A Miutcánk.hu alapítói nem tartanak attól, hogy az iWiW-hez hasonlóan a külföldi szájtok megölik az oldalt, mert csak a közvetlen szomszédokat akarják egy közösségbe gyúrni. A magyar portálon a kölcsönfúróért cserébe akár angolleckéket is kaphatunk.

Ahogy a megosztáson alapuló gazdaság, és az erre építő közösségi oldalak még gyerepcipőben járnak Magyarországon, idén kezdtek csak el gomba módra megszaporodni. Elsősorban a fővárosban és az egyetemvárosokban terjednek, a fiatalok veszik birtokba őket lelkesen. Az idősebb generációt nehezebb meggyőzni róla, hogy bizhatnak benne, ha kölcsönadják a fúrót a harmadikon élő szomszédnak, azt vissza is kapják, és nem lesz baja.

A Miutcánk.hu ezért nem csak egy olyan oldal szeretne lenni, ahol termékeket adhatunk vagy kérhetünk kölcsön, vagy például matektanítást hirdethetünk meg - hanem közösséget szeretne építeni. A cél, hogy az eddig ismeretlen szomszédok megismerjék egymást, közös programokat szervezzenek, segítsék, támogassák egymást, akkor is, ha nem a szükség hozza.

A Miutcánk.hu csapata sokat fejlődött, 3 hónap alatt tíz főre bővültekFotó: Polyák Attila - Origo

Még szunnyadnak a szomszédaink

A Miutcánk.hu indulásának első három hónapja alatt elérte a 25 ezer regisztrált felhasználó számot, ezeknek azonban mintegy negyede csupán az aktív. A legtöbben felnéznek, regisztrálnak, majd interakció és értesítések hiányában alig látogatnak vissza, ha egyáltalán még megnézik, mi is történik az oldalon. Van egy-két lelkes tag ugyanakkor, az egyik angyalföldi felhasználó például már egy hónapja vár egy kalapácsra, hátha akad valakinek.

A legaktívabb terület természetesen Budapest, azon belül is a belváros: a VI., VII. és IX. kerületek, majd jönnek a nagyvárosok: Pécs, Szeged, Miskolc, Szolnok vagy Debrecen, ahol már beindult a közösségi oldal - Veszprémben épp a múlt héten aktiválódott.

Nemsokára felismerhetjük a szomszédokat

A Miutcánk értesítési felülete csak nemrég indult el, és még a felhasználói profilképek is tesztelés alatt állnak, ám az alapítók azt ígérik, hogy hamarosan arcról is felismerhetjük majd szomszédainkat. Ezzel egyrészt személyesebbé válik majd a portál, másrészt a fejlesztők azt remélik, így sikerül aktivizálni a sok szunnyadó tagot.

Ezt segíti majd a belső levelezés is, amely a tervek szerint pár héten belül elindulhat, ahogy a profiloldalak bővítése is. Nem csak személyes információkkal dobhatjuk majd fel a leírást, hanem olyan aloldalakkal, mint könyvek vagy filmek, ahol látható lesz, milyen könyv van például a birtokunkban, s így egyszerűsödik a cserélgetés is.

A fejlesztpknek köszönhetően folyamatosan javul és bővül a szájtFotó: Polyák Attila - Origo

Ötszáz főre optimalizálják a körzeteket

Ugyanakkor a jelenlegi 800 méteres bontás - ez a táv az, ami gyalog negyedóra alatt megtehető - sok helyütt hátráltatja a kezdést. Míg Budapesten a népsűrűség magas, és még sok is ez a felbontás, hogy gyorsan összejöjjön a legalább 30 felhasználó, addig egy kis városban vagy faluban már szétfarigcsálja a lakókat: ezeken a településeken nem tud elindulni az oldal.

Épp ezért egy automatizált rendszeren is dolgoznak a fejlesztők, amely népsűrűség alapján megállapítja majd, mekkora területre kell bontani a különböző községeket, hogy mindenhol egy optimális létszám alkossa a közösséget. "Azokat az embereket akarjuk összekötni, azokat a szívességeket és kapcsolatokat kiépíteni, amiket helyben meg lehet oldani" - mondja Horváth Gáspár, a Miutcánk.hu termékfelelőse.

A szomszédok összekötése a cél, magyarázza Horváth GáspárFotó: Polyák Attila - Origo

Erre az egyik legjobb példa, hogy kinek hány ismerőse van a Facebookon. Az átlagfelhasználónak körülbelül ötszáz: ez az a létszám, amely még kezelhető, megismerhető, több emberrel már nehéz kapcsolatot tartani és együttműködni.

A középtávú tervek közt szerepel az is, hogy ne csak egyetlen címet, az aktuális tartózkodási helyet lehessen megadni az oldalon, hanem kollégiumot, iskolát vagy munkahelyet is bejelölhetünk majd a keresgéléshez.

