárolt iPadek értékesítésével. S ha belegondolunk abba, micsoda üzletet jelent az  Egyesült Államokban élő 50 millió diák, illetve az Európában és Ázsiában még tablet nélkül tanulók ellátása, máris látszik, hogy az Applenek ugyanúgy érdekében áll az oktatási reform folytatása.

Nem drágább a könyveknél és tanszereknél

A 13 éves Jenni szülei átszámítva mintegy 120 ezer forintot fizettek ki, amikor a finn kislány iskolájában átálltak a táblagépekre. Nem olcsó, azonban tekintve, hogy a magyar szülők mennyit költenek a szeptemberi tanévkezdésnél tankönyvekre, füzetekre, tanszerekre, máris nem tűnik olyan soknak. Nem is beszélve arról, hogy ezt az összeget egyszer kell kifizetni, hacsak a gyerek nem rongálja meg a készüléket.

Finnországban ugyanis speciális szerződést iratnak alá a gyerekekkel, melynek során használati jogot kapnak a tablethez, cserébe az ő felelősségük, hogy az eszköz fel legyen töltve, behozzák az iskolába, s általánosságban működőképes legyen. A tanárok azt vallják, így a gyerek sokkal inkább magáének érzi az eszközt, s ezáltal jobban is vigyáz rá.

Begörnyed a gyerek a monitor elé

A tablet pedig mindössze fél-egy kilogrammot nyom szemben az 5-10 kilogrammot is kitevő könyvekkel és füzetekkel ellentétben. Bár egészségügyi szakértők úgy gondolják, a táblagépek használata árt a gyerekek egészségének, mivel a számítógép használatából eredő problémák alakulhatnak ki - köztük az asszimmetrikus testtartás és kézmozdulatok kiváltotta kéz-, csukló-, felkar-, nyak- és háfájás.

Ugyanakkor az izomzat teherbírását megközelítő, vagy azt meghaladó súly cipelése, így egy jól megpakolt iskolatáska hordozása hosszú távon hátfájáshoz, rossz tartáshoz, gerincferdüléshez és más gerincbántalmakhoz vezethet. Mindkét probléma: a számítógép használatából, illetve a könyvek cipeléséből eredő panaszok némi odafigyeléssel, és testmozgással kivédhetőek, állítják szakemberek.

A tanároknak is át kell állni

Hollandia a skandináv országok után a másik sikeres példa az iskolákban való tabletek bevezetésére. Olyan speciális iPad-iskolákat hoztak létre tavaly ősszel, ahol 4-12 év közötti diákokat oktatnak. Minden gyereknek saját tablete van, erre tölti le a tananyagot, ezen keresztül kapja a házifeladatokat, ahogy a különböző forrásaikat negoszthatják diáktársaikkal, megvitathatják a probléma megoldását. A tanárok a tableten keresztül üzenhetnek a szülőknek is, akik gyermekük eredményeit, a megoldott házifeladatokat is könnyedén tudják ellenőrizni. Azok a szülők, akik nem tudták megvenni az eszközt, támogatásban részesültek.

IPaddel tanuló holland diákokForrás: AFP/Lex Van Lieshout



A digitális forradalom keretében Nagy-Britanniában már több mint félezer iskolában álltak át a táblagépekre. A tanárok az vallják, hogy az új eszközökkel a tanulás sokkal személyreszabhatóvá, izgalmassá, és interaktívvá tehető, ha jó kezekben van az irányítás. "A tanároknak időre van szükségük, hogy megismerkedjenek és megtanulják a technológia nyújtotta lehetőségeket, módszereket. Hogy megértsék, az iPad nem csupán internetet és szövegírót kínál, de rengeteg más lehetőséget rejt magában" - mondta Simon Armitage, a Stephen Perse alapítványi iskola tanára, ahol két éve vezették be a tableteket.

Épp ezért a tanároknak egy évvel korábban lehetőséget biztosítottak, hogy kezdjenek el megismerkedni az új eszközzel, tanulmányozzák, dolgozzák ki új tanítási módszereiket. Egyre több fejlesztő készít kimondottan a gyereknek szóló alkalmazásokat, ahogy az elektronikai vállalatok is sorra vezetnek be szolgáltatásaiknál gyerekbarát funkciókat, sőt kimondottan gyerekeknek szánt fiókot is létrehozhatunk. Nem elzárni kell tőle a fiatalokat, hanem a tanulás előnyére fordítani használatukat.

Mi van ha kirabolják a gyereket?

Magyarország mégcsak most fog szembenézni a digitális oktatás bevezétésnek dillemájával. Sok szülő attól tart, egy ilyen eszköz túl értékes, hogy a gyerek kezébe adják, nem beszélve arról, hogy mi történik, ha az utcán megtámadják a lurkót a nála lévő tablet miatt. A mobil-, és okostelefonok megjelenésével az ilyen típusú rablások és bűncselekmények száma is megugrott.

Nagy-Britanniában a diákoknak felvilágosítást tartottak róla, mire figyeljenek a táblagép használata közben, illetve hogy reagáljanak, ha egy tolvaj az eszközt követeli tölűk. Külön kiemelték, inkább adják át az eszközt saját biztonságuk érdekében, az iskola majd pótolja azt.

Az e-könyv jelenthet kompromisszumos megoldást

A másik fő indokot az aggodalomra a fegyelem kérdése szolgálja. A legtöbb magyarországi tanár úgy gondolja, a tabletek használata csak olyan iskolákban lehet működőképes, ahol kőkemény fegyelem van, ez a feltétel pedig szerintük Magyarországon az esetek 99 százalékában nem teljesül.

Forrás: AFP/Frederick Florin



A tanárok amiatt is aggódnak, hogy számos készséget, köztük az íráskészséget is rontaná, ha digitális eszközökön gépelve nőne fel és tanulna a gyerek. Ez esetre jelenthet kompromisszumos megoldást az e-könyv-olvasók bevezetése, amely a rengeteg súlyos könyvet kiváltaná, de a gyereknek továbbra is ceruzával , tollal, ecsetel kéne írnia, rajzolnia, festenie. Ráadásul nem is jelentenek nagy anyagi terhet, hiszen 20-30 ezer forintért már jó eszközt tud válslrolni a szülő, amely évekig megállja a helyét, s családon belül akár több gyerek is tudja használni.

Ideje felkészülni a változásra

A digitális forradalom azonban megállíthatatlan, ha egyszer megérkeznek az iskolákba is a táblagépek, az biztosan nem lesz egyszerű, hacsak az infrastruktúra kiépítésére, a sávszélesség biztosítására gondolunk, vagy arra, vajon milyen hatást fog gyakorolni a gyerekek teljesítményére az új eszköz. A kezdetekben, a nyugati példákon okulva, körülbelül egy évig fog fennakadásokat okozni: amíg hat az újdonság ereje, az izgalom, majd szépen minden visszakerül a maga helyére.