Átrepültünk az Erzsébet híd alatt

Pilots Repülőgép Szimulátor Center Pilots Repülőgép Szimulátor Center Pilots Repülőgép Szimulátor Center Budapest
Pilots Repülőgép Szimulátor Center Budapest
Vágólapra másolva!
Sőt, a Boeing 737-essel még Budaörsön is sikerült landolni. Kipróbáltuk a legújabb budapesti repülőgépszimulátort, amelynek még az oldalablakai is virtuálisak.
Vágólapra másolva!

Mit csinálhatnak a pilóták a fülkében egy sok órányi út alatt? Az biztos, hogy felszállás előtt és közben is rengeteg teendőjük van, de megdöbbentően sok dolgot rá lehet bízni a robotpilótára is. Ezt a legújabb budapesti repülőgépszimulátor egyik első próbakörein tudhattam meg: itt egy Airbus A320-as és egy Boeing 737-es élethűen kialakított fedélzetén vittek el egy-egy virtuális repülésre.

Néhány percen át Budapest felett repkedtünk, a pálya elég kidolgozott: gyorsan elhúztunk Parlament, és Halászbástya mellett, végül pedig gond nélkül átrepültünk az Erzsébet híd alatt - a valóságban ezért már rég vadászgépek követnének. A nagy utasszállítóval még Budaörsön is sikerült landolnunk, bár azt hamar megtudom, hogy egy utasokkal és csomagokkal terhelt 737-essel felszállni ugyaninnen már biztosan nem sikerülne.

Varga Lajos, a szimulátorközpont munkatársa épp átrepül a virtuális Erzsébet híd alatt Forrás:Polyak Attila

A szimulátoron a gyakorlatban is látható a robotpilóta működése: megmutatják, hogyan kell beprogramozni az automatikát, hogyan lehet irányba állítani a repülőgépet néhány tekerővel. Végül az ILS, a műszeres leszállító rendszer beállítása után a gépem egy tökéletes landolást hajt végre Ferihegyen. Pedig én állítottam be, nem is egy pilóta.

A futár egy fél repülőgépet is leszállít

A Boráros tér közelében nyíló új repülőgép-szimulátoros központ, a Pilots.hu alapítói is online rendelték meg a szimulátor alapjait: az oldalfalak, az ülések, a tárolók, de még az oxigénmaszkok is egy kiszuperált, ázsiai utasszállítókból származnak.

A Parlament előtt szállunk a Boeing 737-essel Forrás: Polyak Attila

Az építőktől megtudtuk, hogy az interneten bárki megrendelheti egy már kiszuperált repülőgép teljes belső berendezését, de akár a géptest bármely részét is postázzák. Futárszolgálattal akár egészen az ajtóig kiszállítanak egy fél repülőgépet, csak a lépcsőn való cipekedéshez kell ismerősöket segítségül hívni.

Az alkatrészek némi tisztítás után új életet kaptak, a valódi helyett már a virtuális légifolyósókon, de továbbra is hús-vér embereket szolgálva.

Minden egy eredeti repülőgépből van, az ablakokba monitorokat szereltek Forrás:Polyak Attila

Saját fejlesztéssel csak két lakás ára egy repülőszimulátor

Egy komplett utasszállító repülőgép eredetivel megegyező kezelőszervekkel felszerelt szimulátora kiépítéssel együtt legalább százmillió forintba kerül. Nem véletlen, hogy is igyekeztek minél több dolgot maguk megépíteni. A Pilots.hu vezetője, Cseh János szerint erre nem csak a költségek csökkentése, hanem az élethűbb, üzembiztosabb kivitel érdekében volt szükség. Bár elég sok kezelőszervet készen, USB-s, vagy hálózatról vezérelhető kivitelben is meg lehet venni, sokszor ezeket is át kell alakítani, hogy jól működjenek.