Nemet mondanak a reklámokra

A közösségi oldalak rákfenéje a bevétel megoldása, hogy hogyan lesz az ötletből működő üzleti modell. A Miutcánk.hu elsődleges célja most a folyamatos növekedés, a pályázatokon kívül az angyalbefektetőknek köszönhetik bevételeiket (így vált Balogh Ottó is befektetőből mára a Miutcánk.hu csapat tagjává), ahogy különböző civil szervezetekkel is együttműködnek.

"Legfőbb bevételünk jelenleg az emberek lelkesedése."

Egy ilyen folyamatban lévő megállapodás keretében indulhat az oldalon a Tanulás fülecske. A projekt lényege, hogy ahol kevésbé jól működik az oktatás, ott kommunikációs kampányokat indítanak. Ennek keretében hívják fel a figyelmet a közösségi oldalra is, ahol a tematikus fül alatt lehetőség nyílik közös tanulás, korrepetálás, vagy például iskolafelújítás megszervezésére.

Jelenleg a Demolában folyik a munkaFotó: Polyák Attila - Origo

Ezt a cikket már kibírja a rendszer

"Az alapötlet tavaly jött. Egyrészt a nagyszüleimtől sok mindent kértem kölcsön, és elgondolkodtam rajta, mi lenne, ha nem ismerném a szomszédaimat, akkor honnan szerezném be, ami kell. Másrészt a nagy dunai árvíznél én is kinn segédkeztem, toboroztam, arra gondoltam, miért csak baj esetén fogunk össze, annyi mindenre lehetne használni a kreatív közösségi energiákat" - mondja Szabó Dávid, a Miutcánk.hu egyik alapítója.

Hogy is alakult ki a közösségi oldal?
2013. október A Miutcánk.hu ötletét tavaly, az első Hackathon üzleti versenyen mutatták be.
2013. december A Lenovo Motivátor Nagydíját elnyerte a kezdeményezés.
2014. május Elindítottak a fogadóoldalt (landing page) tavaszal, amelyen csak regisztrálni lehetett még, és amely akkor 3 ezer érdeklődőt vonzott be.
2014. július Beindult a Miutcánk.hu csendes üzemmódban (silent launch).
2014. augusztus Hivatalosan megnyílt a Miutcánk.hu magyar közösségi oldal.
2014. november A csapat létszám tízre, a felhasználók száma pedig 25 ezer főre nőtt, elkezdődik a tagok aktivizálása.

Az augusztusi indulást már nagy médiaérdeklődés övezte, nem is bírta a terhelést a rendszert, pár napra leálltak a szerverek, már az elején nagy buktatón kellett túllépnie a közösségi oldalnak. "Akkor döbbentem rá, hogy a skálázhatóság mennyire fontos. Korábban nem volt ilyen nagy rendszerekkel tapasztalatom, így akkor vált világossá a hiba. Azóta ezen változtattunk: a múlt heti tévémegjelenést követően ezer embert tudtunk beregisztrálni mindössze tíz perc alatt. Ugyan még érezhetően voltak lassulások, még van hova fejlődni, de már jóval többet bír a rendszer" - mondta a Miutcánk.hu fejlesztője, Bakó Zsolt.

Jelenleg egy új technológiára épülő rendszer megépítésén fáradoznak, amely már elbír tíz-húszmillió felhasználót is, és alkalmas egy akár nemzetközi platform fenntartására.

A hangsúly a bizalom kiépítésén vanFotó: Polyák Attila - Origo

A szomszédok összetartanak

Felmerül a kérdés, hogy a Magyarországon még elsőnek számító lokális közösségi oldal nem szenvedi-e el ugyanazt a kudarcot, mint a nyáron, tizenkét év után véglegesen lezárt iWiW. A magyar portál hiába indult korábban, a nagyobb tőkével fejlődő amerikai Facebook könnyedén maga alá gyűrte.

Ha kicsit keresgélünk, a Miutcánk.hu-nak is megtaláljuk külfüldi párjait. A The People Who Share 2011-ben indult, brit közösségi oldal például számos nemzetközi civil szervezettel karöltve terjeszkedik. A nyáron megtartott Global Sharing Day kampány keretében 192 országból több mint 60 millió embert sikerült mozgósítaniuk.

"A Miutcánk.hu nem csak közösségi oldal, az együttműködésnek is fontos szerepe van. A fő fókusz a bizalom kiépítésén van: minden, ami az emberek boldogulását elősegíti egy adott, bizonyos területen belül, legyen az lakó- vagy munkakörnyezet, amit praktikusan meg lehet oldani a körülöttün élőkkel" - mondja Bakó Zsolt.

A másik fontos szempont, amely segíti a Miutcánk.hu fennmaradását, hogy egy szűk környezetben élőknek segít közösséget építeni, mondja Horváth Gáspár. "A hangsúly az embereken van. A szomszédok sajnos, vagy szerencsére nem változnak. Éppen ezért az a feltételezésünk, hogy ha egy lokális közösségi oldal beválik, betölti a funkcióját, kialakul egy fix felhasználói bázisa, amely elér egy kritikus tömeget, akkor nem hagyják hátra. Egy új külföldi portál magyarországi megjelenése hozhat új funkciókat, vagy új felületet, de új szomszédokat nem".