Hollandiában birtokba vették a bringások a világ első napelemes bicikliútját. A végleges száz méteres szakasz három háztartás éves energiaigényét tudná fedezni.
Hollandiában kiemelkedő a kerékpáros közlekedés aránya, nem csoda, hogy éppen az országban valósult meg az első napelemes bicikliút. A Solaroad által fejlesztett és több éven át tesztelt útfelület egyelőre 70 méter hosszú, szerdán vették hivatalosan is birtokba a bringások az Amszterdamtól északra fekvő Krommenie településen.
A forradalmi találmány lényege, hogy a betonlapokat napelemekkel látják el, az út 2,5x3,5 méteres panelekből áll. A felület oldalirányban lejt, így az eső, kosz és sár sem árnyékolja le annyira a paneleket. A napelemeket egy 1 centiméter vastag üvegfelülettel kellett ellátni, így a több ezer, naponta arra tekerő biciklis terhelését kibírják.

Az úton használt napelemek hatékonysága 30 százalékkal alacsonyabb, mint tetőre szerelt társaiké - ugyanakkor szakértők megjegyzik, a teljes úthálózat felülete nagyobb, mintha amennyi panelt a házakra szerelhetnének. Ha a végleges száz méteres tesztszakasz elkészül, a napelemek energiatermelése három átlagos háztartás éves fogyasztásának fog megfelelni.
A projekt a TNO kutatócsoport és a holland kormány közti, 3,7 millió dolláros megállapodás részeként jött létre. A cég felmérései szerint Hollandia 140 ezer kilométernyi úthálózatának 20 százalékát át lehet alakítani napelemes változatra, amellyel például az útjelzések és közlekedési lámpák energiaigényét lehetne fedezni.

Hasonló kezdeményezés jött létre Van Gogh szülőfalujában, ahol egy látványos, 1 kilométer hosszú, sötétben is világító bringaútat hozott létre egy holland művész, Daan Roosegaarde, így akár éjszaka is könnyedén végiggurulhatunk rajta. Az Egyesült Államokban a Solar Roadways 2,2 millió dollárt gyűjtött az IndieGogo közösségi finanszírozó oldalon, hogy a napelemeken felül LED-fényekkel és fűtőelemekkel lássák el az utakat. Dél-Koreában pedig tavaly kezdték tesztelni azt az online elektromos járműrendszert (OLEV), melynek keretében az útfelületbe épített panelek töltenék az azon közlekedő elektromos buszokat, megszabadítva őket a nehéz akkumulátorok szállításától.