A budapesti központban egy Boeing 737-800 NG és egy Airbus A320 pilótafülkéit építették ki maximális élethűséggel: néhány rádiós berendezést leszámítva minden egyes kapcsoló és kar ugyanúgy működik, mint az eredeti repülőgépen. Az irodahelyiségbe épített szimulátorok darabja nagyjából harmincmillió forintba került.

Az Airbus 320-as szimulátor belsejében Forrás:Polyak Attila

Már az ablakon is ki lehet nézni

A valósághoz képest annyi a változás, hogy a szimulátoron a pilóta mögött az ajtó és a konyha helyett rögtön utasülések sorakoznak. Még az oldalablakon is ki lehet nézni, ezek külsejére ugyanis monitorokat szereltek, amelyek a szimulátor virtuális környezetét mutatják az utasoknak, tehát jobbra és balra is ki lehet nézni a gépek fedélzetéről. A tájat három, a pilótafülke felett elhelyezett projektor vetíti körbe egy gipszkartonból épült falra, ami nagyjából egy-két méterre van a géptesttől, így a távolság illúzióját teremti meg.

Mind az Airbus, mint a Boeing szimulátorát összesen négy számítógép szolgálja ki: az egyik gép a projektorok által vetített képet állítja elő, a másik az oldalablakokon megjelenő tájért felelős, a többi PC a műszerek vezérléséért felelős és egyéb feladatokat lát el.

Így néznek ki az ablakok kívülről Forrás:Polyak Attila

Van jobb a Flight Simulatornál

A két szimulátor közül csak a Boeing 737-esen fut a világ legismertebb repülőszimulátora, a Flight Simulator X. Ez azonban már egy nyolcéves program, nem képes maradéktalanul kihasználni a mai fejlett videokártyák és sokmagos processzorok nyújtotta jelentős számítási kapacitást.

Nem véletlen, hogy az Airbus A320-ason egy fejlettebb program, a Lockheed Martin repülőgépgyártó által fejlesztett Prepar3D szimulátor fut. Laikusként is feltűnő, hogy mennyivel szebb a látvány a Prepar3D-n: a Pilots.hu-sok azt tervezik, hogy hamarosan a Boeinget is átállítják az új szoftverre.

Három projektor vetíti ki a panorámaképet Forrás: Polyak Attila

Fél a repüléstől? A szimulátor segíthet

Szerencsére mindkét szimulátor képes kezelni ugyanazokat a pályákat, így például Budapest is elég jó részletességgel jelenik meg. A szimulátor építői minél több város részletes pályáját igyekeznek beszerezni - ezek nem olcsók -, így például New York és Hongkong felett is élethű körülmények között lehet repülni.

Cseh János szerint az új szimulátorokat terápiás célokra is felhasználják aerofóbia, tehát a repüléstől való félelem kezelésére. Egy ilyen terápia során a valósághoz közelítő virtuális környezetben beszélget a pszichiáter a páciensével, hogy segítse legyőzni félelmeit. Mivel a pilótafülke mellett utasteret is építettek - és a Boeing vészkijárata is kivehető a helyéről -, akár vészhelyzeteket is lehet gyakorolni a szimulátorban.

A gázkar és a robotpilóta programozásához szükséges modul Forrás: Polyak Attila


Várhatóan néhány hónapon belül egy Cessna 172-es kisrepülő virtuális változata is kipróbálható lesz az Ipar utcai központban, ez teljesen saját fejlesztésű lesz, speciális, a valódi erőhatásokat szimuláló vezérléssel, egy valódi Cessna géptestére építve.

Egy múzeumlátogatásnál lényegesen többe kerül a szimulátorok használata: egy órányi használatukért csúcsidőben (hétköznap 16 óra után és hétvégén) 18 ezer forintot, csúcsidőn kívül 15 ezer forintot kérnek el. A központ működtetői célzott programokat alakítottak ki, amelyeken specifikus ismereteket szerezhet meg a látogató: az egyiken például az utasszállító repülőgépek berendezéseit lehet megismerni, egy másik alkalommal pedig a robotpilóta kezelését lehet elsajátítani.

Minden alkatrész az eredeti helyén van Forrás:Polyak Attila